گروه جامعه  / محمد رضایی - پنجشنبه هفته گذشته یک بالگرد در حوالی امام‌زاده ابراهیم در پس‌قلعه واقع در ارتفاعات دربند بر اثر برخورد به دامنه کوه سقوط کرد و سه سرنشین این بالگرد جان خود را از دست دادند. 

سقوط بالگرد بی‌صاحب و بلاتکلیفی خبری

خبر خیلی کوتاه بود و در لفافه‌ای از بی‌خبری و بی‌مسؤولیتی پیچیده شده بود.

بالگرد بی‌صاحب ساقط شد و در این سانحه هوایی کسی پاسخگو نبود و همه نهادهای مربوط گفتند که بالگرد متعلق به ما نبوده است! شکی نیست که در چنین مواردی ندادن اخبار درست و برعهده گرفتن مسؤولیت، خود موجب بروز بحران خبری و نگرانی مردم می‌شود.

 

  سقوط بالگرد به دلیل مه غلیظ

محسن صفری‌نژاد یکی از اهالی منطقه پس‌قلعه از توابع شهرستان شمیرانات است در خصوص جزییات حادثه سقوط یک بالگرد در این منطقه به رسانه ها گفته است: در حدود ساعت ١۴ یک بالگرد در سطح پایینی و نزدیک به خانه‌های روستای پس‌قلعه پرواز می‌کرد و با توجه به این‌که برف شدید و مه غلیظی در این منطقه وجود داشت احتمالا موجب شد که این بالگرد سقوط کند. وی افزود: در هنگام پرواز و پس از این‌که از روستای پس‌قلعه گذشت به سمت امام‌زاده ابراهیم حرکت کرد که به یک باره سقوط کرد. بلافاصله اهالی روستا به محل سقوط این بالگرد رفتند و آتش را خاموش کردند و پس از آن نیز عوامل نیروی انتظامی، آتش‌نشانی و هلال‌احمر به محل حادثه رسیدند. با مهارتی که خلبان این بالگرد داشت، اجازه نداد این بالگرد روی خانه‌های روستای پس‌قلعه سقوط کند و در محیطی سقوط کرد که هیچ‌گونه خانه‌ای وجود نداشت.

 

 بالگرد متعلق به کیست؟!

در پی سقوط این بالگرد و پخش اخباری مبنی بر اینکه این بالگرد متعلق به وزارت دفاع و شرکت پنها بوده است، امیر سرتیپ دوم خلبان احمد آبادی مدیرعامل شرکت پشتیبانی و نوسازی بالگردهای ایران (پنها) وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اعلام کرد: این بالگرد متعلق به سازمان هلال احمر جمهوری اسلامی ایران است و در حال انجام مانور برای ستاد بحران بوده و متعلق به ما نیست. در همین حال حسین درخشان سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر درباره مالکیت این بالگرد گفت: بالگرد سقوط کرده متعلق به هلال‌احمر نبوده است. این بالگرد از نوع ٢١٢ و متعلق به شرکت پنها بوده و شرکت پشتیبانی و نوسازی بالگردهای ایران (پنها) نیز پشتیبان تعمیرات سنگین ناوگان بالگردهای کشور است. ما ١٧ فروند بالگرد داریم که همه آن‌ها در پایگاه‌ها مستقرند و برای هیچ یک حادثه‌ای رخ نداده است.

 

  رویداد عجیب در پرواز بالگرد‌ها

دکتر سید منصور غلامی عضو سابق ستاد بحران و کار‌شناس امداد و نجات در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: شرکت پشتیبانی و نوسازی بالگردهای ایران (پنها) که در ۴۵ سال پیش تاسیس شده است، بزرگترین پشتیبان تعمیرات سنگین ناوگان بالگردهای کشور، تعمیرات رده‌پویی در قالب N. M. P است و از همه بالگرد‌ها آمار دارد اما اینکه از ردیابی این بالگرد عاجز مانده بسیار عجیب است. وی می‌افزاید: یقینا ردیابی و شناسایی این نوع پرواز‌ها در کلانشهری چون تهران به دلیل دارا بودن پیشرفته‌ترین امکانات ناوبری و پروازی به راحتی امکانپذیر است اما بی‌مسؤولیتی برخی باعث شده این رویداد در هاله‌ای از بی‌خبری باقی بماند. این کار‌شناس امداد و نجات تصریح می‌کند: سقوط یک فروند بالگرد چیز کوچک و قابل اغماضی نیست و باید در این رابطه ستاد بحران و استانداری تهران پاسخگو باشند و از این بی‌مسؤولیتی خارج شوند.

 

 دریغ از یک خبر درست

دکتر غلامی می‌افزاید: در این نوع حوادث طبق استانداردهای جهانی مدیریت بحران باید از لحظه بروز سانحه، به بیان حادثه و نوع پیشرفت کار و اتمام عملیات امداد و نجات بپردازد. گرچه کسی مسؤولیت پرواز این بالگرد را برعهده نمی‌گیرد اما این نمی‌تواند دلیل بی‌خبر گذاشتن مردم باشد زیرا همه کار‌شناسان فنی حوزه امداد و نجات می‌دانند که در اینگونه مواقع به احترام نیروهای متخصص قربانی سانحه هم که شده باید اعلامیه دلیل سقوط و وضعیت سانحه در اختیار عموم مردم قرار گیرد. در همین حال دکتر غلامرضا یوسفی سروش، عضو هیات علمی دانشکده عمران و کار‌شناس امداد و نجات و بحرانهای شهری به خبرنگار ما می‌گوید: مدیریت اینگونه حوادث، در صورت نداشتن نقشه راه و راهبرد امنیتی و نجاتگری، خود پدیده‌ای بحران زا و آسیب زاست و باید مراقب تبعات احتمالی آن بود.

 

 خودداری از امنیتی کردن اطلاع رسانی

وی می‌افزاید: بی‌برنامه بودن و سلیقه‌ای عمل کردن در حوزه مدیریت حوادث، آسیب‌های زیادی دارد و باید در چنین مواردی از برخوردهای روانی، امنیتی تنش آور پرهیز کنیم. به اعتقاد دکتر یوسفی سروش، باید به گونه‌ای عمل شود که در زمان وقوع حوادث و بحران، دستگاه‌ها و مجموعه‌های خدمات رسان از اقدامات پراکنده و بی‌هدف خودداری و به شکل هماهنگ و برنامه ریزی شده به وظایف خود عمل کنند و اگر هر دستگاه و مجموعه‌ای وظایف خود را بخوبی بشناسد و به آن عمل کند، آن بحران بخوبی مدیریت خواهد شد.

 

  سرانجام مالکیت بالگرد مشخص شد

اسماعیل نجار معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کل کشور در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفته است: این بالگرد متعلق به سازمان مدیریت بحران کشور بود که در اختیار شرکت پنها قرار گرفته بود. سازمان مدیریت بحران کشور از سال‌های قبل دو فروند بالگرد خریداری کرده بود که برای نگهداری، تعمیرات و در‌‌نهایت تولید در اختیار شرکت پشتیبانی و نوسازی هلیکوپترهای ایران قرار گرفت. البته بالگرد سقوط کرده در حال مأموریت از طرف سازمان مدیریت بحران کشور نبود، بلکه به احتمال زیاد پرواز تعمیر و نگهداری داشته است ولی با این وجود علت دقیق سقوط و پرواز در دست بررسی کار‌شناسی است. وی تأکید کرد: قرار بود این بالگرد در اختیار هلال‌احمر قرار بگیرد، زیرا هلال‌احمر شرایط استفاده بهتر از این بالگرد‌ها را دارد و همچنین وضع نگهداری آن‌ها از بالگردهای امدادی نیز مطلوب است اما هنوز مسؤولیت هلال‌احمر آغاز نشده بود. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.