اصلی‌ترین مشکل صیادانی که به صورت قانونی زیر نظر اتحادیه کار می‌کنند این است که برخی افراد به شیوه‌های غیر معمول و نادرست آبزیان دریایی را صید می‌کنند بطوری که این شیوه غیر قانونی صید که با نام ترال (کف روب) معروف است باعث از بین رفتن آ بزیان «سبزی»، «میان زی» و حتی «کف زی» شده است.

صیادان با دست خالی از دریا بازمی‌گردند

قائم مقام اتحادیه صیادان کشور از تهدید امنیت شغلی صیادان ماهی به دلیل کاهش ذخایر دریایی و افزایش هزینه‌های صید خبر داد.

 «محمد کارگر» در این باره به ایلنا گفت: طی سالهای گذشته تعداد زیادی از صیادان کشور به دلیل کاهش ذخایر دریایی و افزایش هزینه‌های صید شغل خود را از دست داده‌اند.

قائم مقام اتحادیه صیادان کشور ادامه داد: اصلی‌ترین مشکل صیادانی که به صورت قانونی زیر نظر اتحادیه کار می‌کنند این است که برخی افراد به شیوه‌های غیر معمول و نادرست آبزیان دریایی را صید می‌کنند بطوری که این شیوه غیر قانونی صید که با نام ترال (کف روب) معروف است باعث از بین رفتن آ بزیان «سبزی»، «میان زی» و حتی «کف زی» شده است.

به گفته این فعال حقوق صنفی کارگران صیاد، صید خارج فصل و همچنین صیادی در مناطق ممنوعه صید برخی ابزیان را برای صیادان محلی که از طریق امرار معاش می‌کنند را سخت کرده است.

او گفت: امسال وضعیت ذخایر دریایی بویژه میگو خوب نیست و میزان صید بسیار کاهش یافته است و بیشتر صیادان با دست خالی از دریا باز می‌گردند.

به گفته وی، این اقدام متخلفان باعث شده تا آبزیان مولد قبل از فصل تخم ریزی صید شوند و زیستگاه‌های آن‌ها به علت استفاده از ادوات و روش‌های غیر مجاز صید توسط سودجویان تخریب شود.

این فعال صنفی تصریح کرد: با توجه به بالارفتن هزینه‌ها، در مجموع صیادی برای صیادان یک شغل درآمدزا به حساب نمی‌آید اما در عین حال شاهد افزایش قیمت ماهی میگو و دیگر آبزیان هستیم.

کارگر ادامه داد: آینده شغلی صیادان با وجود آلاینده‌های صنعتی به واسطه اکتشافات شرکت‌های نفتی، گرانی ادوات صید و بالا بودن هزینه‌های جاری در خطر نابودی است.

مدیر عامل اتحادیه صیادان بوشهر با بیان اینکه برای پیشگیری از این موضوع نامه نگاریهای زیادی با برخی مسئولان ارگان‌های مرتبط همچون وزارت جهاد کشاورزی و سازمان شیلات صورت گرفته است، ادامه داد: آخرین واکنش کارگران صیاد کشور به وضعیت فعلی مربوط به صیادان «بندردیر» در استان بوشهر است که  چند روز پیش با اجتماع مقابل ساختمان فرمانداری این شهرستان نسبت به این وضعیت اعتراض کردند.

مدیر عامل اتحادیه صیادان استان بوشهر گفت: تعداد زیادی از صیادان به دلیل گرانی‌های اخیر و ناتوانی در پرداخت بدهی‌ها بویژه به بخش دولتی دچار ورشکستگی شده‌اند.

او ادامه داد: کاهش ذخایر دریایی و افزایش هزینه‌های صید از جمله افزایش سرسام‌آور نرخ سوخت، یخ، ادوات و تجهیزات صیادی و شنارو‌ها و... فشار مضاعفی را بر صیادان وارد می‌سازد و در این شرایط صیادان بدون حمایت دولت امکان ادامه به شغلشان را ندارند.

او گفت: چندین سال است که به دلیل بی‌توجهی برای حفاظت از ذخایر دریا روز به روز شاهد کاهش صید هستیم که طبیعی است با توجه به گرانی سوخت و ادوات صید چاره‌ای جز‌‌ رها کردن شغل خود نداریم.

مسئول تعاونی صیادان بوشهر در پایان گفت: آینده شغلی صیادان به دلیل وجود آلاینده‌های صنعتی، خانگی و دریایی به واسطه اکتشافات شرکت‌های نفتی، گرانی ادوات صید و بالا بودن هزینه‌های جاری به طور دائمی تهدید است که ضروری است مسوولان برای برطرف کردن مشکلات موجود اهتمام ورزند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.