صالح‌آباد- ابوالحسن صاحبی: کمبود علوفه، گرانی نهاده‌های دامی و نبود توازن بین دام و مرتع در منطقه صالح‌آباد سبب شده تا دامداران این منطقه بدون توجه به عوارض ناشی از نانهای خشک کپک زده، از این ماده غذایی برای دامهای خود استفاده کنند.

اینجا سلامت انسان و دام با هم ذبح می‌شود

یکی از منابع مهم غذایی که دامداران این منطقه بیشتر به تهیه آن برای دامها گرایش دارند، استفاده از نان خشک است که از استانهای غربی کشور از جمله ایلام، کردستان و کرمانشاه وارد می‌شود و متأسفانه کسی تاکنون نتوانسته از ورود آن به منطقه جلوگیری کند و دامداران هم از عواقب سوءمصرف آن برای دامها آگاه نیستند.

یک دامدار صالح آبادی به خبرنگار ما می‌گوید: منطقه صالح آباد به گستردگی چهار هزار و 200 کیلومتر وسعت و 94 روستا و از سویی همجواری با دو کشور افغانستان و ترکمنستان و ورود احتمالی دامهای آلوده و قاچاق به منطقه و کشور ایجاب می‌کند که اداره دامپزشکی آن مستقل و توانمندتر باشد.

وی می‌افزاید: منطقه صالح آباد با داشتن 200 هزار رأس دام سبک فقط یک دامپزشک دارد، به طوری که همین دامپزشک اگر به مرخصی یا مأموریتی برود، دامداران منطقه دچار مشکل شده و مجبور می‌شوند خودشان به طور سنتی و غیرعلمی دست به کار شوند و یا دست به دامان بخش خصوصی بشوند.

دامدار دیگری هم می‌گوید: دامپزشکی این منطقه علاوه بر کمبود نیروی انسانی، از کمبود امکانات از جمله وسیله نقلیه و نبود آزمایشگاه برای تشخیص بیماری‌های دامی که یکی از مشکلات دامداران منطقه است، رنج می‌برد، زیرا نمونه گیری از بیماری‌های دامی مانند تب برفکی و... باید به شهرستان و یا به مرکز استان ارسال شود که این امر بسیار وقت گیر است و بیم آن می‌رود که دامهای بیمار تا زمان وصول نتیجه آزمایشها و شروع درمان تلف شوند.

یکی از شهروندان نیز می‌گوید: با وجود ده‌ها پروژه مرغداری صنعتی و گوشتی و قصابی گوسفندی در شهر و روستاها، صالح آباد از کشتارگاه دامی بهداشتی و طیور محروم است و این در حالی است که این موضوع با سلامتی و حیات مردم ارتباط مستقیم دارد.

وی تأکید کرد: بارها از رسانه‌ها بویژه از دامپزشکان مطالبی پیرامون مضرات و آلودگی‌های نانهای خشک کپک زده شنیده‌ام، اما با همه این وجود، سالهاست که دو سه مرکز عرضه و فروش نان خشک کپک زده در صالح آباد به صورت آزادانه فعالیت می‌کنند که منجر به آلودگی‌های زیست محیطی می‌شود و صدای کسی هم درنمی‌آید.

برای جویا شدن پاسخ این مشکلات و سایر پرسشهای مردمی از جمله مسایل قرنطینه دامی و مأموریت کاری یک ماهه مسؤول دامپزشکی صالح آباد به کشور برزیل در ابتدای امسال احمدرضا قربانی از ارایه هر گونه پاسخ خودداری کرده و به این جمله اکتفا می‌کند که براساس دستورات اداره تربت جام ازهرگونه مصاحبه خبری معذوریم و بنابراین خبرنگار ما را به رغم تأکید و مکاتبه بخشداری مبنی بر تعامل خبری ادارات، به مسؤولان شهرستان تربت جام حواله می‌دهد.

رئیس اداره دامپزشکی تربت جام هم کار را بهانه قرار داده و به تعدادی از پرسشهای خبرنگار ما عجولانه پاسخ می‌دهد: صالح آباد یکی از بهترین بخشهای ماست و دامپزشکی‌اش با آن همه پست و امکانات هیچ کمبودی ندارد. من نمی‌دانم مردم چه می‌خواهند و انتظاراتشان چیست و چه مستنداتی بر ادعاهای خود دارند که این همه امکانات را زیر سؤال می‌برند، چرا تا به حال نگفته‌اند که من توجیه و دفاع کنم!

محمود محمدی می‌گوید: دامپزشکی صالح آباد دو دستگاه ماشین و دو پست اداری فعال دارد و توان ما هم همین حد است و سعی کرده‌ایم که با همین مقدورات هیچ کاری را روی زمین نگذاریم و انصافاً امکانات خوبی را برای تجهیز اداره صالح آباد تدارک دیده‌ایم.

وی با اشاره به نبود آزمایشگاه دامی در صالح آباد می‌افزاید: آزمایشگاه دامی در شهرستان یکی و در کل استان شاید 10، 11 واحد بیشتر نباشد و حتی خیلی از شهرستانها هم آزمایشگاه ندارند، ولی اگر ممکن باشد ما هم بدمان نمی‌آید.

وی خاطرنشان می‌کند: گرچه صالح آباد منطقه محروم، وسیع و دورافتاده است و دام خوبی دارد و به همین خاطر اولویت اول رسیدگی ما صالح آباد است، اما باید گفت که هیچ کس برای رفتن به صالح آباد استقبال نمی‌کند و ما نیروها را با زور فرستاده‌ایم و گفته‌ایم که اگر کار می‌خواهید، باید آنجا بروید، وگرنه به سلامت!

وی تصریح می‌کند: سه سال است که به اعتبار ساختمانی نیاز داریم، اما چیزی نداده‌اند و فقط امسال برای صالح آباد مبلغی را اختصاص داده‌اند، بعد هم مردم بدانند که همیشه سعی کرده‌ام اگر اعتباری، نیرویی و یا امکاناتی است، اول صالح آباد بعد (تربت جام) باشد.

محمود محمدی درخصوص استفاده از نان خشک هم تصریح می‌کند: نان خشک برای دامها فوق العاده ضرر دارد و نان خشک کپک زده دارای آلودگی‌های زیاد است و نه تنها باعث مرگ دامها و آلودگی تولیدات لبنی آنها می‌شود، بله در چرخه تولید موادغذایی نیز برای مصرف کنندگان گوشت و لبنیات بسیار زیان آور و بیماری‌زاست.

وی اضافه کرد: نان خشک کپک زده بخصوص در فصل زمستان که فصل زایش دامهاست، موجب سقط جنین و انواع بیماری‌ها و گاه موجب مرگ دامها می‌شود و از همه مهمتر ارزش اقتصادی و غذایی دام را پایین می‌آورد.

وی درخصوص عرضه و فروش نان خشک در سطح شهر صالح آباد هم گفت: فعالیت این مراکز در سطح شهر به علت آلودگی زیست محیطی مجاز نیست و اگر شهروندان در این خصوص گلایه و  شکایتی دارند به شبکه دامپزشکی مراجعه کنند!

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.