پنجره - وحید عماد- هر روز درحالی که هنوز مه صبحگاهی شیان های هو پراکنده نشده است، از نیزارهای این تالاب صدای آواز زیبا و دل انگیز پرندگان به گوش می رسد. 

محافظان تالاب

«شیان های هو» یک منطقه طبیعی حفاظت شده چین و نیز یکی از تالاب های مهم در سطح جهانی است. مساحت این تالاب به بیش از ده هزار هکتار می رسد. در این جا آب فراوان، درختان بسیار و پرندگان بی‌شماری وجود دارد. تنوع پرندگان بزرگ و کوچک این منطقه به حدود 300 نوع می رسد که بسیاری از آنها از جمله پرندگان کمیاب در جهان محسوب می شوند.

گاهی پرندگان در جریان مهاجرت، تولید مثل و پرواز، با خطرها و پیشامدهای غیرمنتظره ای مواجه می شوند که حتی به قیمت جان آنها تمام می شود. در این وضعیت نیاز به کمک انسان ها دارند. لین بائو چین، سرپرست تیم امداد و حفاظت از پرندگان شیان های هو می گوید: «منطقه حفاظت شده شیان های هو در یکی از مسیرهای مهم مهاجرت پرندگان واقع است. بسیاری از پرندگان به دلیل بیماری یا کمبود مواد غذایی از صف همراهان خود عقب می افتند و برخی از آنها نیز زخمی و یا معلول می شوند.»

مسؤولان این منطقه حفاظت شده برای نجات جان این پرندگان کمیاب زخمی و کمک به آنها برای بازگشت به طبیعت، یک گروه امداد و نجات پرندگان ایجاد کرده اند و به محض اینکه پرنده ای با خطر مواجه می شود، آنها بی درنگ برای نجاتش به محل می شتابند. روزی از شهری که با محل این گروه چند صد کیلومتر فاصله دارد، طی تماسی تلفنی از این گروه درخواست کمک شد. سرپرست گروه همان شب با قطار به آن شهر شتافت. او می گوید:«یک درنای تاج سرخ دچارعوارض مسمومیت شده بود و در وضعیت نسبتاً وخیمی بود. همان موقع یک داروی پادزهر مؤثر را به این درنا تزریق کردم تا حالش کمی بهتر شود و او را همراه خود ببرم. زمانی که این پرنده را در آغوش کشیدم و سوار قطار شدم، پیشخدمت قطار با توجه به شلوغ بودن قطار، مرا به کارگاه خود برده و به من جا داد. پس از بازگشت به حوزه حفاظت طبیعی، ما به درمان کامل این پرنده پرداختیم. اکنون 7 سال است که این درنا در جزیره درناهای تاج سرخ زندگی می کند و در 4 بار تخمگذاری 7 درنای جوان پرورش داده است.»

در منطقه حفاظت شده شیان های، نجات پرندگان نه تنها وظیفه اعضای گروه امدادگران است، بلکه مردم محلی نیز این مسؤولیت را برعهده می گیرند. مدتی پیش یک لک لک زخمی با مرد خوش نیتی برخورد کرد. لی چون فو، از روستاییان محلی همراه پسرش برای کار با موتورسیکلتش در حال حرکت بود که در راه این لک لک زخمی را دید، فورا پیاده شد و لک لک را بر موتور سیکلتش گذاشت تا به حوزه حفاظت شده ببرد و تحت درمان قرار گیرد. پسرش که برای نخستین بار از نزدیک لک لکی دیده بود، بسیار کنجکاو شد و خواست او را لمس کند که ناگهان لک لک به او حمله کرد و با نوکش به چشم پسرک ضربه ای زد و آن را مجروح کرد. مرد در حالی که پسرش را آرام می کرد، ابتدا لک لک را برای درمان به نزد امدادگران برد و سپس پسرش را برای درمان چشمش به بیمارستان برد. او می گوید: من از این کارم پشیمان نشدم و نمی توانستم از نجات
 لک لک خودداری کنم.

محیط طبیعی و پرندگان شیان های بسیار زیباست و در این جا افراد زیادی مانند لی چون فو یافت می شوند. در مرکز نجات پرندگان وحشی شیان های هو، طی چند سال اخیر113 پرنده از 15 نوع از جمله درنای تاج سرخ، هوبره و عقاب طلایی با موفقیت درمان شده اند.

در منطقه طبیعی حفاظت شده شیان های هو طی چند سال اخیر بیش از500 هزاریوان سرمایه گذاری شده، دو آمبولانس خریداری شده و خطوط تلفن 24 ساعته ای نیز برای امداد و نجات فوری پرندگان ایجاد شده است. به این ترتیب در موقعیت های اضطراری، آنها هر لحظه می توانند به محل حادثه بشتابند و پرندگان زخمی را نجات دهند و درمان کنند. هم اکنون آنها یک مرکز امداد و نجات جدید و مجهز ایجاد کرده اند که 16 نفر از کارکنان آن دارای مدرک تخصصی امداد و نجات هستند و 3 نفر نیز مدرک کارشناسی ارشد دارند. هم اکنون میزان پرندگان وحشی نجات داده و درمان شده در این مرکز به بیش از 90 درصد رسیده است. بائو جون، معاون اداره مدیریت این حوزه می گوید: «تعداد پرندگانی که با موفقیت نجات یافته و درمان شده اند به بیش از یک هزار مورد رسیده و دامنه فعالیت امداد و نجات این مرکز به مناطق مرکزی و غربی استان جی لین و منطقه مغولستان داخلی چین نیز گسترش یافته است. برخی از پرندگانی که تحت حفاظت کشوری هستند، از جمله درنای تاج سرخ، درنای سفید، درنای خاکستری و عقاب طلایی با موفقیت مورد نجات و درمان قرار گرفته اند.»

او می افزاید: ما همچنین سالانه به گسترش تبلیغات و آموزش نجات و حفاظت از پرندگان می پردازیم و به این ترتیب فرهنگ مردم این مناطق برای حفاظت از پرندگان ارتقا یافته و به محض آن که پرنده ای زخمی را پیدا می کنند به سرعت به مرکز ما خبر می دهند. تا کنون بیش از 100 پرنده توسط مردم محلی پیدا شده است که از میان این پرندگان 48 مورد جزو انواع مهم حفاظت شده در سطح کشوری به شمار می آیند.»

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.