۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۸
کد خبر: 268201

 نگرانی نسبت به  بالا رفتن نرخ ارز یکی از چالشهای اقتصاد 94 است که این پرسش  را در پی دارد؛ آیا کنترل قیمت ارز در اختیار دولت است یا بازار آزاد آن را تعیین می‌کند؟

معادلات ارزی اقتصاد 94

در پاسخ به این پرسش باید به چند نکته توجه کرد؛ اول اینکه رویکرد دولت در کنترل قیمت ارز برای سال آینده بسیار مهم است. از سوی دیگر، سیاستهای اقتصادی دولت یازدهم نسبت به گذشته، سیاستهای مستحکمی است بنابراین  کمتر باید شاهد نوسانات ارزی و پولی باشیم. امروزه دولت رویه خوبی در پیش گرفته تا افزایش قیمت ارز را کنترل  کند، اما موضوع دیگر این است که اقتصاد کشور از افزایش قیمت دلار اشباع شده است. بی شک قیمت ارز با توجه به رها کردن اقتصاد در دولت قبلی، به اندازه کافی افزایش خودش را داشته و اگر هم  افزایش داشته باشد، دیگر نمی تواند بشدت گذشته باشد، اما اکنون باید دید چه سیاستهایی لازم است به کار گرفته شود تا بازاربهتر کنترل شده و قیمت دلار نوسان نداشته باشد؟

 نکته قابل توجه اینکه مذاکرات هسته‌ای در بازار ارز تأثیرگذار است و با این پیش زمینه اگر مذاکرات هسته‌ای به نتیجه نرسد، بی‌شک شاهد شوک بازار و افزایش قیمت دلار خواهیم بود، اما بازهم به سیاستهای دولت باز می‌گردد که آیا در آن صورت می‌تواند قیمت را کنترل کند؟ با توجه به ثباتی که در بازار شاهد هستیم، پیش بینی می‌شود در سال آینده  حداکثر شاهد افزایش مقدار جزیی قیمت دلار باشیم، به شرط آنکه مذاکرات را فراموش نکنیم.

اما نگاه دیگر این است که مذاکرت نتیجه‌ای به  دنبال داشته باشد و تحریمها برداشته شود. در آن شرایط آیا باید تلاش کنیم که قیمت دلار به گذشته بازگردد و به 900 تومان برسد؟ این هم یک شوک دیگر است که رویکرد درستی نیست و دولت نباید اجازه دهد قیمت دلار بشدت کاهش پیدا کند و اگر قرار به کاهش است، باید با سیاستهای کنترل شده این کار انجام شود.  زیرا کاهش شدید قیمت دلار می‌تواند آسیب جدی به صادرات کالاهای ایرانی وارد کرده  و صنایع را با بحران جدی مواجه کند. نتیجه اینکه در صورت تأثیر مذاکرات بر بازار ارز، دولت باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که کاهش تدریجی در قیمت دلار اتفاق بیفتد.

حالت سوم این است که مذاکرات را نادیده بگیریم که در این صورت وارد  بحثی غیر کارشناسی شده ایم. در واقع کسانی که حاضر نیستند به نقش این مذاکرات اعتراف کنند، باید بدانند که این مذاکرت حرکت کوچکی نیست. این افراد باید بدانند که مذاکرات هسته‌ای بحث در مورد یک شرکت یا سیاست خاص در یک منطقه کوچک نیست، بلکه یک بحث جهانی است که یک سوی آن کشورهای قدرتمند علیه ایران است و در سوی دیگر ایران با آرمانهای انقلابی حضور دارد. اینجاست که اگر مذاکرات نتیجه ندهد، می‌تواند کار را برای تصمیم گیری‌ها مشکل کند، مگر آنکه از امروز به فکر باشیم و تصمیم گیری‌های لازم را انجام دهیم.

حال  با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری، اگر مذاکرات نتیجه نداد، دولت باید با استفاده از توان اقتصاد مقاومتی در همه زمینه‌ها به فکر حل مشکلات پس از آن باشد و اگر مذاکرت هم نتیجه داد که شاهد اتفاقات جدیدی خواهیم بود. در هر صورت اگر نتوانیم اتفاقات پس از مذاکرات را مدیریت کنیم، می‌تواند آسیب زا باشد.

* عضو کمیسیون اقتصادی مجلس

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.