قدس آنلاین -ایلام: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: در جریان سفر امسال رییس جمهوری به ایلام برای مقابله با خشکیدگی درختان بلوط 76 هزار و 500 میلیارد ریال به این استان اختصاص یافت.

76 هزار میلیارد ريال بودجه مقابله با خشکیدگی بلوط به ایلام اختصاص یافت

به گزارش قدس آنلاین از ایلام، خیراله آذرکردار در حاشیه بازدید شماری از خبرنگاران ایلامی از طرح مشارکتی جام و توالی جنگل شهرستان مرزی مهران با بیان اینکه روند خشکیدگی و آلودگی درختان بلوط ایلام متوقف شده است، اظهارداشت: برای مقابله با پدیده خشکسالی، 4 طرح در حوزه اصلاح و بهسازی 11 هزار هکتار از جنگل های بلوط استان در حال اجراست.

وی با اشاره به اینکه این طرح ها تاکنون در سطح 6 هزار و 650 هکتار انجام گرفته و ادامه طرح نیز در دست اقدام است، افزود: در سال های گذشته درختان و جنگل های زاگرس به سبب عوامل طبیعی و غیرطبیعی دچار خشکیدگی شده اند که این آسیب در استان ایلام بیشتر از نقاط دیگر بود به گونه ای که میزان خشکیدگی در 10 درصد از تمام جنگل های استان 100 درصد و میزان آلودگی ها نیز در برخی مناطق جنگلی تا 70 درصد بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام سه هزار و 700 هکتار نهال کاری مشارکتی با گونه های مثمر و اقتصادی با همکاری و مشارکت مردم مناطق حاشیه جنگل های شهرستان مهران از دیگر اقدامات مبارزه با خشکسالی در استان عنوان کرد و خاطر نشان ساخت: علاوه بر این به منظور کنترل هرز آب ها و نزولات جوی و هدایت اصولی آنها به سفره های زیرزمینی در سه هزار و 800 هکتار از عرصه های طبیعی طرح تشتک ها، سطوح آبگیر باران و چاه های فلسی در دستور کار قرار دارد که هنگام بارندگی موجب ذخیره سازی هرز آب ها و تقویت سفره های زیرزمینی می شود که در این طرح نیز دو هزار و 500 هکتار کار شده و مابقی پروژه نیز در حال اجراست.

خیراله آذرکردار میزان هدر رفت آب در استان با توجه به شرایط اقلیمی و کوهستانی ایلام و بارش های رگباری و پراکنده، افزون بر خروج 50 درصد بارش ها عنوان کرد و افزود: سالانه به طور میانگین بیش از 3 میلیارد متر مکعب آب به صورت هرز آب از مرزهای استان خارج و وارد عراق می شود.

وی میزان به توان کنترل 950 میلیون مترمکعب آب از بارندگی ها در جنگل ها و مراتع استان اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: به طور متوسط هر هکتار مرتع خوب، 70 درصد و جنگل ها 60 درصد هرزآب ها را جذب و به سفره های زیر زمینی منتقل می کند و ایلام با دارا بودن 642 هزار هکتار جنگل توان کنترل 950 میلیون مترمکعب از بارندگی ها و هرزآب ها را دارد که این یک فرصت و نعمت بزرگ برای استان است که باید از آن به صورت بهینه استفاده و بهره برد.  

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام به طرح نهال کاری سایت «گره بابا» بخش صالح آباد از توابع شهرستان مهران در قالب توالی جنگل به وسعت 2 هزار و 200 هکتار اشاره کرد و بیان داشت: در راستای اجرای این طرح در سال های گذشته 600 هکتار و در سال جاری یک هزار هکتار جنگل کاری شده و در سال های آینده نیز اجرای این طرح ادامه خواهد داشت.

خیراله آذرکردار با بیان اینکه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام در سال جاری تاکنون 10 هزار هکتار درخت کاری در استان انجام داده است، یادآور شد: با تلاش و همکاری همه جانبه درصدد هستیم تا پایان سال جاری این رقم به 12 هزار و 500 هکتار افزایش می یابد.

گفتنی است استان ایلام دارای 650 هزار هکتار جنگل با گونه غالب بلوط است که در سال های گذشته به علت وقوع خشکسالی، پدیده ریزگردها، آفت و بیماری های انگلی حدود 100 هزار هکتار از با بحران خشکیدگی مواجه شده است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.