قدس آنلاین – سیده زهرا واعظی: فروشگاه های اینترنتی، از سال ها پیش در کشورهای توسعه یافته ی دنیا رونق گرفته اند.

بیایید از فروشگاه های اینترنتی خرید کنیم!

به گزارش گروه دانش و فناوری قدس آنلاین، اولین بار در سال ۱۹۹۱، تیم برنرز لی، تجارت الکترونیک را پایه‌گذاری کرد و در سال ۱۹۹۴ که بانکداری آنلاین ایجاد شد، شرکت پیتزا هات اولین فروش اینترنتی خود را آغاز کرد.

در همان سال، شرکت نت اسکیپ ارتباط امنیت لایه ی انتقال (SSL) را ابداع و ایجاد کرد و خرید اینترنتی به وسیله ی این پروتکل ایجاد شد.

در همان سال کمپانی آلمانی اینترشاپ (Intershop) اولین سیستم فروش اینترنتی خود را ایجاد کرد. ۱۹۹۵ شرکت آمازون و سال ۱۹۹۶ شرکت ای‌بی نیز فعالیت‌های خود را شروع کردند.

تاریخچه ی آغاز به کار خرید و فروش فروشگاه های اینترنتی در ایران دقیقا مشخص نیست، اما بنا بر نقل قول های متعدد، خرید و فروش اینترنتی در ایران به سال های میانی دهه ی 80 باز می گردد، همچنین بنا بر اخبار منتشر شده از سوی شرکت پست، بحث فروشگاه های اینترنتی و تحویل کالا از طریق پست، تخستین بار در سال 86 مطرح شد.

اکنون، با توجه به گسترش روزافزون فعالیت‌های اینترنتی، فضا برای کسب و کار اینترنتی در ایران نیز افزایش یافته است. البته کاربران اینترنتی به این کسب و کار توجه جدی ندارند و اکثراً به عنوان شغل دوم از آن استفاده می‌کنند، در حالی که این تجارت می‌تواند به عنوان شغل اول، دارای یک درآمد ثابت و پر سود باشد.

بنا بر آمارهای وزارت صنعت و معدن و تجارت، از هر 5 فروشگاه اینترنتی 3 مورد از آن ها در تجارت خود شکست می خورد. در واقع سرمایه گذاران در بهترین حالت، تنها 40 درصد شانس موفقیت اقتصادی در این حوزه را دارند و ریسک خطر آفرین برای آن ها 60 درصد است.

همچنین بنا بر آمار غير رسمي، 70 درصد كساني كه از فروشگاه‌هاي اينترنتي خريد مي‌كنند، فقط يك بار اقدام به خريد كالا مي‌كنند و ديگر به آن فروشگاه برنمي‌گردند.

علاوه بر این ها، براساس اعلام شركت پست، در سال ۱۳۹۲، بالغ بر ۵ میلیون مرسوله ی اینترنتی با ارزش مالی حدود ۲ هزار میلیارد ریال، از طریق پست جابه جا شده است.

این مقدار برای دو ماهه ی اول سال ۱۳۹۳، حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار مرسوله در سرویس خرید و فروش اینترنتی بوده است که نسبت به مدت مشابه در سال پیش از آن، ۱۲۲ درصد رشد داشته است.

ارزش این کالاها از ۱۷۶ میلیارد ریال به ۴۷۳ میلیارد ریال افزایش یافته که نشان دهنده ی رشد ۱۶۸ درصدی می باشد.

استان‌های تهران، خراسان رضوی، البرز، اردبیل و اصفهان، به ترتیب برترین استان هایی هستند که بیش ترین فروش اینترنتی کالا در آن ها اتفاق افتاده است و استان‌های اصفهان، خوزستان، فارس، خراسان رضوی، کرمان، مازنداران و آذربایجان شرقی نیز بیش ترین میزان تقاضا برای خرید اینترنتی کالا را در اختیار دارند.

همچنین آمارهای سامانه تجارت الکترونیک پرداخت نشان می دهد هم اکنون تعداد فروشگاه های اینترنتی به بیش از 900 مورد و بیش تر رسیده است. که البته این تعداد، بدون احتساب فروشگاه های اینترنتی غیر رسمی می باشد.

با وجود رشد روزافزون کشور ایران در فروش اینترنتی، بازهم در انتهای جدول تجارت الکترونیک دنیا قرار داریم.

البته از ابتدای دهه ی 90 و با تغییر رویکرد فروشگاه های اینترنتی، شاهد بهبود کیفیت کالاهای آن ها هستیم.

شاید علت اصلی پیشرفت کند خرید و فروش و تجارت اینترنتی در ایران، عدم شناخت صحیح از فروشگاه های معتبر از طرف کاربران و عدم مشتری مداری صحیح از جانب فروشگاه داران باشد.

به تازگی، فروشگاه های اینترنتی معروف در ایران، به تقلید از فروشگاه های اینترنتی کشورهای توسعه یافته یی مانند؛ آمریکا و اروپا، با قدم در مسیر مشتری مداری و ارائه ی امکانات، تخفیفات و امتیازات خاص برای مشتریان خود، توجه بسیاری از مردم ایران را به خود جلب کرده اند و خود نیز، تبدیل به غول های تجاری بزرگی در تجارت کشور شده اند.

  • فروشگاه های اینترنتی موفق در جهان

یکی از فروشگاه های معروف خرید و فروش اینترنتی در جهان، سایت ای‌بی است.

پی یر امیدیار، بنیان‌گذار ایرانی‌تبار متولد فرانسه، شرکت eBay را در سال ۱۹۹۵ میلادی کاملا به صورت اتفاقی تاسیس کرد.

براساس گزارش ها، این وب سایت در ابتدا یک صفحه ی اینترنتی ساده بود و با حراج یک دستگاه فتوکپی به صورت آنلاین کار خود را آغاز کرد و خوشبختانه خریدار هم برای آن پیدا شد.

وقتی به خریدار اعلام کرد که دستگاه شکسته است، فرد خریدار اظهار داشت که من یک کلکسیونر فتوکپی‌های شکسته هستم. این زمانی بود که امیدیار متوجه شد که هر چیزی امکان پذیر است.

امیدیار با دریافت مبلغ ناچیزی بین ۲۵ سنت تا دو دلار به فروشندگان اجازه داد که اجناس خود را براى شرکت در حراج سایت eBay معرفى کنند.

همچنین براساس قرارداد اولیه، درصدى از خرید و فروش ها به او می رسید و به این ترتیب eBay موجب شد که فروشندگان و خریداران با هم به راحتى به خرید و فروش بپردازند.

جفری اسکول به عنوان اولین کارمند این شرکت در اوایل سال ۱۹۹۶ در این شرکت استخدام شد.

در ابتدا امیدیار سعی کرد دامنه ی اینترنتی «echobay.com» را برای سایت حراجی خود انتخاب کند، ولی به علت ثبت این نام توسط شرکت دیگری، دامنه ی «ebay.com» را انتخاب کرد. در سال ۱۹۹۷ سود این شرکت به رقمی معادل 6 میلیون و 700 هزار دلار رسید.

این سایت با نوآوری خدمات و همچنین گستردگی مناطق تحت پوشش خود توانسته است، یکی از سایت های موفق در این زمینه باشد.

تقریباً کمتر کالایی را می‌توان یافت که در این سایت به فروش نرسد. خرید اینترنتی در این سایت برای اکثر کشورها به راحتی میسر است.

این سایت قابلیت عرضه ی کالا حتی به صورت دست دوم را نیز به کاربران خود می‌دهد.

ای‌بی با ثبت کلیه ی اطلاعات خرید و فروش، خریداران و فروشندگان خود را نیز رتبه بندی می‌کند و به این صورت اجازه ی سوء استفاده به کاربران خود را نمی‌دهد.

همچنین بر طبق قانون eBay، حراج مواد غذایی در این سایت ممنوع است.

یکی دیگر از فروشگاه های موفق اینترنتی در جهان، سایت آمازون است.

این سایت در عرصه ی فروش کتاب‌های الکترونیکی نیز در بین سایر فروشندگان اینترنتی پیشتاز است.

همین موضوع، این سایت را بر آن داشته است که خواننده ی الکترونیکی مخصوصی برای کتاب های الکترونیکی خود تولید کند.

آمازون، شرکت تجارت الکترونیک آمریکایی است، که در سال ۱۹۹۴ توسط جف بزوس، در شهر سیاتل ایالت واشنگتن تاسیس شد.

این شرکت فعالیت جدی خود را در سال ۱۹۹۵ با عنوان فروشگاه آنلاین کتاب، آغاز و سپس اقدام به فروش محصولات نو یا دست ‌دوم از طریق اینترنت کرد.

شرکت آمازون هم‌اکنون کتاب، سی‌دی، دی‌وی‌دی، بسته‌های نرم‌افزاری و حتی کفش و لباس نیز عرضه می‌کند و امروزه بیش ترین درصد فروش را در بین سایر فروشگاه‌های اینترنت دارد.

یکی از دلایل موفقیت این شرکت، استفاده از سیاست همکاری در فروش بوده، که باعث شده است، تعداد فراوانی کار به صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شود.

وب‌گاه آمازون، بخش اصلی کسب‌وکار این شرکت به شمار می‌آید و طیف وسیعی از خدمات و کالاها از طریق آن عرضه می‌شود.

از ویژگی‌های این وب‌گاه، امکان ورق زدن و مطالعه ی نسخه ی الکترونیکی اغلب کتاب‌هایی است، که در این وب سایت برای فروش گذاشته شده است.

این شرکت همچنین با کمک تکنولوژی‌های نوین چاپ و تولید کتاب، اقدام به ارائه ی کتاب‌هایی بر اساس سیستم چاپ بنابر تقاضا نموده است.

در این روش به جای چاپ و انبار کتاب در تعداد وسیع، تنها با نگهداری فایل الکترونیکی کتاب‌ها، پس از سفارش مشتری، یک یا چند نسخه از کتاب را چاپ، تولید و آن ها را به آدرس مشتری ارسال می‌کند.

آمازون همچنین در زمینه ی عرضه  و فروش سایر محصولات نیز یکی از موفق ترین ها می باشد.

  • فروشگاه های اینترنتی موفق در ایران

دیجی کالا یکی از بهترین فروشگاه های اینترنتی ایرانی می باشد. این فروشگاه در سال 1390 با راه اندازی «رسانه ی تصویری دیجی‌کالا» یا DigiKala TV  برای اولین بار در کشور، با تولید و ارائه ی محتوای ویدیویی آموزشی و تخصصی در زمینه ی معرفی و نقد و بررسی جدیدترین کالاهای دیجیتال و فناوری‏ های این حوزه، آغاز به کار کرد.

در حال حاضر این بخش یکی از محبوب‏‌ترین خدمات دیجی‌کالا است، از این رو تولید محتوای تخصصی با کیفیت و استانداردهایی فراتر از گذشته یکی از راهبردهای اصلی این فروشگاه محسوب می‏‌شود.

دیجی‌کالا در حال حاضر معتبرترین برندهای تولید کننده ی کالای دیجیتال در گروه‌‏های مختلف را ارئه می دهد و تلاش می‏‌کند تا نیازهای متفاوت مشتریان با کاربری‏‌های متفاوت را برآورده کند.

یکی دیگر از فروشگاه های اینترنتی معتبر در ایران بامیلو است.

وب‌سایت بامیلو در اوایل تابستان سال 1393 فعالیت خود را آغاز کرد و در مدت‌زمان‌ کوتاهی موفق شد خود را به عنوان یک فروشگاه بزرگ با محصولات و برندهای متنوع معرفی کند.

هایپر مارکت اینترنتی فینال نیز، فروشگاه اینترنتی معتبر ایرانی دیگری است که بسیار مورد توجه قرار دارد.

این فروشگاه در سال 84، با نام فینال ‌ای‌ شاپ کار خود را آغاز کرد و در ابتدا به فروش کتاب، رسانه‌های صوتی و تصویری شامل موزیک و فیلم پرداخت.

این فروشگاه اینترنتی که اولین هایپر مارکت مجازی ایران به شمار می رود، علاوه بر فروش محصولات الکامپ به ویژه CD و DVD، فروشنده ی آنلاین محصولات FMCG شامل خواروبار و کالاهای آرایشی و بهداشتی نیز می باشد.

اینترنتی خرید کنیم!

اکنون که به نیمه های دهه ی 90 شمسی نزدیک شده ایم، و هر روز شاهد ااکترونیکی تر شدن زندگی هستیم و باید در رویکردهای روزانه ی خود تغییرات جدی ایجاد کنیم.

 هرچند، تغییر روش زندگی از حالت سنتی به حالت مدرن در همه ی زمینه ها چندان ساده نیست، اما دیگر وقت آن رسیده است که کمی فرهنگ زندگی دیجیتالی خود را بهبود دهیم.

فرهنگ زندگی دیجیتالی، تنها استفاده از لوازم الکترونیکی پیشرفته نیست، بلکه بهره گیری از امکانات دیجیتالی لوازم الکترونیکی پیشرفته برای آسان کردن زندگی، بخش اصلی فرهنگ زندگی دیجیتالی است.

چه فایده اگر ما برای داشتن یک زندگی با امکانات کاملا هوشمند هزینه کنیم، اما تنها از امکانات عادی لوازم هوشمند زندگی استفاده کنیم.

چه فایده اگر ما به اینترنت پر سرعت دسترسی داشته باشیم، اما تنها برای وبگردی، خبرخوانی و سرگرمی از آن استفاده کنیم.

اینترنت، لوازم خانگی هوشمند، گوشی ها و تبلت ها، نرم افزارهای متعدد، همه و همه در صورتی درست استفاده شده اند که از کاربردهای مفید و پیشرفته ی آن ها برای آسان کردن زندگی هایمان استفاده کنیم.

فروشگاه های اینترنتی نیز یکی از ویژگی های زندگی دیجیتال برای آسان کردن زندگی، کاهش آلودگی های زیستی ناشی از رفت و آمدها با هدف خرید و کاهش اتلاف وقت و زمان افراد می باشد.

پس بیایید سعی کنیم در مسیر اصلی زندگی الکترونیکی قرار بگیریم و برای اولین قدم، به صورت آگاهانه و در مواردی که می توانیم، از فروشگاه های اینترنتی خرید کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • vahid IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۲
    1 1
    سلام. من تجربه خودم رو در خصوص خرید تبلت به شما می گم . از فروشگاه اینترنتی etablet.ir یک تبلت سفارش دادم. فرداش بم زنگ زدن گفتن اون تبلت تموم شده. یک تبلت دیکه به شما سفارش می کنیم که نسبت به قیمتش خیلی خوبه و فلان مشخصاتو داره. اعتماد کردم و مابقی پول رو واریز کردم تا اون لپ تاپ رو برام بفرستن. فرداش لپ تاپ رسید، ولی بغلش شکسته، لنز دوربین شکسته و رنگ پشت لپ تاپ رفته بود. یک کارت گارانتیم فرستاده بودن که نمیدونم به چه درد می خوره. زنگ زدم که این چیه فرستادین. می گن تو راه اینتور شده. در حالی که قوطی لپ تاپ کاملا سالم بود. کاملا مشخصه که یک لپ تاپ دست دومه. خلاصه مواظب سودجویی های بعضی از این سایت ها باشین.
  • پوریا ضیایی IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    1 0
    سلام، پیشنهاد میکنم با چشم باز و دقت زیاد خرید اینترنتی انجام بدین، من از ... گوشی خریدم و قرار بود گارانتی ۱۲ ماهه باشه بعد از پیگیری که بلافاصله بعد از تحویل محصول داشتم معلوم شد اصلا گارانتی نداره و شرکت مایکروتل که قرار بوده گارانتی رو انجام بده از دو ماه پیش گارانتی رو لغو کردن! ارسال هم قرار بود رایگان باشه چون روز جمعه سفارش دادم، با تیپاکس پسکرایه کردن و مجبور شدم ۲۰ ه.ت به مأمور تیپاکس بدم.
  • یاسر IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
    1 1
    من فکر میکنم خرید از فروشگاه های اینترنتی، به جز موردی که همه مون میدونیم چیه و واقعا اعتبار و مراکز زیادی داره، ریسک خیلی خیلی بزرگیه؛ مخصوصا اگر مبلغ بالا و پرداخت آنلاین باشه.