نمایندگان مجلس شورای اسلامی، محل هزینه کرد 150 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت ریالی در سال 1394 را تکمیل طرح های تملک سرمایه ای نیمه تمام و طرح های دارای توجیه فنی اقتصادی و مالی در بخش های مختلف مشخص کردند.

محل هزینه کرد 150 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت ریالی مشخص شد

 به گزارش  ایرنا، نمایندگان در ادامه جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس و در جریان بررسی بخش هزینه ای تبصره 6 لایحه بودجه بند الف این تبصره را هم تصویب کردند.

بر اساس بخش هزینه ای این بند که امروز به تصویب نمایندگان رسید نمایندگان طرح های انتفاعی دارای توجیه فنی، اقتصادی و مالی خود با اولویت اجرای پروژه ها و طرح های میادین نفت و گاز مشترک با همسایگان و مهار آب های مرزی، طرح های حمل و نقل به ویژه وسایل نقلیه برقی، طرح های آبرسانی و تأمین آب، احداث و تکمیل طرح های آب شیرین کن، تکمیل شبکه جمع آوری و انتقال فاضلاب، تصفیه خانه های آب و فاضلاب، نیروگاه های برق، تکمیل طرح های ورزشی نیمه تمام،تبدیل گاز به فرآورده های شیمیایی و همچنین مناطق محروم و کمتر توسعه یافته را محل هزینه کرد 100 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت ریالی و صکوک اسلامی تعیین کردند.

این در حالی است که بر اساس بخش درآمدی این بند که پیش از این به تصویب مجلس رسیده است، به شرکت های وابسته و تابعه وزارتخانه های نیرو، نفت، راه و شهرسازی، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، ارتباطات و فناوری اطلاعات، صنعت، معدن و تجارت و جهادکشاورزی و سازمان انرژی اتمی ایران اجازه داده شد با رعایت قانون نحوه انتشار اوراق مشارکت مصوب 30 شهریورماه 1376 تا سقف 100 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت ریالی یا صکوک اسلامی و با رعایت ماده (88) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 27 بهمن 1380 و برای طرح هایی که به تصویب شورای اقتصاد می رسد، با تضمین خود در خصوص اصل و سود، منتشر کنند.

نمایندگان امروز همچنین در جریان بررسی بخش هزینه ای بند ب این تبصره به دولت اجازه دادند تا مبلغ50 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت ریالی به طرح های تملک دارایی های سرمایه ای نیمه تمام مندرج در پیوست شماره (1) این قانون اختصاص یابد تا براساس مبادله موافقتنامه با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور هزینه شود. ضمن این که واگذاری این اوراق به بخش دولتی اعم از شرکت ها، بانک ها و سایر دستگاه ها در بازار پول و قبل از سررسید ممنوع است.

مجلسی ها پیش از این در بخش درآمدی این بند تصویب کردند: این منابع با تضمین خود با بازپرداخت اصل و سود آن به منظور اجرای طرح های انتفاعی دارای توجیه فنی، اقتصادی و مالی و طبق قانون نحوه انتشار اوراق مشارکت منتشر و وجوه أخذ شده را به ردیف شماره 310102 جدول شماره (5) این قانون واریز شود.

نمایندگان همچنین با تصویب بخش هزینه ای بند د این تبصره مقرر کردند حداقل پنجاه درصد از سقف اوراق مشارکت هفت هزار میلیارد تومانی که پیش از این اجازه انتشار آن به شهرداری ها داده شده بود به طرح های قطار شهری اختصاص یابد.



**دولت و شهرداری ها بازپرداخت اصل و سود اوراق مشارکت طرح های قطار شهری را تضمین می کنند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین با تصویب بخش هزینه ای بند هـ تبصره 6 مقرر کردند: تضمین بازپرداخت اصل و سود اوراق مشارکت برای اجرای طرح های قطار شهری به نسبت پنجاه درصد دولت و پنجاه درصد شهرداری ها با نرخ مالیاتی صفر است و تضمین پنجاه درصد سهم دولت برعهده سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور باشد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز همچنین با تصویب بند و تبصره 6 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را موظف کردند به محض فروش اوراق مشارکت و صکوک اسلامی ارزی و ریالی از سوی دستگاه های اجرایی و شهرداری ها، گزارش آن را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی (خزانه داری کل کشور) اعلام کند.

همچنین نمایندگان با تصویب بند ز این تبصره مقرر کردند آیین نامه اجرایی نحوه واگذاری، بازخرید و بازپرداخت اصل و سود اوراق مشارکت موضوع تبصره 6 و سهم هریک از شرکت ها از اوراق منتشره بند (الف) این تبصره با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی حداکثر تا دو ماه پس از ابلاغ این قانون تهیه شود و به تصویب هیأت وزیران برسد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.