لیلا کردبچه - باید پذیرفت که ابزار رسانه هر روز متحول می‌شود و هرچند این تحول در اختیار ما نیست، امّا می‌توانیم از این فناوری‌ها در ابعاد مختلف و همچنین تأثیراتی که رسانه بر مخاطبان می‌گذارد، بهره ببریم.

آنچه « افق» باید در دستور کار خود قرار دهد

 شبکه افق، یکی از همین عرصه‌های مهم تأثیرگذاری بر مخاطب است که از ابتدا، کارِ خود را بسیار دقیق و هدفمند آغاز کرده است. این شبکه در روز سیزدهم خرداد ۱۳۹۳ پخش آنونس برنامه‌های خود را در ایستگاه الوند، فرستنده سوم تهران، فرکانس ۵۷۸، به‌عنوان شبکه ۲۲ آغاز کرد و پخش آزمایشیِ برنامه‌های این شبکه، همزمان با حلول ماه مبارک رمضان ۱۳۹۳ آغاز شد و با پخش ۳ ساعت برنامه در روز به کار خود ادامه داد.

برنامه‌های مستند، مسابقه‌ای، سیاسی، سریال و برنامه‌های مذهبی با رویکرد سیاسی و فرهنگی، از برنامه‌هایی است که این شبکه برای پخش در آینده در نظر دارد. این شبکه که با شعار «نگاهت را به افق بسپار» به‌صورت رسمی افتتاح شده، خود را متعلق به گفتمان انقلاب اسلامی معرفی کرده و درحقیقت شبکه‌ای است که جای خالیِ آن در سی و پنج سال اخیر در سیمای جمهوری اسلامی ایران احساس می‌شد و امیدِ آن می‌رود که با ارایه برنامه‌های ارزنده، این خلأ سی و پنج ساله به‌نحوی شایسته پر شود. در این زمینه محمد سرافراز، رئیس سازمان صدا و سیما نیز بر این نکته تأکید دارد که «امروز انقلاب ملت ایران، گفتمانی را در سطح بین‌المللی به وجود آورده که کارکردهای فراوانی دارد، و اگر شبکه‌ای داشته باشیم که هدفِ اصلی آن سرگرم کردنِ مردم نباشد و با این هدفِ خاص، یعنی ترویج گفتمان انقلاب، برنامه‌سازی کند، کار بزرگی صورت گرفته است».

شبکه افق عمدتاً از قالب‌های مستند استفاده کرده و با توجه به اینکه بیشتر به کارهای تولیدی توجه دارد، امتیاز ویژه‌ای می‌توان برای آن متصوّر بود. این شبکه با اتکا به کارهای دیگران، یا اقدامهای مشابه، فعالیت خود را شروع نکرده، بلکه با استفاده از ظرفیت داخلی، به تولید برنامه پرداخته و می‌توان گفت حرکتی جدید شروع شده است، ولی برای اینکه در داخل کشور بتواند راه خود را ادامه دهد، لازم است از قالب‌های دیگری هم استفاده کند تا جذابیت برنامه‌هایش بیشتر شود؛ زیرا در کنار هدفمندی در برنامه‌سازی، لازم است مخاطبان را هم جذب کرد، چراکه بیم آن می‌رود که این شبکه پس از مدتی، از پرداختن به دغدغه‌های همگانی غفلت کرده و تنها در جذب مخاطبانی خاص با سلایقی یک‌سمت و سو توفیق یابد.

 گرچه سرافراز در این خصوص اذعان دارد که «افق نباید به مسایل روزمره توجه چندانی داشته باشد، بلکه باید رویکرد خود را به‌گونهای تنظیم کند که گفتمان انقلاب در ابعاد مختلف برای مخاطبان تبیین شود؛ بهعنوان مثال می‌توان در زمینه اقتصاد مقاومتی، تمام زوایای آن را به دور از شعار دادن و براساس حقایق موجود، به مخاطب منتقل کرد.» البته در این میان باید به این مهم توجه داشت که برای تأثیرگذاریِ صحیح و عمیق روی ابعاد وجودی مخاطبان، نیازمند شناخت صحیح از رسانه و ابزارهای موجود هستیم و استفاده از فناوری‌های روزِ متناسب با سرعت پیشرفت در سطح جهانی اهمیت زیادی دارد و شامل ابعاد مختلفی می‌شود. نباید فراموش کنیم که برای جذب مخاطبان از طیف‌های مختلف، و آشنا کردنِ آن‌ها با دغدغه‌ها و اهداف اصلیِ این شبکه، باید به شناختِ جامعی از نیازهای مخاطبان و توانایی‌های رسانه برسیم تا بتوانیم مخاطبانِ متعلق به حوزه‌های فرهنگیِ گوناگون را با گفتمانِ غالب بر این شبکه آشنا کنیم و یا حتی آشتی دهیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.