پیشنهاد سردبیر

بحث بر سر افراط گرایی و افزایش گرایش برخی شهروندان مالزیایی به تفکرات و جریان های تکفیری و افراطی که از سوی غرب هدایت می شود در این کشور جنوب شرق آسیا افزایش یافت.

جهل و برداشت نادرست از اسلام، ریشه افراطی گری در مالزی/ ضرورت اصلاح نظام آموزشی

به گزارش ایرنا، گروه های افراطی طی سال های گذشته در مالزی با عناوین مختلف سرمایه گذاری، امور فرهنگی و خیریه نفوذ کرده و با تاسیس مدارس مختلف تلاش کرده اند تفکرات افراطی خود از اسلام را در جامعه نفوذ دهند.

وهابیون و افراط گرایان هم اکنون نیز در بین مدارس و مراکز مالزی نفوذ کرده و تاثیرزیادی در افکار مردم و بویژه جوانان دارند، تا جایی که باعث روزنامه استار مالزی به این مساله بپردازد. این روزنامه وهابیون افراطی را عامل جنایات در برخی کشورهای اسلامی دانست و نوشت: افراطیون با الهام از دیدگاه های وهابیت گمراه، سردرگمی بزرگی ایجاد کرده اند و باعث تفرقه در میان مسلمانان سراسر جهان شده اند.

این روزنامه مالزیایی نوشت: افراطیون، وهابیون متعصبی هستند که وابستگی به سنت های اسلامی ندارند و احترام برای آن قایل نیستند. این وهابیون موجب اضطراب زیاد غرب و جهان امروز شده اند.

شرایط گذشته در مالزی و نفوذ دیدگاه های افراطی در بین احزاب و دولتمردان این کشور طی سال های گذشته باعث شد درها برای نفوذ دیدگاه های افراطی در جامعه مالزی باز شود تا پیامدهای آن امروز با پیوستن شهروندان این کشور به گروه تروریستی داعش که یکی از جریان های تکفیری و افراطی است خود را نشان دهد.

اکنون با حضور ده ها مالزیایی در گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق و تلاش بسیاری از افراد و نوجوانان و جوانان برای رفتن به این کشورها به منظور همکاری با گروه های افراطی تلاش افراطیون به ثمر نشسته و دولت را به واکنش وادار کرده است.

اطلاعات دولت مالزی نشان می دهد شهروندان این کشور که تفکرات افراطی دارند بیشتر در مدارس دینی تحصیل کرده اند که به وسیله افراطیون اداره شده و یا از طریق شبکه های اجتماعی و با احادیث جعلی و تفاسیر نادرست، دیدگاهی اشتباه از اسلام دریافت کرده و در دام گروه های تکفیری گرفتار شده اند.
این شرایط باعث شد نجیب تون رزاق نخست وزیر مالزی روز گذشته واکنش نشان دهد و از مسلمانان این کشور درخواست کند از پشتیبانی از شکل افراطی اسلام که به وسیله برخی گروه ها تبلیغ می شود، اجتناب کنند.

وی گفت: این افراط گرایان نفرت و ترس را تبلیغ می کنند و این دیدگاه را از دین اسلام ترویج می دهند.

نخست وزیر مالزی با تاکید بر این که اسلام در واقع دین صلح، دوستی و وحدت است، گفت: تفکر افراط گرایان باید اصلاح شود. آنها از آموزه های واقعی اسلام منحرف شده اند.

از سوی دیگر یک مفتی مالزیایی، ریشه افراط گری را در جهل و برداشت نادرست از آموزهای اسلامی دانست و خواستار اصلاح نظام آموزشی برای از بین بردن افراط گرایی شد.

ذوالکیفلی محمد البکری، مفتی منطقه فدرال مالزی گفت که جهل و تفکرات غیرمنطقی عامل اصلی افراطی گری است.

وی گفت که تفکرات افراطی در بین تندروها که غالبا از جهاد به عنوان توجیه اعمال خشونت آمیز خود استفاده می کنند از نبود اطلاعات مذهبی، دریافت اطلاعات نادرست و برداشت ناصحیح از مطالب ناشی می شود.

این مفتی مالزیای جهل را یک بلا معرفی و تصریح کرد که افراط گرایان با جهل و نداشتن اطلاعات با دیگران گفت وگو می کنند.

وی خاطرنشان کرد مفهوم واقعی گفت وگو به منظور کسب حقیقت است، اما برای افراد جاهل مساله پیروزی یا شکست در گفتوگوها مطرح است.

ذوالکیفلی محمد البکری با این عنوان که هیچ یک از علمای اسلامی از داعش حمایت نمی کند، گفت: تقویت قوانین به منظور حل مساله افراطی گری کافی نبوده است.

وی خاطر نشان کرد بیشتر علمای اسلامی خواستار اصلاح نظام آموزشی به منظور ارائه فهم درست از آموزه های اسلامی هستند.

این مفتی مالزی در حالی به بیان این اظهارات پرداخت و در خبرگزاری برناما منعکس شد که برخی تصمیمات رهبران سیاسی این کشور در رسانه های مالزی به عنوان نوعی افراطی گری معرفی می شود.

تصمیم دولت ایالتی ترنگانو به منظور اجباری کردن نمازجمعه و همچنین استفاده از خودرو نعش کش برای گرداندن مردانی که در نمازجمعه شرکت نمی کنند از جمله این تصمیمات است که باعث انتقاد برخی گروهها نیز شده است.

برخی رهبران گروهها در مالزی بر این باورند که این اقدام خود باعث نوعی حکومت طالبانی در مالزی می شود.

اگر چه مقامات مالزی خود به نوعی از وجود برداشت های نادرست از اسلام و جهل جامعه در این زمینه واقف هستند، که شاهد این ادعا را می توان در تلاش های اخیر دولت به منظور شناسایی احادیث جعلی در کتب این کشور و همچنین رسانه های اجتماعی یافت، با این وجود مالزی به دلایل مختلف تاکنون نتوانسته است ریشه افراط گری را در این کشور بخشکاند.
 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.