رئیس انجمن مددکاران ایران و مشارکتهای اجتماعی از شناسایی بیش از 851 منطقه حاشیه نشین در کشور خبر داد و گفت: 11 میلیون حاشیه نشین در کشور سکونت دارند.

 11 میلیون حاشیه نشین در کشور سکونت دارند

حسن موسوی چلک در حاشیه نخستین همایش تخصصی بازآفرینی پایدار محله‌های هدف شهر سبزوار در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: براساس طرح جدید وزارت راه و شهرسازی برای اجرای طرحهای توانمندسازی و بهره‌مندی مردم از حداقل امکانات، این ارقام به 18 میلیون نفر نیز می‌رسد.

وی با بیان اینکه در گذشته به مسأله سکونتگاه‌های غیررسمی با نگاهی مشتمل بر بی‌تفاوتی نگریسته می‌شد، تصریح کرد: در همین راستا سند بهسازی، نوسازی و توانمندسازی مناطق حاشیه نشین در دولت تصویب و بازنگری شد تا بتوانند این اسناد را در مناطق با رویکردهای اجتماعی و فرهنگی اجرایی کنند.

رئیس انجمن مددکاران ایران همچنین با اشاره به اینکه در گذشته بی‌توجهی و تخریب مناطق حاشیه نشین در دستورکار دولتها و سازمانها بوده است، خاطرنشان کرد: ضمن اینکه نتوانستیم این مناطق و جمعیت آن را کنترل کنیم، حتی وضعیت و شرایط برای گسترش این مناطق را نیز خراب‌تر کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم نگاه ویژه‌ای به این مناطق دارد، تصریح کرد: بند «ج» قانون توسعه کشور از توجه دولت به این موضوع و تغییر رویکردهای موجود به سمت رویکردهای فرهنگی و اجتماعی حکایت دارد.

موسوی چلک با بیان اینکه توجه به هویت فرهنگی و اجتماعی مردم ساکن در این مناطق دارای اهمیت زیادی است، یادآور شد: برای اجرای برنامه‌های توانمندسازی در این مناطق نیازمند مشارکت سازمانهای مردم نهاد و غیردولتی هستیم.

وی با بیان اینکه نباید مردم ساکن در این مناطق را تهدیدی برای کشور بدانیم، گفت: برگزاری این همایش و استقرار دبیرخانه در زمینه کمک به این مناطق، کسب تجربیات تازه و انتقال آنها برای اجرا در مناطق دیگر و الگوسازی در زمینه اجرای طرحهای توانمندسازی مفید و مؤثر است.

فرماندار سبزوار نیز با بیان اینکه مدیریت بافتهای حاشیه نشین از چالشهای مهم مدیریت شهری است، اظهار داشت: موضوع سکونتگاه‌های غیررسمی در شهرستان سبزوار یک مسأله مهم و حیاتی است که بدون مشارکت مردمی و همه سازمانها برطرف نمی‌شود.

احمد برادران با بیان  اینکه در حوزه اجرای برنامه‌های توانمندسازی باید از مشارکت مردم و سازمانهای مردم نهاد کمک جدی بگیریم، ادامه داد: بیشترین مراجعه خانواده‌ها در سکونتگاه‌های غیررسمی به ادارات مسایل مددکاری اجتماعی و فرهنگی است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.