رییس سازمان صداوسیما گفت: شبکه افق نباید به مسائل روزمره توجه چندانی کند، بلکه رویکرد خود را به‌گونه‌ای تنظیم کند که گفتمان انقلاب در ابعاد مختلف برای مخاطب تبیین شود.

رییس صداوسیما: در دوره تعیین‌کننده‌ای هستیم
به گزارش سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا، محمد سرافراز به مناسبت افتتاح رسمی شبکه افق با ذکر این نکته که انقلاب اسلامی از 36 سال پیش تاکنون هر روز ابعاد گسترده‌تری پیدا می‌کند، افزود: امروز انقلاب ملت ایران گفتمانی را در سطح بین‌المللی به‌ وجود آورده است که کارکردهای فراوانی دارد؛ به همین علت اگر شبکه‌ای داشته باشیم که هدف اصلی آن سرگرم کردن مردم نباشد و با این هدف خاص، یعنی ترویج گفتمان انقلاب برنامه‌سازی کند، کار بزرگی صورت گرفته است.

وی افزود: انقلاب اسلامی حرکتی ضدسلطه و استبداد بوده است و گفتمان جدیدی به این وسیله در داخل جمهوری اسلامی و در سطح منطقه و جهان به‌وجود آورده است؛ اسلام به معنای درست کلمه و خارج از افراط و تفریط و تحریف در جمهوری اسلامی تجلی یافته است.

رییس سازمان صداوسیما با بیان این‌که امروز همه جهانیان دغدغه این را دارند که اسلام درست را بشناسند، گفت: سوال اینجاست که آیات اسلامی داعشی یا انحرافی و فرقه‌ای صحیح است؟ یا آن نوع اسلامی که ادیان الهی را می‌پذیرد، با ملت‌های دیگر مراوده دارد و از سوی دیگر، می‌خواهد به عنوان دینی الهی، ارتباط مردم با خدا را تنظیم کند و پیامبرش نیز رسول مهربانی و رحمت است ؟

وی ادامه داد: شبکه افق عمدتا از قالب‌های مستند استفاده کرده و با توجه به این‌که بیشتر به کارهای تولیدی توجه دارد، امتیاز ویژه‌ای را هم می‌توان برای آن متصور بود. شبکه افق به اتکای کارهای دیگران یا اقدامات مشابه فعالیت خود را شروع نکرده بلکه با استفاده از ظرفیت داخلی، به تولید برنامه پرداخته و می‌توان گفت حرکتی جدید شروع شده ولی برای این‌که در داخل کشور بتواند راه خویش را ادامه دهد، لازم است از قالب‌های دیگری هم استفاده کند تا جذابیت برنامه‌ها بیشتر شود؛ زیرا در کنار هدفمندی در برنامه‌سازی، لازم است مخاطبان را هم جذب کرد.

سرافراز با بیان این‌که نگاه رو به جلو در شبکه پرس‌تی‌وی به نوعی دیگر باید در شبکه افق به کار گرفته شود، خاطرنشان کرد: «افق» برای مخاطب بزرگ ایرانی طراحی شده است، زیرا وقتی نگاه مخاطبان عمق بیشتری پیدا کند، در داخل کشور باقی نمی‌ماند، بلکه تاثیرات خود را در سطح منطقه و بین‌المللی هم خواهد گذاشت؛ گفتمان انقلاب اسلامی موضوع بسیار مهمی است و باید در این شبکه به حفظ انقلاب و دستاوردهای آن و آسیب‌شناسی‌ها در قالب‌های گوناگون توجه شود.

رییس رسانه ملی تصریح کرد: افق نباید به مسائل روزمره توجه چندانی کند، بلکه رویکرد خود را به‌گونه‌ای تنظیم کند که گفتمان انقلاب در ابعاد مختلف برای مخاطب تبیین شود؛ برای نمونه، می‌تواند در زمینه اقتصاد مقاومتی، تمام زوایای آن را به دور از شعار دادن و براساس حقایق موجود، به مخاطب منتقل کند.

وی فرهنگ، سیاست و مسائل اجتماعی را از دیگر موضوعاتی دانست که شبکه افق می‌تواند وارد آنها شود.

سرافراز به زمان راه‌اندازی شبکه افق اشاره کرد و گفت: به نظر من در دوره تعیین‌کننده‌ای قرار داریم، زیرا برآیندی از مسائل بین‌المللی را شاهد هستیم، به این ترتیب که نظام جمعی در عرصه جهانی به هم ریخته است و دیگر نظامی مبتنی بر سازمان ملل و شورای امنیت را شاهد نیستیم و عملا روس‌ها به دنبال ایجاد هویت جدید و مستقلی از غرب هستند که تاثیرات خاص خود را در صحنه بین‌المللی دارد و در صحنه منطقه‌ای هم جمهوری اسلامی نقش برجسته و مستحکمی یافته است.

رییس سازمان صداوسیما تصریح کرد: زمانی آمریکا در عراق و افغانستان حضور یافت و سیاست بلندمدتی را دنبال ‌کرد تا بتواند بر منطقه تسلط یابد، ولی به دلیل رفتار جمهوری اسلامی این روند شکست خورد و اکنون تروریسم در منطقه که در قالب جریان‌های تکفیری رواج‌یافته و جنگ مذهبی و داخلی را به راه‌انداخته است با راهبردی که نظام اسلامی در پیش گرفت، در آستانه شکست قرار دارد و امروز هیچ دولتی جرأت ندارد از تکفیری‌ها حمایت کند، زیرا این امر آبروی آنها را می‌برد و اگر هم پشتیبانی از آنها صورت می‌گیرد مخفیانه است و حتی برخی کشورها که با افتخار از تکفیری‌ها حمایت می‌کردند امروز با آبروریزی و در صحنه تبلیغاتی شروع به مخالفت با آنها کرده‌اند.

سرافراز بیان کرد: تفکر شیطانی تکفیری‌ها نبرد میان شیطان و رحمان را دامن می‌زند و صحنه چنین نبردی ترسیم شده است و دولت‌ها باید نقش خود را در چنین صحنه‌ای مشخص کنند. امروز برخی دولت‌های منطقه مانند ترکیه دچار چالش‌های فراوانی شدند، زیرا بیشترین حمایت نظامی و اقتصادی را از داعش و سایر گروه‌های تکفیری می کرده است، زیرا رویای احیای دولت عثمانی را در سر می‌پرورانند، ولی می‌بینند که در ساختمان شیشه‌ای به‌سر می‌برند و رویایشان به حقیقت تبدیل نمی‌شود به همین علت در آینده نزدیک شاهد تحولات زیادی خواهیم بود.

رییس سازمان صداوسیما به ویژگی‌های شبکه افق اشاره کرد و گفت: ابزار رسانه هر روز متحول می‌شود و هر چند این تحول در اختیار ما نیست، ولی هنر آن است که با سرعت زیادی از این فناوری‌ها در ابعاد مختلف و همچنین تاثیراتی بهره ببریم که رسانه بر مخاطبان می‌گذارد.

وی تصریح کرد: برای تاثیرگذاری صحیح و عمیق روی ابعاد وجودی مخاطبان نیازمند شناخت صحیح از رسانه و ابزارهای موجود هستیم؛ استفاده از فناوری‌های روز متناسب با سرعت پیشرفت در سطح جهانی اهمیت زیادی دارد و شامل ابعاد مختلفی می‌شود.

شبکه افق از سوم خرداد امسال پخش آزمایشی خود را در تهران آغاز کرد و از سوم دی ماه نیز سراسری شد. این شبکه جمعه ساعت 17 با اجرای نادر طالب زاده پخش رسمی خود را شروع کرد.

طالب زاده در ابتدا گفت: شبکه‌ای مانند افق آرزوی دیرینه شهید مرتضی آوینی بود؛ شبکه‌ای که محور آن گفتمان انقلاب اسلامی است.

در ویژه‌برنامه افتتاحیه شبکه افق سرودهایی مانند رهپویان ولایت ، ایران ، مرگ بر آمریکا و ارباب تشنه لب پخش شد.

برنامه‌های شبکه افق در سری اول هر روز از ساعت 17 تا 22 به مخاطبان ارائه می‌شود و این برنامه‌ها در دو نوبت تکرار خواهد شد.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.