در حال حاضر که وضعیت کسب و کار و بازار سرمایه دچار رکود است، مسلما نمی‌توان در این بخش زیاد مانور داد، زیرا سرمایه سپرده شده توسط مردم در شرکت‌های بیمه را نمی‌توان تضمین کرد. بنابراین اگر همین روند نامناسب فضاهای مختلف کسب و کار مانند بورس دچار تزلزل و بحران باشد، تاکید بیش از اندازه در گسترش بیمه‌های زندگی خطرناک است.

در شرایط نامناسب اقتصادی کشور، پافشاری بر گسترش بیمه زندگی خطرناک است
 

مدیر برنامه و بودجه شرکت بیمه ایران گفت: لازمه رشد و گسترش رشته بیمه زندگی در هر کشور به مناسب بودن روند فعالیت واحدهای پولی و مالی آن کشور بستگی دارد، زیرا هنگامی که حق بیمه عمر از بیمه‌شدگان دریافت می‌شود، آن مبلغ باید در یک فضای کسب و کار مطمئن و سودآور سرمایه‌گذاری شده، تا بتواند هم مطالبات بیمه شدگان را برآورده کند و هم سودآوری شرکت‌های بیمه را تضمین کند.

بهروز اسد نژاد، عضو انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه، در خصوص بررسی وضعیت فضای کسب و کار کشور در صنعت بیمه، در گفت وگو با ایلنا، گفت: سهم بیمه ایران در بازار بیمه کشور 50 درصد است، این مسئله علارغم بحث‌هایی که مبنی بر انحصارگرایی بیمه ایران در بازار بیمه کشور می‌شود، صحت نداشته و به این مسئله ارتباط ندارد.

وی در ادامه افزود: زیرا تمام بخش خصوصی ما مختار هستند که با هر سازمان خصوصی و دولتی وارد همکاری شوند، بنابراین در این بین هیچ‌گونه انحصاری تعریف نشده که این مراکز حتما باید از خدمات بیمه ایران استفاده کنند.

اسدنژاد با اشاره به اینکه یکی از وظایف بیمه، تامین آرامش برای صاحبان صنایع و خدمات است، گفت: بیمه ایران طی 80 سال فعالیت خود با توجه به بنیان مالی قوی که در اختیار دارد، موفق عمل کرده و بازرگانان و بخش‌های مختلف اقتصادی کشور را تحت پوشش خود قرار داده است.

وی معتقد است که همین مسئله باعث شده تا ظرفیت پذیرش ریسک این شرکت در مقایسه با دیگر بیمه‌ها بسیار بالاتر باشد.

مدیر برنامه و بودجه شرکت بیمه ایران با ذکر این مسئله که برنامه بیمه ایران برای سال‌های آتی همانند گذشته پیگیری خواهد شد، تصریح کرد: این برنامه‌ها منتها با رویکردهای جدیدی که بعد از تغییر دولت بر ما حاکم شده، ادامه خواهد یافت.

عضو انجمن حرفه ای صنعت بیمه با اشاره به اینکه بیمه ایران علارغم اینکه یک شرکت دولتی است، بیمه بازرگانی محسوب می‌شود، گفت: تفاوت ما با بیمه‌های اجتماعی مانند تامین اجتماعی و سازمان خدمات درمانی در این نکته نهفته است که ما یک بنگاه اقتصادی محسوب می‌شویم.

اسدنژاد افزود: در درجه اول باید به گونه‌ای رفتار کنیم که سودآوری شرکت را تضمین کند. نکته‌ای که در اینجا مطرح می‌شود این است که راه سودآوری یاد شده به سبک و سیاق گذشته دیگر محقق نخواهد شد.

وی تصریح کرد: ما به عنوان یک بنگاه بازرگانی باید قیمت تمام شده محصولات‌مان را محاسبه کرده که وقتی با صاحبان صنایع، خدمات و بیمه‌گذاران خود وارد عمل می‌شویم، بتوانیم در پایان کار و در قراردادهایمان هزینه تمام شده را پوشش دهیم.

مدیر برنامه و بودجه شرکت بیمه ایران عنوان کرد: با برنامه‌ها و رویکردهای استراتژیکی که در بیمه ایران و ابتدای سال 92 استخراج و شروع شده، چشم‌انداز بیمه ایران برای سال 1414 که صد سالگی فعالیت این شرکت است، دست‌یابی به رتبه اول منطقه غرب آسیا و رقابت با کشور ترکیه هدف‌گذاری شده است.

اسدنژاد با اشاره به اینکه برای تحقق این مسئله باید در فرآیندها، تشکیلات و شیوه‌ ارائه خدمات‌مان تغییراتی را ایجاد کنیم، گفت: نکته‌ای که در این بین مطرح می‌شود این است که به دلیل نوپا بودن صنعت بیمه در بخش خصوصی، ما نباید کاری کنیم که زیر پای این شرکت‌ها خالی شده و به آنها ضربه وارد شود.

وی در ادامه افزود: اتفاقا بنابر تاکیدات وزیر اقتصاد مبنی بر گسترش فعالیت در بیمه‌های زندگی، ما بخش جدیدی را در بیمه‌های زندگی با نام «مان» راه‌اندازی کردیم.

اسدنژاد تصریح کرد: تاکیدات مقامات بالادستی ما بر این بوده که روند فعالیت خود را در بحث بیمه‌های زندگی افزایش داده که به نوعی، هم به تقویت بازار بیمه کمک کند و هم بتواند ترکیب پرتفوی خود را کامل کنیم.

مدیر برنامه و بودجه شرکت بیمه ایران عنوان کرد: نکته‌ای که در بحث بیمه اهمیت دارد این است که شرکت بیمه‌ای موفق‌تر است، که اتکای ترکیب پرتفوی آن به ثالث و درمان کمتر باشد، لذا این رشته‌ها چندان سودآور نیستند.

عضو انجمن حرفه ای صنعت بیمه در ادامه تصریح کرد: متاسفانه اتکای رشته‌ای صنعت بیمه در ایران بیشتر بر روی بیمه‌های ثالث و درمان است و می‌توان گفت که بیش از 70 درصد پرتفوی صنعت بیمه در ایران، بین این دو بیمه تقسیم شده است.

اسدنژاد خاطرنشان کرد: طی برنامه‌ریزی‌هایی که ما در بیمه ایران انجام داده‌ایم، مقرر شده که در سال 94 بتوانیم سهم پرتفوی بیمه خود را در رشته بیمه زندگی و عمر به 20 درصد افزایش دهیم. همچنین در چشم‌انداز 1414 بیمه ایران نیز، سهم بیمه عمر و زندگی از پرتفوی بیمه به میزان 50 درصد هدف‌گذاری شده است.

وی در ادامه افزود: متاسفانه سهم بیمه زندگی در پرتفوی فعلی بیمه ایران 7 درصد است.

اسدنژاد در خصوص نسبت وابستگی فضای اقتصادی با رشد رشته بیمه عمر و زندگی در هر کشور، عنوان کرد: بحثی که در صنعت بیمه مطرح می‌شود این است که لازمه رشد و گسترش رشته بیمه زندگی در هر کشور به مناسب بودن روند فعالیت واحدهای پولی و مالی آن کشور بستگی دارد.

عضو انجمن حرفه ای صنعت بیمه گفت: زیرا هنگامی که حق بیمه عمر از بیمه‌شدگان دریافت می‌شود، آن مبلغ باید در یک فضای کسب و کار مطمئن و سودآور سرمایه‌گذاری شده، تا بتواند هم مطالبات بیمه شدگان را برآورده کند و هم سودآوری شرکت‌های بیمه را تضمین کند.

مدیر برنامه و بودجه شرکت بیمه ایران در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر که وضعیت کسب و کار و بازار سرمایه دچار رکود است، مسلما نمی‌توان در این بخش زیاد مانور داد، زیرا سرمایه سپرده شده توسط مردم در شرکت‌های بیمه را نمی‌توان با وجود این شرایط تضمین کرد؛ بنابراین اگر همین روند نامناسب فضاهای مختلف کسب و کار مانند بورس دچار تزلزل و بحران باشد، تاکید بیش از اندازه در گسترش بیمه‌های زندگی خطرناک است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.