الکساندر زاسپکین سفیر روسیه در لبنان با تاکید به اینکه «توافق هسته ای بین جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 تاثیرهای مثبتی در منطقه خاورمیانه خواهد داشت»،گفت که مسکو برای مقابله با تحریم های غرب از تجربه های ایران استفاده می کند.

استفاده مسکو از تجربه ایران برای مقابله با تحریم ها / سیاست خارجی دولت روحانی سازنده است

 زاسپکین در گفت وگویی اختصاصی با ایرنا، با تاکید بر این که روسیه با ابزار تحریم برای به زانو درآوردن کشورها مخالف است، اظهار داشت : تحریم ها راه حل مشکلات نیستند و در بیشتر موارد منجر به وخیم تر شدن اوضاع و رویارویی بیشتر می شوند.

سفیر روسیه در لبنان با استقبال از سیاست خارجی دولت حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرد که سیاست های دولت یازدهم ایران برای حل مشکلات منطقه از جمله سوریه سازنده و به مواضع و سیاست های روسیه نزدیک است.
وی بشار الاسد رییس جمهوری سوریه را بخشی مهم از راه حل پایان بحران این کشور خواند و خاطرنشان کرد که ائتلاف بین المللی ضد داعش اهدافی نامعلوم دارد و موفق نبوده است.

مشروح گفت وگوی ایرنا با سفیر روسیه در لبنان در پی می آید.


** مسکو از تجربه های ایران برای مقابله با تحریم ها استفاده می کند

سفیر روسیه در لبنان با تاکید برضرورت یافتن راه حل هایی سیاسی و دیپلماتیک برای مسائل و مشکلات به جای توسل به حربه تحریم ها، گفت: کسانی که برای تحریم کشورها اقدام می کنند، معتقدند با فشار بر طرف مقابل می توانند آنها را وادار به پذیرش خواسته های خود سازند اما تجربه نشان داده است که این تصور درست نیست. نمونه ساده آن کشور کوبا است که 60 سال با تحریم ها مواجه بود اما تسلیم نشد.

زاسپکین که به سئوالی در باره دلیل روی آوردن غرب و آمریکا به حربه تحریم پاسخ می داد، افزود: امروز ما در روسیه با همین مشکل روبه رو هستیم و هدف اصلی اتفاقات اوکراین وادار کردن مسکو به تغییر سیاست هایش به هرطریق ممکن ازجمله تحریم ها و حتی از راه تغییر نظام سیاسی موجود در روسیه است.

وی با بیان اینکه سیاست تحریم به هر دو طرف تحریم کننده و تحریم شونده ضرر می زند، خاطرنشان کرد: مسکو اقدامات لازم را انجام خواهد داد تا با استفاده از توانایی های خود بر نتایج و تبعات منفی تحریم ها غلبه کند و در این زمینه از تجربه های جمهوری اسلامی ایران استفاده می کند.

این سیاستمدار روس تاکید کرد: فشارها و تحریم ها باعث نخواهد شد روسیه تغییری در سیاست های خود ایجاد کند همچنان که ایران نیز شیوه و سیاست های خود را تغییر نداد.

زاسپکین گفت: برای کشورهایی مانند ایران و روسیه ، کرامت ، شرف و عدالت جزو ارزش های اساسی به شمار می آید و بر این باور هستیم که تحت این گونه فشارها اجازه تسلیم شدن و تغییر در شیوه ها و سیاست های خود را نداریم.

** استقبال روسیه از سیاست های سازنده دولت روحانی

سفیر روسیه در لبنان با تاکید بر استقبال مسکو از سیاست های دولت حسن روحانی رییس جهموری اسلامی ایران به ویژه در حوزه خارجی از جمله مذاکره با گروه 1+5 و پرونده سوریه، گفت:دولت آقای روحانی در خصوص موضوع هسته ای ومسائل منطقه ای از جمله سوریه بر اساس یک برنامه و سیاست های سازنده عمل می کند.

وی تاکید کرد: در مسائل مختلف از جمله بحران سوریه و لزوم یافتن راه حل سیاسی و صلح آمیز برای آن، ایران و روسیه موضع گیری نزدیک به یکدیگر دارند.

زاسپکین با اشاره به اینکه« تلاش هایی صورت می گیرد تا بین کشورهای منطقه مشکل ایجاد شود»، خاطرنشان کرد: در این شرایط بسیارمهم است نقاط مشترک خود را تقویت و برای تحکیم هم زیستی مسالمت آمیز در منطقه تلاش کنیم و به اعتقاد مسکو رییس جمهور روحانی و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در این جهت گام برمی دارند.

** تاثیر مثبت توافق بین ایران و گروه1+5 بر خاورمیانه

سفیر روسیه در لبنان درباره مذاکرات بین ایران و گروه 1+5 و توافق نهایی دو طرف در خصوص برنامه صلح آمیز هسته ای ایران گفت: تلاش هایی صورت گرفته است تا این مذاکرات به نتایجی ملموس و توافق نهایی ختم شود.

وی اطمینان از صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران و پذیرش حق ایران در ارتقای برنامه هسته ای برای اهداف صلح آمیز را از جمله اهداف این مذاکرات خواند و تاکید کرد:این روند به طور طبیعی به برداشته شدن تحریم های تحمیل شده بر ایران منجر خواهد شد.

این سیاستمدار روس تصریح کرد: در صورتی که این توافق حاصل و اهداف آن محقق شود، شاهد تاثیر مثبت آن بر ایران و کشورهای منطقه خاورمیانه از جمله همسایگان ایران و تحولات بین المللی و منطقه ای خواهیم بود.

زاسپکین تاکید کرد: مسائلی که در رسانه ها در خصوص معامله بر سر موضوعات سیاسی منطقه برای رسیدن به توافق در خصوص موضوع هسته ای مطرح می شود درست نیست، مذاکرات اکنون بر مسائل فنی از جمله غنی سازی متمرکز است که باید حل شوند.

** هماهنگی مواضع ایران و روسیه در مبارزه با تروریسم

سفیر روسیه در لبنان با بیان اینکه مسکو از گذشته تاکنون بر اهمیت و ضرورت مشارکت جمهوری اسلامی ایران درحل مشکلات منطقه خاورمیانه تاکید داشته است، گفت: ما در این زمینه با برخی از کشورهای غربی مشکلاتی داریم زیرا روسیه همیشه بر هماهنگی با ایران و مشارکت سیاسی آن در حل مشکلات منطقه تاکید کرده است.

وی افزود: در طول حوادث چهار سال گذشته سوریه، روسیه اصرار داشته است ایران باید در حل مسائل مهم منطقه به ویژه سوریه مشارکت داشته باشد و بر همین اساس خواستار مشارکت ایران در کنفرانس ژنو 2 شدیم.

زاسپکین با تاکید به اینکه « مسکو معتقد است عدم مشارکت ایران در حل مسائل منطقه از جمله بحران سوریه اشتباه و موجب خسارت است»، تصریح کرد:روسیه همچنان بر این موضع خود پایبند است و الان برای همه روشن شده که مبارزه با تروریسم نیازمند کمک همه به ویژه ایران و سوریه ، عراق و دیگر کشورهای عربی است.

** تاثیر توافق هسته ای بر اوضاع لبنان

سفیر روسیه در لبنان در خصوص تاثیر مذاکرات و توافق هسته ای بر مسائل داخلی لبنان گفت: ما این سخن را در لبنان بسیار می شنویم که نتیجه مذاکرات و توافق ایران و گروه 1+5 می تواند بر مسائل لبنان تاثیر بگذارد اما علاوه برآن مسائل زیاد دیگری در منطقه وجود دارد که اگر اتفاق بیافتند می توانند بر موضوع انتخاب رییس جمهوری جدید لبنان تاثیر بگذارند.

وی با بیان اینکه« فکر می کنم مشکل انتخاب رییس جمهوری لبنان باید با تصمیم خود لبنانی ها حل شود و نباید منتظر اتفاقات خارج لبنان بمانند»، خاطرنشان کرد:تحولاتی که در خاورمیانه جریان دارد بسیار پیچیده است و منحصر به یک نزاع نیست.

زاسپکین تصریح کرد:ممکن است حل مسائل منطقه طول بکشد، بنابراین بهتر است لبنانی ها بدون در نظر گرفتن مسائل خارجی و نتایج تحولات برای انتخاب رییس جمهوری جدید کشورشان اقدام کنند.

** اجماع بین المللی بر حمایت از امنیت و ثبات لبنان

سفیر روسیه در لبنان اظهارداشت: دولت و مقامات لبنان آمادگی کامل برای مقابله با مشکلات و خطرهای موجود به ویژه تروریسم را دارند و ما امیدواریم حمایت و پوشش سیاسی داخلی که از اقدامات ارتش وجود دارد، ادامه پیدا کند.

وی گفت:اجماع بین المللی هم برای حمایت از امنیت و ثبات لبنان و کمک به ارتش این کشور در مبارزه با تروریسم وجود دارد و این کمک ها باید ادامه پیدا کندزیرا منافع مشترک بین المللی اقتضا دارد لبنان از ثبات ، امنیت و آرامش برخوردار باشد.

زاسپکین درباره هشدار سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در خصوص آماده شدن گروه های تروریستی برای حمله به لبنان در بهار آینده و با ذوب شدن برف ها اظهار داشت: به عنوان یک ناظر امیدوارم همه طرف های شرکت کننده در جنگ با تروریسم همکاری نزدیکی با هم داشته باشند و ارتش لبنان در این خصوص نقش اساسی دارد.

سفیر روسیه در لبنان افزود: گفت وگوهای بین حزب الله و حزب جریان المستقبل بسیار مهم است و مسائل مربوط به مبارزه با تروریسم را نیز شامل می شود و من امیدوارم این گفت وگوها به نتیجه برسد.

وی تاکید کرد که امیدواریم ارتش های سوریه و لبنان بر اساس قراردادهای بین دو کشور و منافع مشترک دمشق و بیروت در مبارزه با تروریسم با یکدیگرهمکاری کنند و روسیه از همان ابتدا این موضع را داشته و همچنان به آن پایبند است.

** بشار الاسد بخشی مهم از راه حل در سوریه است

زاسپکین تاکید کرد که روسیه از همان روز اول بحران در سوریه برای یافتن راه حلی سیاسی تلاش کرده و درصدد تشکیل جلسات گفت وگو بین نظام به عنوان بخش جدایی ناپذیر از جامعه سوریه و مخالفان آن که گروه های مشخصی را تشکیل می دهند، بوده است.

سفیر روسیه در لبنان با تاکید بر اینکه «از نقطه نظر سیاسی مهم آن است که این گفت وگوها با هدف بازگرداندن تفاهم بین مردم سوریه انجام شود»، خاطرنشان کرد:نظام سوریه، قانونی است و از گذشته تاکنون این کشور را هدایت کرده و متعهد به تامین امنیت و ثبات آن بوده است و در همین راستا با گروه های مسلح تروریست غیرقانونی مبارزه می کند.

وی نشست اخیر بین نمایندگان نظام سوریه و گروه های مخالف در مسکو را «مثبت» خواند و گفت: این نشست به اعتقاد شرکت کنندگان و افراد پیگیر تحولات سوریه، نتایج اولیه ای را در برداشته است و اقتضا دارد نشست های بعدی برای بررسی عمیق مسائل و دستیابی به نتیجه تشکیل شود.

زاسپکین در باره زمان برگزاری نشست دوم سوری سوری در مسکو خاطرنشان کرد: این مساله به روند امور مقدماتی برگزاری این نشست بستگی دارد.

سفیر روسیه در لبنان افزود: ویتالی نعومکین رییس موسسه الاستشراق وابسته به آکادمی علوم روسیه مسئولیت هماهنگی نشست مسکو بین گروه های داخلی سوریه را برعهده گرفته است و تماس هایی را با طرف های مربوطه برای تعیین زمان نشست انجام می دهد.

** سوریه وآینده ای توام با استقلال ، آزادی و حفظ تمامیت ارضی

وی در پاسخ به سئوالی در باره آینده سوریه گفت: بیانیه ژنو به عنوان یکی از اسناد سازمان ملل با صراحت، سوریه را با آینده ای روشن وکشوری یکپارچه ، مستقل و با حفظ تمامیت ارضی و در بر دارنده آزادی ها و حقوق برای همه مردم بدون لحاظ تفاوت های طائفه ای ، دینی ، قومی و نژادی معرفی می کند.

زاسپکین با بیان اینکه روسیه بر مبنای بیانیه ژنو عمل می کند ، خاطرنشان کرد: این آینده ای است که برای سوریه انتظار داریم و از طریق عمل به بیانیه ژنو و پیشنهادهایی که روسیه از طریق گفت وگوها ارائه داده است می توان به این آینده دست پیدا کرد.

سفیر روسیه در لبنان، با بیان اینکه گفت وگو تنها راه التیام زخم های جامعه سوریه و بازگرداندن وحدت بین مردم آن است، تاکید کرد:این پاسخی است به کسانی که درعمل به دنبال تکه تکه کردن سوریه هستند و ما این گزینه آنها را قبول نداریم و معتقدیم جامعه سوریه از طوائف و گروه های مختلف تشکیل شده و حفظ همزیستی مسالمت آمیز مردم آن باید مهمترین هدف باشد.

** ائتلاف بین المللی ضد داعش اهداف نامعلومی دارد

وی درباره نتایج عملکرد ائتلاف بین المللی ضد داعش به رهبری آمریکا اظهارداشت: ائتلاف بین المللی ضد داعش از همان ابتدای تشکیل ناقص و دارای اهدافی نامعلوم بود.

زاسپکین با بیان اینکه « ائتلاف بین المللی ضد داعش باید تحت نظر سازمان ملل و با حضور همه کشورها تشکیل می شد نه تحت نظر یک کشور خاص (آمریکا) که دارای اهداف خاص خود است»، خاطرنشان کرد: وقتی از آمریکا سخن به میان می آید می دانیم که اهداف این کشور با اهداف جامعه جهانی همخوانی ندارد.

سفیر روسیه در لبنان تصریح کرد:ما در شرایط کنونی در مقابل سیطره یک کشور بر دیگران خواهیم ایستاد و نمی گذاریم دنیا دوباره به سمت سیاست تک قطبی شدن برود، بنابراین درست نمی دانیم که آمریکا رهبری این ائتلاف را بر عهده داشته باشد.

وی گفت: مساله دیگر این است، این ائتلاف با طرف های مهم منطقه ای که در حال مبارزه با داعش هستند به ویژه سوریه، هماهنگی لازم را انجام نداده است.

زاسپکین با بیان اینکه« امروز شاهد ناهماهنگی در مبارزه با داعش و ناکامی ائتلاف بین المللی هستیم»، افزود: معتقدیم که اهداف و عملکرد ائتلاف بین المللی پیچیده و نامعلوم است و نیت جدی برای مبارزه با داعش ندارد و حتی می توان گفت که نابودی داعش اولویت نهایی آن نیست.

سفیر روسیه در لبنان به برنامه ائتلاف بین المللی ضد داعش برای آموزش به اصطلاح « مخالفان معتدل» با هدف سیطره آنها بر سوریه اشاره و تاکید کرد که این برنامه تردیدها را نسبت به اهداف این ائتلاف افزایش داده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر طرفی نیت جدی برای مبارزه با تروریسم دارد لازم است زیر نظر سازمان ملل و با همکاری با نظام سوریه و دیگر کشورهای موثر این کار را انجام دهد.

** تاکید بر قطع ارتباط تروریست ها و حامیان آنها

زاسپکین تصریح کرد: اکنون اوضاع جهانی وارد مرحله ای شده است که برخی کشورهای مدعی و عضو شورای امنیت ، این شورا و منشور سازمان ملل متحد را نادیده می گیرند و سیاست یک بام و دو هوا را دنبال می کنند و می دانیم که هدف آنها سیطره و هیمنه بر دیگران است.

سفیر روسیه در لبنان اظهارداشت: مسکو پیشنهاد داده است بحث عمیقی درباره پدیده تروریسم و نحوه مبارزه با آن صورت گیرد تا جامعه جهانی در خصوص ماهیت و اهداف تروریسم و شیوه های مبارزه با آن و نحوه قطع ارتباط بین تروریست ها و حامیان آنها به توافق برسد.

وی در پاسخ به این سئوال،در محافل رسانه ای، امنیتی و سیاسی از کشورهایی مانند ترکیه ، قطر، آمریکا ، عربستان سعودی و حتی غرب و به ویژه رژیم صهیونیستی به عنوان حامیان تروریسم تکفیری برای ایجاد بحران در کشورهایی مانند سوریه و عراق یاد می شود، نظر مسکو در این رابطه چیست؟، گفت: مواضع و رفتار متناقض و تردید آمیز برخی کشورها از جمله اروپایی در خصوص مبارزه با تروریسم مساله تازه ای نیست.

زاسپکین اظهار داشت: غرب با مقصر خواندن نظام سوریه و وارد کردن اتهام نابجای «مبارزه با تروریسم با شیوه تروریسم» به آن سعی در برعکس جلوه دادن حقایق دارد.

سفیر روسیه در لبنان تاکید کرد: این اتهام به هیچ وجه پذیرفتنی نیست بلکه نقطه مقابل آن صحیح است، باید این اتهام به طرف هایی وارد شود که جنگجوها را از طریق برخی کشورها به سوریه می فرستند و تامین مالی و آموزش آنها را برعهده گرفته اند.

** مخالفت با اقدامات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی ها

وی به مخالفت روسیه با اقدامات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی ها اشاره کرد و گفت که روسیه همواره از حقوق ملت های عرب از جمله سوریه ، لبنان و فلسطین برای بازپس گیری سرزمین اشغال شده توسط رژیم صهیونیستی حمایت کرده است.

زاسپکین افزود: روسیه از حق مردم فلسطین در تعیین سرنوشت و داشتن کشور مستقل حمایت می کند و همواره بر این نظرخود در جلسات سازمان های بین المللی، مذاکرات سازش و نشست های گروه چهارجانبه بین المللی( اتحادیه اروپا، سازمان ملل، آمریکا و روسیه) تاکید کرده است.

سفیر روسیه در لبنان خاطرنشان کرد: تلاش هایی انجام می گیرد تا مساله فلسطین به فراموشی سپرده شود و توجه ملت ها به جای فلسطین به اختلاف ها و درگیری های منطقه ای جلب و درگیر مسائل حاشیه ای شوند.

زاسپکین با تاکید به اینکه « این روند منابع ملت های منطقه را تامین نمی کند»، تصریح کرد: فلسطین باید قضیه محوری در منطقه باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.