گروه سیاسی - یاسمین مشرف : جهان امروز پیش بینی می‌کند که ایالات متحده به توافقی راهبردی با ایران دست پیدا خواهد کرد. اینکه روسیه و چین پیشنهادهای خود را به  تهران ارایه می‌کنند، درواقع واکنش این دوکشور به این پیش بینی هاست.

رقابت کشورها برای ارایه پیشنهادهای مزایده ای به ایران

 پایگاه تحلیلی «آسیاتایمز» در ادامه مقاله ای با عنوان «جنگ پیشنهادهای مزایده ای به ایران» به قلم «دیوی پی. گلدمن» از اعضای «انجمن خاورمیانه» و «مرکز مطالعات سیاسی لندن» نوشت: یکی از پیشنهادهایی که می‌تواند تغییر دهنده معادلات باشد، ارایه پیشنهاد تحویل سیستم دفاعی « آنتی 2500»  از سوی روسیه به ایران است.

مسکو که در سال2010، برنامه تحویل سیستم دفاعی قدیمی تر و کوتاه بردتر « اس 300 » به ایران را لغو کرد، اکنون با طرح موضوع فروش سامانه بسیار مؤثر دیگری، سطح پیشنهاد خود به تهران را بشدت افزایش داده است.

عضو انجمن خاورمیانه و مطالعات سیاسی لندن در ادامه نوشت: این احتمال وجوددارد که اقدام ناخوشایند مسکو در زمینه تحویل این سامانه به تهران،  ایران را به شکل مؤثری در مقابل هرگونه اقدام نظامی از سوی اسراییل شکست ناپذیر بسازد. سیستم آنتی 2500 قادر است موشک را نیز همانند هواپیما هدف قرار دهد.  در ادامه این مطلب آمده است: افزون بر این، مسکو درحال تلافی موضع غرب در خصوص موضوع اوکراین نیز هست. معاون وزیر دفاع روسیه در مارس گذشته هشدار داد، موضع آشکار کشورش این است که به تلاشهای واشنگتن برای جدا کردن «کریمه» از روسیه با واکنش در قبال ایران پاسخ دهد.

برخلاف ایالات متحده، روسیه جهان را صفحه شطرنج واحدی می‌داند: اگر در اینجا به جایگاه من حمله شود، درجای دیگری که آماده نیستید، به شما صدمه خواهم زد. پوتین احمق نیست. او یک فرمانده روسی در شکل و شمایلی از نوع کلاسیک است که شیوه اش ایجاد شک و تردید در دشمن متخاصم، گل آلود کردن آب و رها کردن  رقیب در ابهام است. اقدام متقابل او در صفحه شطرنج بین المللی شامل اتحاد مؤثر با چین در آینده، درکنار صدمه رساندن به غرب از منطقه خلیج فارس است.

دیوید گلدمن ادامه می‌دهد: دوستان محافظه کار من که ما را به «مقاومت در مقابل پوتین» ترغیب می‌کنند، باید نگاهی سرد و ناامیدانه به کل این صفحه شطرنج بیندازند و اقدامهایی از این دست را پیش بینی کنند. اگر پوتین ابزاری را در اختیار ایران قرار دهد که تهران بتواند به وسیله آن هرچیزی را که اسراییل به سوی ایران پرتاب می‌کند، پایین بکشاند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ من در طول پنج سال گذشته درباره چنین تحولاتی هشدار داده بودم.

در ادامه این مطلب آمده است: از سوی دیگری چین، که بیشتر از هر اقتصاد بزرگ دیگری به نفت منطقه خلیج فارس وابسته است، این تحولات را با دقت دنبال می‌کند. حال چین از جمله کشورهایی است که با ایران اظهار دوستی کرده است. «ونگ یی»، وزیر امورخارجه چین در سفر 15 فوریه خود به ایران اظهار داشت، افزایش روابط با تهران یکی از اولویتهای سیاست خارجی کشورش است. وی همکاری میان تهران و پکن را دارای اهمیت راهبردی فراتر از روابط دوجانبه دانست. وزیر خارجه چین همچنین اظهار داشت، گفت و گوهای هسته ای میان ایران و گروه 1+5 وارد مراحل نهایی خود شده است و  نباید اقدامی برای جلوگیری از به نتیجه رسیدن این گفت و گوها صورت بگیرد. ونگ یی، مخالفت کشورش با اعمال تحریمهای هدایت شده از سوی غرب علیه ایران را نیز اعلام کرد. افزون بر اینها، چین مقادیر زیادی سلاح به ایران فروخته است.

عضو ارشد انجمن خاورمیانه و مرکز مطالعات سیاسی لندن در بخش پایانی این مطلب آورده است: درحال حاضر چین با این چشم انداز مواجه است که ایران با کمک بالقوه ایالات متحده درحال تبدیل شدن به قدرت غالب منطقه ای است. به همین دلیل پکن در تلاش است تا جایگاه خود را به عنوان یکی از متحدان ایران تثبیت کند، کاری که روسیه نیز درحال انجام آن است. اقدامهای این کشورها درواقع جنگ و رقابت پیشنهادهای مزایده ای برای نشان دادن حسن نیت به تهران است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.