قدس انلاین-قاانی:درشرایطی که سالهاست مسئولین موضوع سفرهای ارزان قیمت را به عنوان یکی از برنامه های اصلی خود در حوزه گردشگری مطرح می سازند اما همچنان این هدف دورازدسترس گردشگران قرار دارد.

سفرارزان قیمت؛رویایی که فعلامحقق نمی شود/نوروز براساس منافع تان سفر بروید!

به گزارش قدس انلاین، در سالهای اخیر افزایش سفر همزمان با اجرای برنامه های همچون سهمیه بندی بنزین وافزایش قیمت بلیت سفرهای هوایی وریلی در حد واندازه های خود بر سفرهای داخلی بویژه در ایام نوروز وتابستان تاثیر گذاشته است به همین خاطر طرح هایی همچون سفرکارت یا سهمیه بنزین سفر برای کاستن از این تاثیر اجرایی شد که چندان ماندگار نبودند و همچنان رویای سفر ارزان قیمت بر دل خیلی ها باقیست به اعتقادبرخی کارشناسان حوزه گردشگری همین امر باعث شده به دلی نزدیکی هزینه سفر داخلی با خارجی گردشگران ایرانی گزینه سفر خارجی را انتخاب نمایند. آمارهای سازمان گردشگری از سفر هفت میلیون نفری گردشگران ایرانی در سال 2013 (92) به خارج از کشور حکایت دارد که دو میلیون و 200 نفر به عتبات عالیات600 هزار نفر به عربستان برای حج تمتع و عمره و بقیه به کشورهای ترکیه و جمهوری آذربایجان بوده است.ایرانی ها برای سفر به کشورهای خارجی در حالی حدود 10 میلیارد دلار هزینه کرده اند که ورود 4.5 میلیون گردشگر خارجی طی همین مدت فقط پنج میلیارد دلار درآمد نصیب گردشگری کشورمان کرده است. به همین علت است که میزان درآمد حاصل از ورود گردشگران به ایران با درآمدی که از کنار سفر ایرانی ها به خارج به دست می آید، همخوان نیست.

* نگاه به صنعت گردشگری حرفه‌ای نیست

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه نگاه دولت به گردشگری، از هر زاویه ای باشد، نتیجه مناسبی برای توسعه گردشگری در ایران نداشته است،‌افزود : هم‌اکنون امکانات گردشگری مطلوبی در کشور وجود دارد و افراد زیادی نسبت به این امکانات آشنایی دارند و تنها به افراد دلسوز و همت مطلوب نیاز است که بتوانند بر صنعت گردشگری مدیریت کنند.محمد مهدی پورفاطمی افزود:به نظرکارشناسان، این صنعت از توسعه‌ای که شایستهٔ آن است برخوردار نبوده‌است. از دلایل آن می‌توان به آماده نبودن بسترهای اقتصادی مناسب در ایران برای جذب سرمایه‌گذاری در ساخت هتل و سایر صنایع جانبی این حوزه اشاره کرد.

وی افزود : بی‌خبر بودن سرمایه‌گذاران از زمینه‌های موجود در مناطق گردشگری و تبلیغات ضعیف ، محدودیت‌های امکاناتی و نبود زیرساخت گردشگری در مراکز تفریحی از دیگر موانع توسعه صنعت گردشگری در کشور به شمار می‌آید.

وی ادامه داد : تقویت صنعت گردشگری باعث نزدیک شدن فرهنگ‌ها به یکدیگر می شود و توسعه این صنعت خود بخود ابعاد دیگر از جمله اقتصاد را هم فعال می کند.پورفاطمی افزود : باید به ظرفیت‌های داخلی صنعت گردشگری بیشتر بها بدهیم چرا که در صورت تقویت گردشگری داخلی، جذب توریسم خارجی نیز رونق خواهد داشت.نماینده دشتی تصریح کرد : با توجه به اینکه کشورمان جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد و دارای آثار فرهنگی و باستانی متعدد است، اما نتوانسته در صنعت گردشگری به شکل مطلوب عمل کند

*دولت برای بخش گردشگری برنامه‌ خاصی در بودجه ۹۴ پیش‌بینی نکرده است 

نماینده مردم خوی در مجلس  نیز در همین باره گفت: دولت توجه ویژه‌ای به صنعت توریسم داشته باشد و در سفرهای استانی برنامه‌ریزی دقیقی را برای توسعه این بخش جهت کاهش وابستگی بودجه به نفت انجام دهد.

موید حسینی صدر با تاکید بر ارائه برنامه دقیق برای کاهش وابستگی بودجه به نفت،‌ به موضوع گردشگری و توریست اشاره کرد و گفت: بخش گردشگری منابع ارزی مناسبی برای کشور به همراه دارد، بنابراین می‌توان با توسعه گردشگری، بخشی از نیازهای ارزی کشور را تامین کرد.

وی افزود: توسعه تورهای مسافرتی و هتل‌ها نقش مهمی در صنعت گردشگری کشور دارد و باید به این بخش‌ها توجه ویژه‌ای داشت. ایران نسبت به سایر کشورهای منطقه از پتانسیل بالاتری برای جذب گردشگر برخوردار است، البته مسائلی از قبیل کیفیت هتل‌ها و تورهای گردشگری نیز باید افزایش یابد تا مسافران خارجی با مشکل اسکان مواجه نباشند.عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با انتقاد از این مطلب که دولت در بخش گردشگری و توریسم برنامه‌ریزی خاصی در لایحه بودجه 94پیش‌بینی نکرده است، اظهار داشت: باید دولت توجه ویژه‌ای به این مسئله داشته باشد و در سفرهای استانی برنامه‌ریزی دقیقی را برای توسعه این بخش جهت کاهش وابستگی بودجه به نفت انجام دهد. اگر هدف ما توسعه بخش گردشگری باشد، دولت باید یک درآمد مشخص برای صنعت توریسم در بودجه تعیین کند، این موضوع علاوه بر حمایت از از صنعت، باعث افزایش درآمدهای ارزی کشور نیز خواهد شد.

حسینی‌صدر تصریح کرد: ایران اماکن بسیاری داشته و بخش خصوصی می‌تواند مانند سایر صنایع و از طریق منابع در نظر گرفته شده، با اخذ تسهیلات از صندوق توسعه ملی در راستای تقویت این بخش اقدام کند.

*خبری ازبنزین سفر نیست!

سید ناصر سجادی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌‌های نفتی نیز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه هم اکنون بنزین مصرفی برای این ایام در کل کشور تامین و ذخیره سازی شده است درباره اختصاص سهمیه ویژه بنزین نوروزی به مردم، گفت: اختصاص سهمیه ویژه‌ای برای ایام نوروز توسط دولت بعید است ضمن آنکه بنزین صرفا به صورت دو نرخی ۷۰۰ و ۱۰۰۰ تومان در ایام نوروز عرضه خواهد شد.

* هرکس براساس منافع خودش می تواند سفر برود

مرتضی رحمانی موحدی معاون گردشگری سازمان مراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز درخصوص برنامه های سازمان برای سفر ازان قیمت امروز درگفتگو با خبرانلاین گفت:درحال حاضرکارکرد نوروز کاملا متفاوت شده است. قبلا نوروز برای دید و بازدید بود و خانواده ها دور هم جمع می شدند اما الان همه مسافرت می روند و کسی قصد ماندن در خانه را ندارند. من هیچ وقت یادم نمی آید که در گذشته نوروز خانواده ها سفر بروند. متاسفانه الان به گونه ای شده که دو روز تعطیلی بیشتر شود جاده ها شلوغ می شود. اما وقتی سفر به سبد خانواده ها برود یعنی اینکه برنامه ریزی شود تا در طول سال مسافرت بروند نه اینکه با یک تعطیلات هر کس ماشین دارد به سفر می برود، خود به خود سفر ارزان هم پیش می آید. باید از سفردر طول سال لذت ببریم نه اینه با مرخصی سال، اقتصاد و این مسائل آن را قاطی کنیم. در هیچ کجای دنیا همه دائم سفر نمی روند یک سفر فرهنگی و گردشگری دارند و این نظم دارد. در اینصورت دیگر شهرها شلوغ نمی شود تا عده ای سودجو مبالغ را بالا ببرند. من بررسی کردم و متوجه شدم که الان سفر مردم در زمستان بیشتر شده چون ارزان و خلوت است، مثلا مشهد خلوت است و راحت می توانند زیارت کند. این فرهنگ درست شده است.

وی درخصوص اینکه ایا سفر ارزان قیمت شکل می گیرد اظهار داشت:بله، با اندیشه و برنامه باید سفر رفت چون این در هزینه ها هم موثر است. الان شهرها هم ظرفیت چندانی ندارند وقتی شلوغ می شوند همه چیز هم گران می شود و برخی از این شرایط سواستفاده می کنند. ما هم نمی توانیم هم به تاسیسات کمک کنیم هم اینکه برای مردم هتلها را ارزان کنیم، چون سرمایه گذار باید کمی هم به فکر منافع خودش باشد چون این یک صنعت است وهرکس براساس منافع خودش می تواند سفر برود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.