قدس آنلاین:مدیرکل ثبت احوال خراسان شمالی گفت : 24 شناسنامه طی 10 ماه گذشته برای فرزندخواندگان در استان صادر شد.

صدور 24 شناسنامه برای فرزندخواندگان در خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین از بجنورد، زاهدی نیا اظهار داشت : قانون سرپرستی کودکان بدون سرپرست مربوط به سال 1353 است و قانون جدیدی هم در مجلس شورای اسلامی اصلاح و ابلاغ شده است که طبق آن زوج هایی که دارای فرزند نیستند و بر اساس تأییدیه های پزشکی در آینده هم صاحب فرزند نمی شوند، اجازه دارند فرزندانی را به سرپرستی بگیرند که کودکان زیر 12 سال هستند و در مراکز بهزیستی نگهداری می شوند.

وی افزود: پس از ابلاغ حکم قطعی دادگاه مبنی بر صلاحیت زوج های متقاضی فرزندخوانده به این اداره کل، در راستای اجرای ماده 14 قانون تعیین تکلیف سرپرستی نسبت به تنظیم و صدور سند جدید ولادت برای طفل اقدام می شود.

 

وی اظهارداشت: اگر برای طفل در گذشته شناسنامه صادر شده باشد، مشخصات پدر و مادر در شناسنامه فرزند اصلاح و همچنین مفاد حکم دادگاه در سند درج می شود تا از نظر مشخصات هویتی تفاوتی با یکدیگر نداشته باشند

وی ادامه داد: اگر هم شناسنامه ای برای کودک مذکور صادر نشده باشد سند ولادت جدیدی تنظیم می شود.

وی تصریح کرد: به غیر از این فرآیند هیچ گونه شناسنامه ای صادر نمی شود و اگر فردی مراجعه و ادعا کند طفلی را از خانواده ای تحویل گرفته است به بهزیستی ارجاع داده می شود زیرا در قانون جدید افرادی که طفلی را به سرپرستی گرفتند اما فرآیند قانونی آن را طی نکرده اند باید به بهزیستی مراجعه کنند تا به صدور حکم قطعی منجر شود.

 

وی افزود: در مواردی که اختلاف تاریخ ولادت طفل با تاریخ ازدواج والدین از یک مقطعی بالاتر باشد، اداره های ثبت احوال باید بررسی های بیشتری انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال، ممکن است زوجی به اداره ثبت احوال مراجعه و ادعا کند 10 سال پیش ازدواج کرده و چند ماه قبل صاحب فرزند شده است و هنگامی که گواهی ولادت را از وی درخواست می کنیم می گویند طفل در منزل به دنیا آمده است.

وی افزود: در این صورت پرونده آن ها به پزشکی قانونی ارجاع داده می شود تا با انجام آزمایش های مربوطه مشخص شود فرزند مربوط به همان پدر و مادر است و یا نه و در صورتی که ثابت شود متعلق به آن هاست تشریفات صدور شناسنامه آغاز می شود.

 

وی تصریح کرد: با گسترش مراکز بهداشتی و درمانی دیگر تولد فرزند در منزل توجیهی ندارد و اداره کل ثبت احوال نیز با اعمال سخت گیری ها تلاش می کند از صدور شناسنامه برای کودکانی که والدین آن ها مشخص نیست جلوگیری شود تا در آینده بچه دچار مشکلات روحی و روانی نشود.

 

وی ادامه داد: توصیه می کنیم افرادی که می خواهند کودکی را به فرزندخواندگی بپذیرند مسیر قانونی را طی کنند تا در آینده دچار مشکلات بعدی نشوند.

انتهای خبر/.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.