قدس انلاین- احمد فیاض: اختلال در روند کسر اقساط حکمت کارت بازنشستگان نیروهای مسلح باعث شد تا این گروه بازنشسته، ماه پایانی سال را با جیب های خالی بدرقه نمایند.

دلایل فنی، کام برخی بازنشستگان را تلخ کرد

بنابر گزارش قدس آنلاین؛ در حالیکه اغلب مسئولان و مدیران دولتی و غیردولتی، تمام سعی و تلاش خود را در ماه پایانی سال معطوف به پرداخت حقوق کامل همراه با پاداش های پایان سال جهت رفاه اقشار حقوق بگیر کارمندی و کارگری- اعم از شاغل و بازنشسته- می نمایند اما سازمان بازنشستگی نیروهای مسلح بر خلاف این رویه جاری به گونه ای عمل نمود تا اغلب بازنشستگان نظامی، اسفند ماه را با ریزش شدید حقوق، بدرقه  و آنان با تلخ کامی به استقبال تعطیلات خوش نوروزی رفته و تنها به پاداش(عیدی) اکتفا نمایند.

بر اساس اظهارات جمعی از بازنشستگان، حقوق بگیران و مستمری بگیران لشگری در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین؛ این گروه هنگام دریافت حقوق دی ماه - که بطور معمول در ابتدای بهمن ماه واریز می شود-  متوجه افزایش حقوق غیر طبیعی، از میزان دریافت حقوقی شان می شوند. پس از دریافت فیش های حقوق و بر اساس مندرجات ستون کسور وام و بدهی ها در آن ماه؛ مشاهد می شود که اقساط حکمت کارت آنان؛ بنا بر دلایل نامعلوم؛ کسر نشده و در واقع این میزان افزایش حقوق نیز ریشه در همین امر دارد!. در واقع شادمانی این بازنشستگان نظامی که احساس می کردند شاید بخشی از مطالبات و معوقات حقوقی شان در ماه های پایانی سال پرداخت شده، چندان دوام نیاورد. حقوق آنان در دی ماه به آن خاطر افزایش داشت که «سابا»، اقساط حکمت کارت را کسر نکرده بود.

در عین حال بازنشستگان نیروهای مسلح تاوان این اشتباه سازمان بازنشستگی را در ماه بعدی یعنی در حساس ترین ماه سال و در اسفند ماه پرداخت نمودند. می توان حدس زد که بر خلاف افزایش حقوق ماه قبل، این بار شاهد کاهش شدید میزان دریافتی حقوق بهمن(پرداختی اول اسفند)خود شده و برخی نیز لاجرم تنها به پاداش(عیدی) آخر سال اکتفا نمایند. این بازنشستگان پس از مراجعه به فیش های حقوقی و بازدید ستون کسور وام و بدهی ها؛ مشاهده می کنند که علاوه بر کسر اقساط حکمت کارت در ماه فعلی، عدم کسر اقساط در ماه گذشته  نیز جبران شده، و سازمان بازنشستگی نیروهای مسلح همه را یک جا کسر کرده است!.

سازمان بازنشستگی نیروهای مسلح نیز بدون عذرخواهی از اشکال پیش آمده که حقوق بگیران هیچ نقشی در ایجاد آن نداشته به درج اطلاعیه ای در زیر فیش حقوقی بهمن ماه بسنده می نماید. در این اطلاعیه آمده است: قابل توجه مشترکین محترم: نظر به این که در دی ماه 93، اقساط حکمت کارت مشترکین سابا، «بنا به دلایل فنی» کسر نشده بود، لذا اقساط حکمت کارت افراد تحت پوشش سازمان بازنشستگی، در بهمن ماه جاری، به صورت دو قسط تجمیع شده، از حقوق مشترکین، کسر گردید!».

در عین حال این اقدام، مشکلات و مصائب فراوانی برای بازنشستگان لشگری به همراه داشت. به ویژه آنکه اسفند ماه، موسم خرید های نوروزی  ومدیریت ایام عید خانوار است و فی نفسه همواره مشکلات معیشتی و اقتصادی در بطن خود برای حقوق بگیران و بازنشستگان دارد.

«پور جعفر» یکی از بازنشستگان لشگری در حالیکه بشدت عصبانی است؛ در این باره می گوید: جهت تامین جهیزیه دخترم اقدام به خرید اقساطی کالا از حکمت کارت نموده که حالا و در سخت ترین ماه سال(اسفند) با کسر دو قسط در هر کالا مواجه شده و به عبارتی تنها به پاداش آخر سال جهت تامین نیازمندی های شب عید یک خانواده 6 نفره دلخوش نموده ام!.

«محمدآبادی» بازنشسته نظامی دیگری است که این «دلایل فنی» برای وی مشکلات دیگری را رقم زده است!. وی در تشریح مشکل بوجود آمده به خبرنگار ما گفت: در روزی که احساس می شد حقوق ها واریز می شود بر اساس برنامه از پیش تعیین شده در مسافرت بودم. از قضا ماشین در حوالی سبزوار و به قول مکانیک ها، یاتاقان زد و حدود دو میلیون تومان هزینه جهت تعمیر روی دستم گذاشت. مقداری پول  جهت سفر همراه داشتم اما از آنجاییکه خرابی حاد موتور ماشین غیرمترقبه بود لذا به حقوق دریافتی امیدوار بودم. در عین حال وقتی پیامک حقوقی بانک به گوشی همراهم وارد شد؛ متوجه شدم که در اسفند ماه چیزی بنام حقوق دریافتی ندارم و مقدار آن بسیار ناچیز است!.

«هاشم تیموری» از بازنشستگان نیروهای مسلح نظر دیگری دارد و به ماجرا از زاویه دیگری می پردازد. وی با تایید گفتگوی سایر همکاران بازنشسته اش می افزاید: در عدم کسر اقساط حکمت کارت طی حقوق دی ماه، اقشار بازنشسته هیچ دخالتی نداشته و این یک اشکال سیستمی از سوی سازمان بوده است. حتی اطلاع رسانی نیز طی ماه بعدی صورت پذیرفت و ایکاش همان موقع در ذیل فیش های حقوقی دی ماه اطلاع رسانی می شد که عدم کسر اقساط حکمت کارت، در ماه آینده جبران می شود تا بازنشستگان نسبت به میزان دریافتی واقعی مدیریت و برنامه ریزی می کردند. ضمن اینکه تاوان این اشتباه سیستمی را این گروه نابرخوردار نباید در اسفند ماه می داد و ایکاش مدیران سازمان بازنشستگی نیروهای مسلح به گونه ای برنامه ریزی می کردند تا اقساط معوقه دی ماه در حقوق مثلا فروردین یا اردیبهشت سال آینده کسر می شد و البته از قبل نیز در ذیل همین فیش های حقوقی از سوی سازمان اطلاع رسانی می شد. اما در نهایت کج سلیقگی بر اساس اشتباهی که رسما عنوان می شود بنا بر دلایل فنی صورت پذیرفته در اسفند ماه که سخت ترین ماه سال به جهت خرید های نوروزی دامن گیر بازنشستگان می شود؛ اقساط تجمیع می شود و مشکلات نقس گیر و شرایط دشواری را بر این عزیزان تحمیل می نماید.

گفتنی است بیش از 550 هزار بازنشسته لشگری از خدمات رفاهی و معیشتی «حکمت کارت» سابا برخوردار بوده و این گروه با استفاده از آن می توانند از  بن ها و سبد کالاهای «اتکا» استفاده و یا با مراجعه به این فروشگاه ها در سراسر کشور از خرید اقساطی کالا بصورت ده ماهه و یا در صورت خرید اقلام سوپری بر اساس میزان دریافتی حقوقی از کسر حقوق در ماه بعد بهره مند شوند.

 

 

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.