قدس آنلاین یزدـ نماینده مردم یزد با بیان اینکه مردم محلات قدیم یزد نیاز به امکانات دارند، گفت: با ایجاد امکانات و بهسازی بافت تاریخی و قدیمی و ساماندهی محله های قدیمی، باید روحی تازه در بافت قدیم یزد دمیده شود.

با ساماندهی محله های قدیمی، روحی تازه در بافت قدیم یزد دمیده می  شود

به گزارش قدس آنلاین ازیزد، محمد صالح جوکار در دیدار با مردم محله قدیمی خلف باغ یزد با تاکید بر ساماندهی محله های قدیمی شهر یزد اظهار داشت: اگر میراث فرهنگی برای بهسازی بافت موجود برنامه ای تدوین نکند و بافت قدیم خالی از جمعیت شود، ضرر آن بیشتر خواهد بود و آثار تاریخی نیز بیشتر از این تخریب خواهد شد.

وی افزود: باید طرحی جامع برای بافت قدیم یزد تدوین شده و بخش هایی که مخروبه شده بهسازی و همچنین مشکلات بهداشتی محلات نیز رفع شود.

جوکار تصریح کرد: در برخی از مناطق بافت تاریخی یزد، مردم آسایش خود را از دست داده اند و باید فکری برای آن صورت گرفته و نسبت به تامین راه های عبور و مرور و پارکینگ، به ویژه تعیین تکلیف مخروبه ها اقدامات لازم صورت گیرد.

نماینده مردم یزد درمجلس افزود : اگر برای این بافت تاریخی برنامه ای تدوین نشود جوانان نیز رغبتی برای زندگی در آن نداشته و کم کم مثل برخی دیگر از نقاط خالی از سکنه شده و به مخروبه تبدیل خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر همکاری بین دستگا هها بوجود آمده و خانه های مخروبه برای مسکن جوانان بازسازی شود قطعا روحی تازه در این بافت دمیده می شود که لازمه آن تامین امکانات مورد نیاز است.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی گفت: خیابان امام رضا(ع) در این محله به خیابان شهید بکایی متصل شده که به دلیل وجود چندین منزل هنوز به طور کامل آزادسازی نشده است، لذا امیدواریم با همکاری مردم در سال آینده این اقدام صورت گیرد.

جوکار افزود: راه‏‏های ورودی این خیابان‎‎ها نیز با مشکل مواجه شده که از مسئولان میراث فرهنگی درخواست داریم با برنامه‎‎ریزی که انجام می‎‎دهند، راهی برای خارج شدن از این معضل پیدا و به مردم کمک کنند.

وی ادامه داد: با توجه به این که در خیابان شهید رجایی، طرح کارت پارک اجرا می‏‏شود لذا مغازه‎‎های اطراف، اتومبیل‎‎های خود را در کوچه‎‎های این محله پارک می کنند و باعث اعتراض زیادی از طرف مردم شده است‏‏

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی گفت: مردم محله خلف‌باغ همواره همراه با انقلاب بوده و هستند و تقدیم 29 شهید از این محله، گواه این همراهی است؛ لذا باید مطالبات به حقی که دارند نیز برآورده شود.

جوكار همچنین با توجه به تعطیلی کتابخانه این محله از نهاد کتابخانه‏‏های استان خواست تا نسبت به راه‎‎اندازی مجدد اين كتابخانه برنامه‏‏ریزی کند

فرماندار یزد نیز در این نشست گفت: میراث فرهنگی از گذشتگان برای ما به یادگار مانده لذا باید در حفظ و نگهداری آن تلاش کنیم.

محمود شاکری شمسی"  افزود: قطعاً برای رفع مشکلات مردم در بافت قدیم نیز باید برنامه‏‏ریزی لازم صورت گیرد، اما نباید به گونه‏‏ای رفتار کنیم که باعث از بین رفتن میراث پیشینیان ما شود.

فرماندار ادامه داد: اگر بافت قدیم و با ارزش یزد خراب شود، آیندگان ما را مذمت خواهند کرد و قطعاً باید برای آسایش مردم در بافت قدیم برنامه‎‎ریزی لازم صورت گیرد تا مشکلات مردم رفع شود.

وي افزود: شاکله توسعه در هر جامعه مشارکت است و در هر جایی که مردم حضور داشته باشند، موفق خواهیم بود لذا در محلات نیز باید به کمک خود مردم نسبت به حل مشکلات اقدام شود.

شاکری شمسی اظهار داشت : در زمینه بهداشت محله خلف باغ و به ویژه سم پاشی بافت قدیم و همچنین در مورد امنیت این منطقه نیز پیگیری‎‎های لازم از طریق دستگاه‎‎های مرتبط انجام خواهد شد .

فرماندار گفت: در رابطه با تخصیص سهمیه  آرد دولتی نیز به نانوایی محله اقدام شده و با توجه به طرح‏‏هایی که توسط نیروی انتظامی در رابطه با امنیت، اجرا می‎‎شود طی هماهنگی که انجام خواهد شد، نسبت به اجرای طرح ضربتی امنیتی در منطقه خلف باغ پیگیری‏‏های لازم انجام خواهد شد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان یزد نیز در این نشست گفت: دررابطه با گلایه مردم از زمین افتاده این اداره، با توجه به طرحی که تهیه شده ساختمانی در دو طبقه مسکونی و تجاری احداث خواهد شد که باعث رونق این منطقه می‎‎شود و همچنین در صورت پیگیری از شرکت عمران و بهسازی شهری نیز امکان دریافت کمک‎‎هایی برای بافت قدیم وجود خواهد داشت.

"سید محمد رضا مدرسی" عضو شورای اسلامی شهر یزد نیز در این نشست گفت: منابع مالی محدود است، لذا اولویت‏‏بندی باید صورت گرفته و نسبت به هزینه اقدام شود و در رابطه با آزادسازی خیابان این منطقه نیز انشاالله در بودجه سال 94، پیش‏‏بینی لازم انجام خواهد شد اما اجرای طرح در این منطقه و دیگر مناطق تاریخی باید براساس قوانین میراث فرهنگی صورت گیرد.

"سید ابوالفضل کشفی" شهردار منطقه یک یزد نیز در این نشست گفت: متاسفانه بافت‏‏های قدیم در حال نابودی است و برخی محلات همچون محله خلف باغ با کمک مردم در حال نفس کشیدن است .

وي افزود: از سال 89 در خدمت مردم این منطقه هستم و در سالیان گذشته با توجه به آزادسازی منزلی که گفته شده بود، تاریخی است ولی فقط 16 شاخه تیرآهن از آن خارج کردیم، توسط میراث فرهنگی دادگاهی و با ضمانت 50 میلیون تومانی، آزاد هستم.

وی ادامه داد: آنچه که می‎‎تواند منطقه تاریخی یزد را نجات دهد، همت خود مردم است و در رابطه با خیابان امام رضا(ع) نیز بعد از 13 سال هنوز با مشکلاتی همراه است و امیدواریم مردم همکاری لازم را داشته باشند.

شهردار منطقه یک یزد گفت: در صورت اجرای این خیابان و آزادسازی اطراف حسنیه نقشین، تنفس جدیدی به بافت داده خواهد شد و حداقل مردم منطقه در رابطه با رفت و آمد با مشکل مواجه نخواهند بود.

وي افزود: در رابطه با روکش آسفالت نیز تعهد می‏‏دهیم كه تمام کوچه‏‏هایی که زیر شش متر در این منطقه وجود دارد را با پیگیری نمایندگان محله از اردیبهشت 94 روکش آسفالت كنيم.

در این نشست که با حضور نمایندگان آب منطقه‎‎ای، میراث فرهنگی، معاون عمرانی فرماندار، پاکنژاد و کاشفی از اعضای شورای شهر برگزار شد، موضوعاتي مانند آزاسازی دو منزل اطراف مسجد و ساخت پارکینگ، تعیین تکلیف منازل مخروبه بلاصاحب، حضور افاغنه در بافت قدیم، وضعیت نامشخص ورودی‎‎های خلف باغ، مخروبه شدن حمام فقیه خراسانی، تجهیز پارک محله‏‏ای، تعیین تکلیف خیابان امام رضا(ع) و شهید بکایي، تعیین تکلیف حسینیه نقشین و غيره توسط مردم مطرح و از طرف مسئولان قول همکاری و مساعدت داده شد. همچنین نمایندگان مردم محله خلف باغ برای پیگیری مصوبات این نشست انتخاب شدند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.