رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی ضمن محکوم کردن اقدامات وحشیانه داعش در موزه موصل عراق گفت: ما این آمادگی را داریم که آثار تاریخی در معرض خطر عراق و سوریه را به امانت به ایران منتقل کنیم.

آمادگی ایران برای انتقال آثار تاریخی عراق به کشور
 

به گزارش خبرنگار ایلنا، مسعود سلطانی‌فر در سیزدهمین گردهمایی سالانه باستان‌شناسان ایران با اشاره به تخریب‌های صورت گرفته در موزه موصل عراق توسط داعش گفت: این حادثه تاثر و تاسف عمیقی را در قلب ما به جای گذاشته است. آنچه در عراق امروز رخ می‌دهد، نسل‌کشی و تخریب آثار و میراث فرهنگی است که گروهی افراطی متاسفانه به نام حکومت اسلامی آن را انجام می‌دهند.

وی تصریح کرد: تصاویری که از موزه موصل منتشر شد؛ تمامی انسان‌ها را متاثر می‌کند و امیدواریم هرچه سریع‌تر منطقه از وجود این گروه‌ها پاک شود. روز گذشته در مورد این مسئله نامه‌ای را به دبیرکل یونسکو نوشتم و از آن‌ها خواستم با توجه به ظرفیت یونسکو اقدامات لازم را در عراق و سوریه انجام دهد.

سلطانی‌فر  با اشاره به اینکه ارتباط تلفنی  نیز با وزیر گردشگری و میراث فرهنگی عراق برقرار کردم، افزود: در روزهای گذشته سند همکاری میان ما رد و بدل شده است و براساس آن اذعان کردم که جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا همه توان خود را در حفظ میراث ارزشمند عراق چه در مناطق تحت تصرف و چه در مناطق در معرض خطر در زمینه مرمت و همچنین انتقال آثار ارزشمند به صورت امانت به ایران به کار بگیرد.

معاون رئیس جمهور افزود: همچنین امروز نامه‌ای را به کشورهای عضو کنفرانس اسلامی نوشتم و از آن‌ها خواستم از تمام بضاعت خود در عرصه بین‌الملل برای مقابله با این حرکات ضد انسانی و ضد فرهنگی استفاده کنند.

سلطانی‌فر با بیان اینکه برای نشان دادن توانمندی فرهنگی کشور از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم، افزود: جامعه امروز به توسعه فرهنگ اهتمام دارد و تلاش ما این است که در کنار این آیین و باور‌ها اعتبار و عظمت ملی ایران را با استفاده از آثار فرهنگی و تاریخی آن به نمایش بگذاریم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی اظهار کرد: پژوهشگاه میراث فرهنگی پس از چندین سال سکون اکنون جان تازه‌ای گرفته است .

وی با بیان اینکه ایران امروز تنهایی و انزوای بین المللی را نمی‌پسندد، گفت: دارایی‌های فرهنگی ما در عرصه بین المللی باعث فخر ما است، ما درعرصه باستان‌شناسی به روز‌ترین دانش را در اختیار داریم و این نوید را می‌دهم که با توجه به برنامه‌های مختلف در سال ۹۴ شاهد دستاوردهای گسترده‌ای در زمینه راه‌اندازی موزه‌های جدید، ‌پایگاههای میراث جهانی و مرمت و بازسازی باشیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.