حسین شاهسمند: قدس ویژه خراسان - در بسیاری از روستاهای کشور مردم برای دفن اموات خود محلی را در نظر می‌گیرند که در بسیاری از روستاهای بزرگ برای این منظور دو نقطه را تحت عنوان قبرستان بالا و پایین روستا در نظر گرفته و مردم نیز از دست‌رفتگان خود را در این نقاط به خاک می‌سپارند ...

 گلـبهار؛ شهر بدون آرامـستان

 و برای مراسم خاص نیز در این مکان گرد هم می‌آیند.

وجود قبرستان در تمام دنیا عرف است و جزو نیازهای اولیه مردم در شهرها و روستاها محسوب می‌شود. در این میان شهر جدید گلبهار با گذشت بیش از دو دهه از عمر خود هنوز از وجود قبرستان عمومی محروم است و مسؤولان نتوانسته‌اند محل مناسبی برای دفن اموات این شهر در نظر بگیرند و این چیزی است که مردم این شهر از آن گلایه‌مند هستند.

 مسؤولان چاره‌اندیشی کنند

یکی از شهروندان گلبهاری می‌گوید: قبرستان چیزی است که مسؤولان باید در همان ابتدای تأسیس این شهر جانمایی می‌کردند، این درحالی است که اکنون جمعیت به 50 هزار نفر رسیده، اما هنوز محلی برای این منظور درنظر گرفته نشده است!

کوهستانی می‌افزاید: یکی از آشنایان در این شهر پدر خود را از دست داده بود، پولی هم نداشت که جنازه را به بهشت رضا انتقال دهد و چون از مشهد به گلبهار عزیمت کرده بود نمی‌خواست در روستاهای اطراف مرده خود را دفن کند و واقعاً در این خصوص به زحمت زیادی افتاده بود. این همه زمین و فضا در اطراف گلبهار وجود دارد چرا محلی برای این منظور در نظر گرفته نمی‌شود.

شاهرخی یکی دیگر از شهروندان می‌گوید: یکی از بستگانمان را در این شهر از دست دادیم و مجبور شدیم برای دفن به مشهد ببریم اگر در این شهر قبرستانی وجود داشت نیاز نبود 60 کیلومتر را طی کنیم.

خانم ابراهیمی، یکی دیگر از شهروندان با اشاره به امکانات محدود در گلبهار می‌گوید: همیشه به دوستانمان می‌گوییم دعا کنید کسی در این شهر بیمار نشود و فوت نکند چون واقعاً امکانات نیست.

وی می‌افزاید: امیدواریم مسؤولان دولت تدبیر و امید هرچه زودتر به مشکلات مردم در این شهر توجه کنند و آنها را حل نمایند. البته آرامستان یکی از این مشکلات است که باید مورد توجه مسؤولان قرار گیرد. باور کردنی نیست شهری که هر روز جمعیت آن رو به افزایش است قبرستان نداشته باشد.

وی خاطرنشان می‌کند: مردم انتظار دارند اکنون که شورا و شهرداری در گلبهار مستقر شده است این کار توسط آنان صورت گیرد، چون واقعاً مردم نیازمند چنین محلی هستند.

وی با اشاره به دفن دو شهید گمنام در گلبهار می‌گوید: چقدر خوب بود مسؤولان برنامه‌ریزی می‌کردند و محلی را در نظر می‌گرفتند که شهدای گمنام نیز در آنجا دفن می‌شدند و از همان محل نیز برای دفن مردگان مردم استفاده می‌شد، اکنون شهدای گمنام نیز در این شهر مظلوم واقع شده‌اند.

 باید قانون زمین شهری در گلبهار به درستی اجرا شود

شهردار گلبهار نیز با بیان اینکه قانون زمین شهری در گلبهار باید اجرا شود، می‌گوید: تمام تعهدات برعهده شرکت عمران است، چون تمام امتیازات را شرکت عمران تاکنون گرفته است و برابر قانون زمین شهری باید بحث تملک زمین و آماده سازی آن انجام و به شهرداری تحویل شود.

سجادی می‌افزاید: واقعیت این است که باوجود مشکلات زیاد کارهای بزرگی تاکنون توسط شرکت عمران به انجام رسیده است و اکنون هرچند شهرداری و شورای شهر در این شهر فعالیت دارند، ولی شرکت عمران باید مطابق قانون زمین شهری تمام تعهدات خود را به انجام برساند.

وی با بیان اینکه همچون گذشته شهرداری آماده تعامل و همکاری با شرکت عمران درخصوص مسایل و مشکلات شهر می‌باشد به بحث نبود آرامستان در گلبهار اشاره می‌کند و با تأیید مشکلات مردم در این خصوص یادآور می‌شود: براساس اعلام مسؤولان شرکت عمران تمام مجوزها درخصوص آرامستان اخذ شده که باید بزودی درخصوص تملک زمین اقدام شود.

شهردار گلبهار می‌افزاید: اگر بحث تملک زمین انجام شود و تعهدات مربوط نیز براساس ضوابط به انجام برسد و مجموعه آرامستان تحویل شهرداری شود آمادگی داریم با کمک بخش خصوصی کارهای مربوط را در کمترین زمان ممکن و با سرعت زیاد به انجام برسانیم.

  اخذ مجوزهای 14 گانه آرامستان

مسؤول روابط عمومی شرکت عمران گلبهار با بیان اینکه مجوزهای 14 گانه درخصوص آرامستان از مسؤولان اخذ شده، می‌گوید: 50 هکتار زمین با همکاری موقوفات ملک برای بهره‌برداری آرامستان در گلبهار اختصاص پیدا کرده که از این میزان 25درصد باید به فضای سبز تبدیل شود.

خدادوست با بیان اینکه مصوبه شورای برنامه‌ریزی استان در این خصوص اخذ شده است، می‌افزاید: تمام مجوزهای لازم دریافت شده و حتی وزیر راه و شهرسازی نیز مجوز لازم را صادر کرده است و بزودی تیم مشترکی از نمایندگان شهرداری و عمران گلبهار برای تملک زمین با موقوفات ملک قراردادی را امضا خواهند کرد.

  مخالفت مردم و مسؤولان با جانمایی آرامستان

حجت الاسلام والمسلمین مظفر تاجی امام جمعه چناران نیز در این باره اظهار می‌دارد: مردم موافق دایر کردن قبرستان در محل اعلام شده نیستند، چون رشد شهرستان چناران به همین طرف است و نمی‌شود در آن محل قبرستان ایجاد کرد.

وی می‌افزاید: هنوز مسؤولان گلبهار مجوزهای اخذ شده را ارایه نکرده‌اند، ولی ما مخالف راه اندازی قبرستان در بین دو شهر چناران و گلبهار هستیم و این موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری می‌کنیم.

شهردار چناران نیز بر مخالفت شورا و شهرداری چناران درخصوص بهره‌برداری آرامستان در نقطه‌ای که درحال حاضر بحث آن وجود دارد تأکید کرده و می‌گوید: محلی که در نظر گرفته شده است در بین چناران و گلبهار است که این منطقه از نظر مسؤولان شهرستان جای مناسبی نیست.

مهندس قهروی می‌افزاید: در آینده نزدیک رشد شهرستان به این طرف خواهد بود و افزون بر آن آلودگی زیادی برای مردم ایجاد خواهد کرد و باید در این خصوص تجدید نظر صورت گیرد.

وی خاطرنشان می‌کند: تا جایی که من اطلاع دارم فکر نمی‌کنم موقوفات ملک نیز موافق دایر کردن آرامستان در این نقطه باشد و مجوزهای اخذ شده را نیز هنوز مسؤولان شهرستان ندیده‌اند، ولی در هر حال شهردار چناران مخالف دایر کردن قبرستان در این محل است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.