معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به اینکه بحث حذف سودافدرین از فارماکوپه دارویی کشور بسیار جدی است و آن را دنبال می‌کنیم، اظهار کرد: با وزارت بهداشت هم تعاملاتی برقرار شده و ضرورتی هم ندارد سودافدرین در فارماکوپه دارویی کشور باشد.

رایزنی با وزارت بهداشت برای حذف "سودافدرین" از فارماکوپه دارویی
پرویز افشار در گفت‌وگو با(ایسنا)، در واکنش به اینکه اخیرا مطرح می‌شود قرص‌های سرماخوردگی حاوی پیش‌سازهای مخدرهای آمفتامینی هستند و مصرف بیش از حد آنها زنگ خطر اعتیاد است، اظهار کرد: باید دید کدام نوع از قرص سرماخوردگی مدنظر است، اگر منظور قرص‌های آدولت کولد باشد، میزان مواد شبه آمفتامینی و سودافدرین‌ها در آن بسیار پایین است و ممکن است وجود نداشته باشد.

وی افزود:‌ اما ممکن است برخی انواع قرص‌های سرماخوردگی حاوی سودافدرین باشند که سودافدرین قابلیت تبدیل به آمفتامتامین را دارد ولی میزان آن در حد نگران کننده نیست.

افشار ادامه داد: اما اکنون داروهای دیگری وجود دارد که می‌تواند به عنوان جایگزین سودافدرین در داروهای سرماخوردگی استفاده شود داروهایی همچون دیفن هیدرامین و پیریلامین مالئات. به عبارت دیگر برای داروی سرماخوردگی نیازی به سودافدرین وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه بحث حذف سودافدرین از فارماکوپه دارویی کشور بسیار جدی است و آن را دنبال می‌کنیم اظهار کرد: با وزارت بهداشت هم تعاملاتی برقرار شده و ضرورتی هم ندارد سودافدرین در فارماکوپه دارویی کشور باشد.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: نگرانی ما از میزان کم سودافدرین در قرص‌های سرماخوردگی نیست، بلکه نگرانی ما از این است که سودافدرین به عنوان پیش ساز آمفتامین استفاده شود. این عمل براحتی در آزمایشگاه‌های خانگی قابل حصول است به همین خاطر باید این ماده را بسیار محدود کنیم.

به گفته افشار سودافدرین برای جلوگیری از آبریزش بینی و احتقان استفاده می شود، ولی با فعل و انفعلات شیمیایی قابلیت تبدیل به آمفتامین‌ها را دارد.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.