روزنامه فاینشنال تایمز روز شنبه فاش کرد: افسران ضد تروریسم انگلیس در حال حاضر 3 هزار افراط گرا و تندرو را به دلیل ترس از اقدامات تروریستی در این کشور، تحت نظر و کنترل قرار داده اند.

سه هزار افراطی و تندرو تحت نظر دستگاه ضد تروریسم انگلیس قرار دارند

به گزارش ایرنا، این روزنامه افزود: این نگرانی هم اینک وجود دارد که این افراد درآینده مبدل به یک 'محمد اموازی '( قصاب داعش) شده و دست به اقدامات تروریستی در داخل انگلیس بزنند.

این روزنامه افزود: هر چند خیلی ازاین افراد تندرو ممکن است هرگز به خارج سفر نکرده و یا عضو رسمی هیچ سازمان تروریستی نشوند اما برای سازمان های اطلاعاتی و امنیتی سراسر اروپا که بدنبال ردیابی گروه های و محافل افراطی هستند ، یک مشکل شمرده می شوند.

به نوشته این روزنامه، این اطلاعات متعاقب کشف هویت قصاب داعش 'محمد اموازی' که مسوول برخی از قتل های وحشیانه گروه داعش بوده است، فاش می شود .

فاینشنال تایمز نوشت: وجود سه هزار تندرو بسیار بیشتر از تخمین های صورت گرفته درگذشته است. در اواخر سال 2007 میلادی 'جاناتان اوانس' مدیر کل سرویس امنیت داخلی انگلیس 'ام ای 5' گفته بود که افسران دستگاه های اطلاعاتی، 2 هزار افراطی را رصد می کنند.

این روزنامه افزود: شمار این افراد که اصطلاحا 'سواس '( اس او آی اس ) خوانده می شود، تا ماه های اخیر تقریبا ثابت بود اما گسترش فعالیت های داعش سبب افزایش سریع این افراد شده است.

به نوشته این روزنامه، یک افسر امنیتی پارلمان به فاینشنال تایمز گفته است در حال حاضر نگرانی های واقعی از تاثیر رسانه های اجتماعی بر رادیکال شدن افراد در انگلیس بدنبال حرکت های افراطی در خاورمیانه، وجود دارد.

این روزنامه افزود: تمرکز تلاش های واحد های ضد تروریسم در اروپا، تاکنون جلوگیری از سفر شهروندان اروپایی به سوریه و عراق برای پیوستن به گروه های افراطی بوده است.

فاینشنال تایمز نوشت: براساس برآوردهای صورت گرفته درحدود 3 هزار اروپایی برای جنگیدن در کنار گروه های افراطی به این دو کشور سفر کرده اند که بیش از 500 تن از آنها انگلیسی هستند .

به نوشته این روزنامه، اما افراد افراطی که در خانه مانده اند، به نحوی فزاینده ای تحت رصد دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی قرار می گیرند و علت این امر ناشی از ترس از وجود تروریست های تنها و در اصطلاح 'گرگ های تنها' و اقداماتی ( شبیه پاریس ) از طرف آنها است .

در همین حال 'جان ساورز' یک مقام پیشین دستگاه ضد جاسوسی انگلیس 'ام ای 6' ضمن ابراز نگرانی از وجود چندین هزار نفر افراطی در انگلیس که به طور بالقوه می توانند تبدیل به تروریست شوند، خواهان تشدید قوانین ضد تروریستی در این کشور شد.

این مقام پیشین ضد جاسوسی انگیس در واکنش به انتقادات صورت گرفته علیه 'ام ای 5' بدنبال شناسایی هویت قصاب داعش ، شامگاه جمعه در گفت وگو با رادیو شبکه چهار گفت : تهدیدی که ما با آن مواجه هستیم از سوی تروریست هایی است که در سه سال گذشته در حال افزایش بوده اند .

وی با هشدار نسبت به وقوع حوادث تروریستی درانگلیس، گفت: برای مقابله با این تهدیدات ضمن تغییر دیدگاه ها در قبال مقوله تروریسم ، بایستی منابع و قدرت لازم در اختیار سرویس های امنیتی و اطلاعاتی قرارگیرد.

سر 'جان ساورز' که در نوامبر گذشته از ریاست 'ام ای 6' کناره گرفت همچنین با رد ادعاهای صورت گرفته در ارتباط با قصور و نحوه رفتار 'ام آی 5' در سوق دادن محمد اموازی قصاب داعش، به افراط گرایی گفت: این یک استدلال فریبنده بیشتر نیست.

افراد منتقد، سفر محمد اموازی را به سوریه را ناشی از اهمال و سهل انگاری دستگاه اطلاعاتی انگلیس ( ام ای 5 ) دانسته اند و ادعا می کنند که این دستگاه می بایست پاسخگوی این بی توجهی باشد.

در همین حال موسسه حقوق بشری 'کیج ' مدعی شد که اقدامات دستگاه اطلاعاتی انگلیس (ام ای 5 ) سبب شده است که محمد اموازی به طرف افراطی گری سوق داده شود.

رسانه های انگلیسی روز جمعه در گزارشی هایی، اولین عکس از 'محمد اموازی ' انگلیسی کویتی تبار که ادعا می شود همان جلاد معروف گروه تروریستی داعش است، را منتشر کردند.

این رسانه ها فاش ساختند که نهادهای امنیتی انگلیس پیش از این، جلاد داعش را شناسایی کرده بودند، اما به دلایلی نخواسته اند هویتش را فاش کنند و هم اکنون نیز در این خصوص سکوت کرده اند.

روزنامه دیلی میل همچنین فاش کرد که دستگاه اطلاعات داخلی انگلیس ( ام آی 5 ) محمد اموازی 27 ساله و ساکن منطقه 'کوینز پارک 'لندن را به مدت چند سال تحت نظر قرار داده و حتی تلاش داشته در دوره ای وی را به استخدام خودش درآورد.
 

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.