عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به فرارسیدن سالروز روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان گفت: حقوق مصرف کنندگان به طور حتم فراتر از قیمت و بسته بندی اجناس است.

حقوق مصرف کنندگان فراتر از قیمت و بسته بندی است
 

محسن بهرامی ارض قدس روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایرنا، با اشاره به اختصاص روز نهم اسفندماه بعنوان روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان، اظهار داشت: اختصاص روزی از سال به حقوق مصرف کننده در کنار تشکیل سازمان های نظیر سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان نشان از عزم و جدیت مسئولان کشور برای رعایت و حفظ این حقوق است.

وی در عین حال با بیان اینکه، تلاش مسوولان همواره در تعدیل قیمت اجناس و کالاها و همچنین وضعیت بسته بندی آن بوده است، افزود: البته باید در رعایت و حفظ این حقوق موارد دیگری نیز دیده شود که متاسفانه به علت عدم آگاهی مصرف کننده ایرانی، از سوی تولید کننده نیز رعایت نمی شود.

رییس کمیسیون تجارت اتاق تهران تاکید کرد: به طور حتم حقوق مصرف کننده بسیار فراتر از قیمت و بسته بندی کالاها و اجناس است.

وی افزود: حقوقی نظیر حق برخورداری از اطلاعات کامل، حق انتخاب، حق برخورداری از ایمنی و حق برخورداری از حمایت دولت نیز در تعریف حقوق مصرف کننده گنجانده شده که البته در خصوص مورد آخر دولت در تلاش است تا با هر گونه اجحاف در حق مصرف کننده برخورد کند.

وی با ذکر مثالی در این خصوص گفت: دولت در روزهای اخیر با استفاده از بازوی نظارتی و تعدیلی خود با افزایش قیمت مرغ و شیر به شدت برخورد کرد و حتی از ذخایر گوشت مرغ برای تعدیل قیمت در این بازار نیز بهره برد.

به گفته بهرامی، مطابق قانون پنجم توسعه، دولت تنها در ارتباط با قیمت کالاها و خدمات اساسی می تواند از حقوق مصرف کننده دفاع کند و قیمت مابقی کالاها از ساختار عرضه و تقاضا در بازار پیروی می کند.

عضو اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: به هر حال حقوق مصرف کنندگان کمتر از حقوق ملت که در قانون اساسی چندین بند را به خود اختصاص داده، نمی باشد و این حقوق باید رعایت شود.

وی در ادامه آگاهی بخشی به مصرف کنندگان را در راستای حفظ حقوق آنان در وهله نخست بسیار ضروری دانست و گفت: مصرف کننده باید در بازار رقابتی دسترسی به کالاهای متنوع و حق انتخاب کالا با بهترین قیمت و کیفیت را داشته باشد.

عضو اتاق بازرگانی ایران در عین حال افزود: بی شک تا زمانی که تنها مرجع حفظ حقوق مصرف کننده دولت باشد این امر محقق نخواهد شد، چرا که برای کنترل بازار تنها بازرسی و نظارت دولتی کارساز نیست.

وی افزود: تجربه نشان می دهد در شرایطی که دولت تمام تلاش خود را برای کنترل بازار به کار می بندد همچنان قانون شکنی و پایمال کردن حقوق مصرف کننده در بازار دیده می شود که این موضوع لزوم تشکیل انجمن های حامی از حقوق مصرف کنندگان را نشان می دهد.

عضو اتاق بازرگانی ایران در ادامه تشکیل انجمن های مردمی به منظور کنترل هرچه بیشتر بازار به منظور حقوق مصرف کننده مهم دانست و گفت: اگر تاکنون چنین نهاد های مردمی در بازار شکل گرفته بود، تعرفه واردات خودرو به این اندازه بالا و صنعت خودروی کشور انحصاری نبود و مصرف کننده حق انتخاب داشت.

وی افزود: اگر قرار است حقوق مصرف کننده رعایت شود تشکل های مردمی و حامی هر یک از بخش های مصرفی می تواند در این خصوص نقش بسزایی داشته باشند.

رییس کمیسیون تجارت اتاق تهران با بیان اینکه، اکنون دولت بیش از گذشته برای تنظیم بازار و جلوگیری از پایمال شدن حقوق مصرف کننده تلاش می کند، گفت: افزایش قیمت خودسرانه تولیدکنندگان در کنار واردات 20 میلیارد دلاری کالاهای قاچاق بدون پشتوانه بهداشتی و پایمال شدن سایر حقوق مصرف کننده از نیاز روزافزون به NGO ها حکایت دارد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.