قدس آنلاین: اگرچه در دنیا امور مختلفی انسان را همراهی می کنند اما برخی همراهی ها در مواضع خاص است نه همیشگی در این میان تنها برخی امور و رفقا هستند که همراه انسان حتی تا خانه ابدی هستند.

رفیقی که تا لب گور همراه انسان است

به گزارش قدس آنلاین، اگرچه عوامل متعددی در سعادت و کمال آدمی یا گمراهی او اثرگذارند اما بی تردید مهمترین نقش را در این میان اعمال آدمی ایفا می کند.

از این رو، خداوند در آیه 75 سوره مبارکه طه می فرماید: «وَ مَنْ يَأْتِهِ مُؤْمِنا قَدْ عَمِلَ الصَّالِحاتِ فَاُولَئِكَ لَهُمُ الدَّرَجاتُ الْعُلَى»؛ «و آنان كه با ايمان نزد او آيند و كارهاى شايسته كنند، صاحب درجاتى بلند باشند».

پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: «سه چيز مرده را [تا لب گور] همراهى مى كنند : خانواده اش، دارايى اش و عملش. دو تاى آنها برمى گردند و يكى باقى مى ماند. خانواده و دارايى او برمى گردند و عملش با او مى ماند.»

امیرمومنان علی (ع) می فرمایند: «شرافت و بزرگى نزد خداوند سبحان به نيكويى كردارهاست، نه به نيكويى گفتارها.»

همان حضرت (ع) فرموده اند: «عمل، همسفرِ شخصِ برخوردار از يقين است.»

همچنین، ایشان در باب اثرگذاری عمل فرموده اند: «مردى خدمت پيامبر خدا (ص) آمد و عرض كرد: چه چيز حجّت نادانى را از من دور مى كند؟ فرمودند: «دانش.» عرض كرد: چه چيز حجت دانش را از من دور مى سازد؟ فرمودند: «عمل.»

سیدالساجدین (ع) می فرمایند: «محبوبترين شما نزد خداوند عزّ و جلّ نكوكارترين شماست. و كار آن كس نزد خداوند پرارجتر و زيادتر است كه رغبتش به آنچه نزد اوست زيادتر باشد.»

امام هادی (ع) نیز با تصریح بر اهمیت اعمال آدمی فرموده اند: «مردم در دنيا با اموال سر و كار دارند و در آخرت با اعمال.»

منابع:

غررالحکم

نهج البلاغه

کافی

ثواب الاعمال

انتهای خبر/

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.