۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۴
کد خبر: 268045

از آن تيم فوق‌العاده‌اي که در خرداد سال 88 با تک گل ريوالدو از روي نقطه پنالتي 110 هزار هوادار پرسپوليس را مغموم و نااميد به خانه‌هايشان فرستاد حالا فقط يک نام مانده است.

حریف پرسپولیس بدون ریوالدو

از آن تیم فوق‌العاده‌ای که در خرداد سال 88 با تک گل ریوالدو از روی نقطه پنالتی 110 هزار هوادار پرسپولیس را مغموم و ناامید به خانه‌هایشان فرستاد حالا فقط یک نام مانده و البته همان امکاناتی که در باشگاه بنیادکار، پول نفت هر روز به گسترش و تجهیزش کمک می‌کند. پرسپولیس دو سال بعد از آن و با هدایت علی دایی نیز دو بار رودرروی بنیادکار یا همان کوروفچی سابق بازی کرد و بعد از تساوی بدون گل در ورزشگاه جار، بدشانسی و گل نزنی آرفی باعث شد دایی به جای برد 2-3 و امیدواری به صعود باخت 2-3 را در تهران تجربه کرده و حذفی تلخ از این رقابت‌ها داشته باشد. حالا بنیادکار یا به عبارت درست‌تر بنیادکر یک بار دیگر با پرسپولیس همگروه شده و قرار است سه‌شنبه همین هفته میزبان پرسپولیس باشد. اتفاقی که دوباره نگاه‌ها را متوجه این تیم 9 ساله و داشته‌هایش می‌کند.

با یک مربی جوان روس در رده چهارم
شاید مهمترین تفاوت بنیادکار نسبت به سال‌های گذشته خروج میرجلال کاسیموف از راس کادر فنی این تیم باشد. میرجلال که زمانی نسبتا طولانی به صورت همزمان هدایت تیم ملی ازبکستان و بنیادکار را در دست داشت تقریبا تمام بازیکنان اصلی این تیم را به تیم ملی هم دعوت می‌کرد و بازی می‌داد اما حالا سرگی لوشان روس رهبر کادر فنی آبی‌های تاشکند است. لوشان در تیم‌های زیر 19 سال و از تیم دوم بنیادکار به تیم اصلی آمد اما نتوانست موفقیت‌های سال گذشته را تکرار کند و تیمی که فصل 2013 به مقام قهرمانی لیگ ازبکستان رسیده بود با 21 امتیاز اختلاف نسبت به قهرمان این رقابت‌ها چهارم شد. آنها بعد از پاختاکور که به قهرمانی رسید، لکوموتیو و نسف‌قارشی حریفان نفت تهران، فولاد و تراکتورسازی در لیگ قهرمانان امسال به عنوان چهارم لیگ ازبکستان رسیدند.

کجا رفتند ریوالدو و ویلانووا؟
در جمع چلچله‌های آبی هم دیگر بازیکنان بزرگی حضور ندارد. همانطور که باشگاه بنیادکار دیگر بودجه خرید مربیان بزرگی مثل زیکو و لوییس فیلیپه اسکولاری را ندارد. ریوالدو، خوزه لوییس ویلانووای شیلیایی و ستاره‌هایی مثل پاول بوگالو و سرور جپاروف را هم در تیم خود نمی‌بیند. حالا هم تعداد ملی‌پوشان این تیم نسبت به سه یا چهار سال قبل کم شده هم اینکه خارجی‌های بنیادکار چنگی به دل نمی‌زنند. در تیم فعلی بنیادکار بعد از خروج یک اوکراینی، سه بازیکن خارجی حضور دارند؛ یکی ساتو مینوری هافبک ژاپنی که سابقه بازی در تیم زیر 20 ساله‌های کشورش را دارد، یکی ایوان میلوسوویچ مدافع یوگسلاوی که در هیچ تیم مطرحی بازی نکرده و دیگری سمیر بکیریچ هافبک بوسنیایی که همین یکی دو سال قبل برای تیم‌های مس کرمان و فجرسپاسی بازی می‌کرد.

9 بازی تدارکاتی در دبی و آنتالیا
لیگ ازبکستان با دو باخت 2-3 مقابل پاختاکور و یک - صفر مقابل لکوموتیو برای بنیادکار تمام شد تا این تیم در رتبه چهارم قرار بگیرد. بنیادکار اما برای حضور پرقدرت در لیگ قهرمانان آسیا و البته بازی پلی‌آف اردوها و بازی‌های تدارکاتی‌اش را در همان ابتدای ژانویه (اواسط دی ماه) آغاز کرد. آنها ابتدا به دبی رفتند و بعد از تساوی یک - یک مقابل فاینورد و پیروزی 5- صفر مقابل الشباب امارات مقابل پرسپولیس بازنده شدند. بازی آخر آنها در این اردو مقابل الاتحاد عربستان انجام شد که با تک‌گل مارکینیو برزیلی به سود حریف به پایان رسید. بنیادکار سپس به چین و بعد به آنتالیا رفت. این تیم در اردوی آنتالیا 5 بازی تدارکاتی انجام داد. آنها با ویتوریال و CSMS جاسی رومانی با نتایج 2-2 و یک - یک مساوی کردند. حریف بعدی آنها زویا اوکراین بود که این بازی هم صفر- صفر شد. تساوی بدون گل با آستانه قزاقستان و پیروزی یک - صفر مقابل چانگ چونگ یاتای چین دیدارهای تدارکاتی بعدی آنها بود تا تیم لوشین آماده مصاف با الجزیره امارات شود.

از شکست الجزیره تا غافلگیر کردن النصر
دو هفته پیش و در مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان، بنیادکار به مصاف الجزیره امارات رفت و در سرمای تاشکند تیمی که ووچینیچ کاپیتان تیم ملی مونته‌نگرو و گلزن سابق رم را در اختیار داشت اما در تاشکند یک-2 مغلوب شد. شودیف و رشیدوف در آن بازی تک‌گل علی مبخوت را بی‌اثر کردند تا تیم چهارم ازبکستان هم وارد لیگ قهرمانان شود و در گروه A کنار پرسپولیس، النصر و لخویا قرار بگیرد. چلچله‌ها خیلی زود و همزمان با دیدار پرسپولیس - لخویا در ریاض مقابل النصر قرار گرفتند و با اینکه در دقیقه 14 با گل به خودی عبدا... العنزی پیش افتادند اما در دقیقه 51 با گل فابین استویانف اروگوئه‌ای یک امتیاز باارزش از ریاض به چنگ آوردند تا به بازی خانگی این هفته مقابل پرسپولیس امیدوار باشند.

تیمی که با پرسپولیس بازی کرد
45 روز قبل پرسپولیس در اردوی امارات همین بنیادکار را با نتیجه 3- یک شکست داد. در آن بازی تادئو درخشید و دو پاس گل داد. خالقی‌فر (2) و بنگر هم گلزنان سرخ‌ها بودند اما یک واقعیت بزرگ درخصوص آن مسابقه و نتیجه‌اش وجود دارد و آن اینکه تیمی که پرسپولیس شکستش داد اصلا شبیه تیمی نبود که همین سه‌شنبه گذشته در ریاض به میدان رفت. در ترکیب اصلی آن تیم که مقابل پرسپولیس باخت، فقط دو بازیکن به نام‌های اکرم جان کومیلوف (شماره 48) و زابیخلیو اورینبوئف (شماره 19) در ریاض به میدان رفتند که نفر دوم بین دو نیمه تعویض شد اما جالب اینجاست که 9 نفر دیگر حتی در لیست 18 نفره بازی با النصر نبودند و همانطور که خود پرسپولیسی‌ها گفته‌اند نباید گول نتیجه آن بازی دوستانه و برد درخشان‌شان را بخورند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.