«دستمزد پزشکان به مانند قیمت مستقلات دچار یک افزایش کاذب مهار نشدنی شده است و وزارت بهداشت به جای رفع نقص عملکردش در این خصوص، با تلاش برای دستیابی به سرمایه صندوق‌های بیمه‌ای فرافکنی می‌کند.»

افزایش لجام گسیخته دستمزد پزشکان وزیر را به فکر دست‌اندازی به سرمایه کارگران انداخته است
 

دبیر خانه کارگر تهران معقتد است اگر وزارت بهداشت بتواند روند افزایش لگام گسیخته دستمزد پزشکان را بصورت منطقی مهار کند دیگر برای ارائه خدمات درمانی به عموم مردم - که از اصلی ترین وظایف حاکمیتی‌اش است - نیازمند دست‌اندازی به صندوق بیمه‌ای کارگران (تامین اجتماعی) نخواهد بود.

«اسماعیل حق پرستی» با اشاره به سخنان اخیر وزیر بهداشت که صندوق‌های بیمه‌ای را مشکل اصلی طرح تحول نظام سلامت دانسته بود، به ایلنا گفت: در حال حاضر اصلی ترین مشکل وزارت بهداشت که عامل کمبود منابع مالی این وزارتخانه است، افزایش هزینه‌های کادر پزشکی است و این وزارتخانه حق ندارد مشکلات داخلی‌اش را به کل جامعه تعمیم دهد و برای حل مشکلات مالی پزشکان، به صندوق بیمه‌ای بین‌النسلی کارگران چشم طمع داشته باشد.

این فعال حقوق صنفیکارگران که عقیده دارد «در حال حاضر هیچ تناسبی میان هزینه و منابع وزارت بهداشت درمان و اموزش پزشکی وجود ندارد»، افزود: توسعه خدمات بهداشتی و درمانی حقی عمومی است که به موجب قانون اساسی دولت وظیفه تامین آن را برعهده دارد و طبیعی است که باید برای این امر منابع مالی کافی مشخص کرد.

وی در عین حال ادامه داد: هرقدر هم که وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی مدعی توسعه کمی و کیفی خدمات این وزارتخانه باشد بازهم از نظر منطقی هیچ تناسبی میان هزینه  و منابع این وزارتخانه وجود ندارد.

به باور دبیراجرایی خانه کارگر تهران مشکل کنونی مدیران وزارت بهداشت این است که در حال حاضر بخش قابل توجهی از منابع این وزارتخانه بصورت مستقیم و غیر مستقیم بابت دستمزدهای نجومی کادر پزشکی کشور هزینه می‌شود.

حق‌پرستی با یادآوری اجتماع اعتراضی هفته گذشته گروهی از پرستاران در مقابل ساختمان مجلس، گفت: در این تجمع صنفی پرستاران نسبت به تفاوت غیرمعقولی که میان دستمزد آنها با دستمزد پزشکان وجود دارد معترض بودند و این مطلب نشان می‌دهد که در حال حاضر مشکل وزارت بهداشت کمبود بودجه نیست.

این فعال صنفی کارگر ادامه داد: اگر ادعای وزیر بهداشت مبنی بر ناکافی بودن منابع مالی این وزارتخانه درست باشد، چرا پزشکان به مانند پرستاران نسبت به پایین ماندن دستمزدهای خود تجمع نمی‌کنند.

حق پرستی ادامه داد: در این شرایط حتی اگر کل بودجه ممکلتی نیز در اختیار وزارت بهداشت قرار بگیرد بازهم وزیر بهداشت مدعی کمبود بودجه خواهد بود.

این فعال کارگری افزود: متاسفانه  بعد از پایان یافتن جنگ تحمیلی سیاست‌های اقتصادی کشور طوری تغییر یافت که در نتیجه آن امروز دستمزد برخی گروه‌های اجتماعی مانند پزشکان، فوتبالسیت‌ها و چهره‌های سینمایی بصورت کاذب دچار افزایش‌های نجومی شده است.

وی ادامه داد: این اتفاق در شرایطی که دستمزد سایر گروه‌های مزدبگیر توسط دولت و صاحبان سرمایه عقب نگهداشته شده است باعث می‌شود تا جامعه پرستاری در اعتراض به شرایط موجود در مقابل مجلس تجمع کنند.

حق پرستی در انتقاد از عملکرد وزارت بهداشت گفت: مدیران این وزارت خانه نتوانسته‌اند از روند لجام گسیخته دستمزد کارد پزشکی جلوگیری کنند، و به همین دلیل امروز بخش عمده منابع این وزارتخانه بابت همین بی‌تدبیری هزینه می‌شود.

وی گفت: جامعه کارگری با اینکه افراد تحصیل کرده بتوانند معادل ارزش واقعی تخصص خود دستمزد بگیرند مشکلی ندارد اما واقعیت این است که دستمزد پزشکان به مانند قیمت مستقلات دچار یک افزایش کاذب مهار نشدنی شده است و وزارت بهداشت به جای رفع نقص عملکردش در این خصوص، با تلاش برای دستیابی به سرمایه صندوق‌های بیمه‌ای فرافکنی می‌کند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.