نماینده کمیسیون تخصصی مشاوران املاک اتاق اصناف ایران گفت: با توجه به اینکه در 6 ماه دوم سال 93 شاهد سیر صعودی حجم معاملات مسکن بودیم، پبش بینی می شود روند رو به رشد بازار مسکن ادامه دار باشد و سال 94 شاهد افزایش حجم معاملات و رونق بازار مسکن باشیم.

سال 94 شاهد افزایش حجم معاملات و رونق بازار مسکن خواهیم بود

به گزارش قدس آنلاین حسام عقبایی در گفت و گو با  ایرنا، افزود: زمانی که رکودهای طولانی مدت را تجربه می کنیم، بعد از آن باید انتظار خروج از رکود را داشته باشیم.

وی یادآور شد: تقریبا دو سال و چند ماه است که از وضعیت رکود بازار مسکن می گذرد و از آنجا که امسال به ویژه در 6 ماهه دوم سال، حجم معاملات مسکن از رونق خوبی برخوردار بود، پیش بینی می شود سال آینده نیز شاهد روند روبه رشد بازار باشیم.

وی، اطمینان متقاضیان از ثبات قیمت ها تا پایان سال جاری و اوایل سال 94 را عامل استقبال از بازار مسکن دانست و افزود: هم اکنون مسکن با رونق همراه شده و باید این خیز از رکودی که برداشته شده است، عملیاتی و اجرایی شود.

نماینده کمیسیون تخصصی مشاوران املاک اتاق اصناف ایران، تصریح کرد: با توجه به سیاست های دولت در رابطه با برنامه های خروج از رکود، افزایش تسهیلات بانکی، تولید مسکن اجتماعی و نیز برنامه های دولت در حوزه بافت فرسوده، احتمال افزایش رونق بازار مسکن و خروج از رکود بسیار بالاست.

عقبایی با بیان اینکه خرید و فروش مسکن در دی ماه امسال نسبت به ماه قبل و حتی نسبت به دی ماه سال 92 از رونق بیشتری برخوردار بود، افزود: آمار سامانه املاک حکایت از آن دارد که خرید و فروش مسکن حدود 20 درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به کاهش ساخت و ساز که در نتیجه رکود بازار مسکن اتفاق افتاد، افزود: البته در 6 ماهه دوم سال 93 شاهد کاهش ساخت و ساز بودیم اما با توجه به اینکه اثرگذاری کاهش ساخت و ساز کوتاه مدت نیست و در برنامه های درازمدت دیده می شود و همچنین خیزی که اقتصاد برای خروج از رکودی برداشته؛ انتظار داریم این موضوع در 6 ماه اول سال 94 حل شود و شاهد رشد صدور پروانه های ساختمانی باشیم.

این کارشناس مسکن با بیان اینکه صدور پروانه ها در ماههای ابتدایی سال بیشتر از ماههای دیگر است، افزود: انتظار ما هم این است که صدور افزایش پروانه ها با روند خوبی دنبال تا بازار از توقف خارج شود و با توجه به اینکه یک و سال و نیم از عمر دولت یازدهم می گذرد، وقت آن رسیده است که هم مردم و دولت تصمیم گیری های خودشان را در حوزه اقتصاد مسکن انجام دهند.

عقبایی تصریح کرد: خوشبختانه قیمت مسکن در 6 ماه دوم سال دارای ثبات است و سال 94 را بدون تلاطم و بدون افزایش پیش بینی می کنیم.

لازم به ذکر است؛ بازار مسکن که ماه ها در رکود بسر می برد، طبق آمارهای سامانه املاک این روزها از این وضعیت خارج شده و تا حدودی رونق به بازار مسکن بازگشته است.

البته رئیس اتحادیه املاک و مسئولان وزارت راه و شهرسازی در حالی خبر از خروج مسکن از رکود در سال آینده داده اند که اظهار نظرهای متفاوتی در این زمینه وجود دارد.

طی روزهای اخیر حامد مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی با پیش بینی تداوم افزایش معاملات مسکن در سال جدید، گفته است که روند آرام خروج بازار مسکن از رکود آغاز شده و با توجه به بازارهای اقتصاد کلان، شرایط تولید و شرایط اقتصادی خانوارها؛ سال آینده این وضعیت ادامه دار خواهد بود.

اما برخی کارشناسان اقتصادی بازار مسکن را یک بازار غیرتجاری دانسته و معتقدند؛ از آنجا که سرمایه گذاران به دلایل مختلفی (از جمله سیر صعودی هزینه های تولید و افزایش هزینه ساخت، قیمت زمین و خدمات دولت و شهرداری ها) از بخش مسکن خارج شده اند و دولت نیز فقط راهکار افزایش تسهیلات بانکی را پیشنهاد می کند، رکود مسکن تا پایان سال 94 ادامه خواهد یافت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.