قدس انلاین-قاانی:گروهی از نمایندگان به دنبال بلاتکلیفی دولت در ارائه سیاست های بخش مسکن و رکود حاکم بر این حوزه و البته مشکلات متعدد حوزه راه و حمل و نقل به ویژه حمل و نقل ریلی و هوایی با جدیت موضوع استیضاح آخوندی وزیر راه و شهرسازی را پیگیری می کنند.

استیضاح وزیر راه وشهرسازی در راه است؟/اختلاف نظرجدی مجلسی ها

 به گزارش قدس انلاین  پیش از این نیز در سال گذشته طرح استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی توسط 13 تن از دیگر نمایندگان مجلس به دلیل  عدم رسیدگی به وضعیت پروژه راه‌آهن مشهد به شمال کلید خورد و اوایل امسال بود که رئیس مجمع نمایندگان گیلان از استیضاح وزیر راه و شهرسازی خبر داد.حسن تامینی با بیان اینکه جاده‌های روستاهای گیلان به دلیل نداشتن شانه خاکی مناسب و جداکننده وسط تبدیل به جاده‌های مرگ در استان تبدیل شده‌اند افزود: هنوز بسیاری از قول‌هایی که برای بهبود وضعیت جاده‌های سطح کشور داده شده بود محقق نشده است.نماینده مردم رشت در مجلس مهم‌ترین دلیل برای استیضاح وزیر راه و شهرسازی را عدم پاسخگویی به نمایندگان عنوان کرد.وی ادامه داد: در حوزه راه‌های کشور و مسکن مهر به ویژه رسیدگی به اتمام چند پروژه راه‌آهن در سطح کشور هنوز سئوالات بسیاری بی‌پاسخ مانده است.

در حال حاضر نمایندگان منتقد وزیر راه معتقدنددولت یازدهم و در راس آن وزارت راه و شهرسازی هرچند از ارائه طرح‌هایی چون افزایش تسهیلات خرید خانه، افزایش تسهیلات ساخت و نوسازی بافت‌های فرسوده و یا کلید خوردن طرح‌هایی مانند مسکن اجتماعی سخن گفته‌اند اما هنوز هیچ یک از آن‌ها به شکل رسمی و جامع آغاز به کار نکرده و حتی برخی از آن‌ها در اجرای کار به مقدماتی نیاز دارند که آن‌ها نیز برآورده نشده است. محدودیت منابع مالی بانک‌ها یکی از اصلی‌ترین اختلالات به وجود آمده در اجرای این طرح‌هاست که دولت باید برای آن‌ها برنامه‌ریزی جدی کند.

*تهدید وزیر راه و شهرسازی به استیضاح!

چندی پیش نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان گفت: اگر مشکل راه آهن گرگان-بجنورد-مشهد حل نشود وزیر راه و شهرسازی را استیضاح خواهیم کرد. موسی الرضا ثروتی با اشاره به اینکه گفته شده است که در قرار منعقد شده با شرکت ساینا هیدروی چینی قیمت ها بالا است، ادامه داد: دولت گذشته طبق قانون قرار داد را منعقد کرده و دولت فعلی نیز از این شرکت خواسته تا قیمت ها را عوض کند در صورت عدم حل این مشکل مسئله استیضاح را پیگیری خواهیم کرد.

*مجلس نیازمند شفاف سازی وزیر

نایب ربیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در حاشیه همایش مقررات ملی ساختمان برای نخستین بار در قبال شایعات مطرح شده پیرامون عملکرد وزیر راه و شهرسازی در حوزه مسکن در طول ماه‌های گذشته موضع‌گیری کرد.  محمدرضا رضایی نماینده مردم جهرم هرچند اعلام کرد عملکرد دولت در ایجاد ثبات در بازارهای مختلف کشور قابل ستایش بوده و در حال حاضر می‌توان گفت در بسیاری از حوزه‌ها آرامشی نسبی حکمفرما شده اما در عمل هنوز بازار مسکن از این اقدامات سود مشخصی نبرده است.

به گفته وی دولت در ماه‌های گذشته با ارائه چند برنامه کلی صرفا طرح‌هایی را ارائه کرده که برای عملیاتی شدن نیاز به همفکری و تصویب در مجلس دارد که البته هنوز هیچ یک از آن‌ها به شکل رسمی به نمایندگان مجلس ارائه نشده است.

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس رسما اعلام کرده که بازار مسکن هنوز نه تنها از رکود چندین ساله خود خارج نشده که حتی نبود یک عملکرد شفاف، برنامه‌ریزی و یا اظهار نظر درباره زمان خروج این بازار بسیار مهم از رکود خود را نیز دشوار کرده است. هرچند نماینده مردم جهرم درباره طرحی خاص و یا برنامه‌ای که باید وزیر راه و شهرسازی در رابطه با مسکن انجام دهد سخن نگفته اما رسما اعلام می‌کند برنامه‌های دولت در بازار مسکن نیاز به شفاف‌سازی دارد.

*استیضاح وزیر راه و شهرسازی مطرح نیست

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه بحث استیضاح وزیر راه و شهرسازی را نشنیده و اگر هم مطرح شود مخالف آن است گفت: طرح مسکن مهر ایده خوبی بود اما در اجرا ضعیف بود.

محمد دامادی در پاسخ به این سئوال که آیا بحث استیضاح آخوندی وزیر راه و شهرسازی صحت دارد گفت: بحث استیضاح وزیر راه و شهرسازی را بنده به عنوان عضو کمیسیون عمران مجلس نشنیده‌ام و شاید هم این موضوع در محافل خصوصی میان برخی افراد مطرح شده باشد بنابراین اگر این موضوع که تاکنون مطرح نشده علنی مطرح شود بنده مخالف استیضاح هستم.

وی افزود: دلیل مخالفت بنده با استیضاح حداقل در بخش مسکن این است که آخوندی اگر خیلی هنر کند مسکن مهر روی زمین مانده را که دارای اشکالات فراوانی است مرتفع می‌کند. نماینده مردم ساری در مجلس گفت: در ارتباط با مسکن مهر باید بگویم که این طرح، ایده‌ای خوب اما در اجرا ضعیف بود چرا که در زمان اجرای این طرح به هیچ وجه به بحث زیرساخت‌های مسکن مهر توجه نشده بود.

عضو کمیسیون عمران مجلس در خصوص برنامه‌های آخوندی در بخش مسکن و طرح جایگزین مسکن مهر گفت: البته این موضوع جای سئوال دارد و آن این است که هیچ مسئولی نباید حرفی را بزند که نمی‌ تواند عمل کند حتماً باید با حساب و کتاب برنامه‌های خود را اعلام کند. وی افزود: به هر حال وزیر بارها مسکن اجتماعی را مطرح کرده‌اند و ما نیز به او اعلام کردیم که اگر طرح جایگزین برای مسکن مهر دارد اعلام کند اما این گله کردن به برنامه طرح جایگزین مسکن مهر نمی‌تواند آن قدر بزرگ باشد که بحث استیضاح مطرح شود.

*استیضاح وزیر حلال مشکلات راه و مسکن نیست

عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه با استیضاح وزیر مشکل وزارت راه و شهرسازی حل نخواهد شد،گفت: کسی که می تواند در این شرایط به یاری وزارتخانه بیاید شخص رئیس جمهور است که باید با ورود به این حوزه همانند بخش سلامت و بهداشت حوزه مسکن را هم ساماندهی کند.            

علی نعمت چهاردولی گفت: به اعتقاد بنده با استیضاح وزیر مشکل وزارت راه و شهرسازی حل نخواهد شد.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی افزود: از آنجایی که منابع و اعتبارات مورد نیاز برای حل مشکلات حوزه راه و مسکن در اختیار این وزارتخانه قرارنمی گیرد و از وزیر حمایت نمی شود،نمی توان گفت با استیضاح وزیرمشکلات بخش مسکن حل می شود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: مسکن مهر و سایر موارد مورد سوال نمایندگان به عنوان حق طبیعی یک نماینده به نبود حمایت از این بخش برمی گردد و استیضاح وزیر چیزی را عوض نمی کند.

چهاردولی تاکید کرد: کسی که می تواند در این شرایط به یاری وزارتخانه بیاید شخص رئیس جمهور است که باید با ورود به این حوزه همانند بخش سلامت و بهداشت حوزه مسکن را هم ساماندهی کند.

وی ادامه داد: بازکردن خط اعتباری مسکن و پرداخت تسهیلات جز با دستور رئیس جمهور و هیئت دولت امکان پذیر نیست بنابراین حل مشکلات بخش راه و مسکن نیازمند عزم جدی رئیس جمهور است.

چهاردولی گفت: شخص اول مملکت باید پای کار بیاید والا اگر رئیس جمهور از بخش مسکن حمایت نکند استیضاح وزیر فعلی که هیچ، اگر ما 20 وزیر بعدی را هم استیضاح کنیم تا وقتی اعتبار نباشد مشکلی حل نخواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس نهم تاکید کرد: اگر منابع و اعتبارات لازم در اختیار وزیر راه و شهرسازی قرارگرفته بود، می شد موضوع استیضاح را مطرح کرد ولی وقتی دست وزیر خالی است و از او حمایت نمی شود چطور می توان استیضاح را مطرح کرد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تا وقتی مسکن در اولویت کار رئیس جمهور نباشد استیضاح وزیر مشکلی را حل نمی کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جاوید IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 1
    وزیری که مسکن مهر رو مزخرف میدونه باید هرچه زودتر برکنار بشه.