وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: اگر به اقتصاد و رقابت سالم اقتصادی فکر کنیم باید دریچه ورود پول های کثیف به اقتصاد بسته شود.

باید دریچه ورود پول های کثیف به اقتصاد بسته شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا ، عبدالرضا رحمانی فضلی روز دوشنبه در مراسم اختتامیه یازدهمین جشنواره آثار برتر مکتوب در حوزه مواد مخدر و روانگردها افزود: ما از بعد اقتصادی مواد مخدر دچار غفلت شده ایم و به صورت علمی، اصولی، کاربردی و تاثیر گذار روی این موضوع کار نشده است.

وی ادامه داد: اگر در حوزه قاچاق کالا 10هزار میلیارد تومان و در حوزه قاچاق مواد مخدر نیز 10هزار میلیارد تومان در نظر بگیریم در مجموع بیست هزار میلیارد تومان از مجاری پنهانی، غیر رسمی و آلوده وارد اقتصاد می شود و در این صورت نمی توان گفت این اقتصاد پاک و سالم است و رقابت منطقی و قانونی هم نیست.

رحمانی فضلی افزود: باید تمام ابعاد این قضیه مورد بررسی قرار گیرد و بانک هایی که قانون ضد پولشویی را انجام نداده اند باید در این زمینه پاسخگو باشند که چرا مسئولان مالی و بانکی کشور گزارش جریان مالی افرادی که فوت شده اند و برای آنها حساب باز شده گزارش نداده اند.

وی به آمار سالانه 20 هزار میلیارد تومانی قاچاق کالا و ارز و موادمخدر اشاره کرد و گفت: این آمار از زبان برخی از مسوولان دوران قبلی و فعلی اعلام شده است و در واقع قاچاق به معنای عام در کشور ما آمارهای مختلفی دارد.

رحمانی فضلی تصریح کرد: باید مطالعاتی در زمینه ورود پول کثیف به اقتصاد کشورمان صورت گیرد و باید نسبت به این قضیه نگران باشیم.

وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص اینکه مبارزه با فساد مالی کمک به اقتصاد سالم است، افزود: ما باید جدی تر و موثرتر به این قضیه بپردازیم.

وزیر کشور گفت: متاسفانه کسانی که در حوزه موادمخدر هستند عمدتا در حوزه شرارت هستند، مسلح هستند و حتی درگیری هایی نیز صورت می گیرد و حتی بخشی از این پول های کثیف در شبکه تروریسم وارد می شود.

وی ادامه داد: زمانی که پول کثیف در حوزه تروریسم، شرارت، تسلیحات و درگیری های نظامی وارد می شود می تواند ابعاد و آثار قاچاق را بیشتر مشاهده کرد و باید کاری کنیم که این اتفاقات رخ ندهد.

رحمانی فضلی افزود: نیروهای نظامی از جمله سپاه و وزارت اطلاعات و ناجا مجاهدت های عظیمی در امر مبارزه با موادمخدر انجام داده اند اما باید جامعه متوجه ابعاد این قضیه باشند.



** برخی صحبت های من در زمینه ورود پول های کثیف به حوزه سیاست تحریف شد

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در خصوص صحبت هایی که هفته گذشته در جمع مسوولان پلیس مبارزه با موادمخدر مطرح کرده بود، گفت: در زمینه برخی صحبت هایی که بنده در خصوص پول های کثیف و سیاست داشتم ، تحریف شده است.

رحمانی فضلی افزود: قاچاقچی و تروریسم به دنبال کسب قدرت و ایجاد حاشیه امن برای خودشان هستند و برای این مساله حتما پول خرج می کنند و اگر ما دقت نکنیم و مبارزه نکنیم حتما بخشی از این پول ها وارد حوزه سیاست مان خواهد شد.

وی ادامه داد: به همین منظور در مجمع تشخیص مصلحت نظام بحثی در این زمینه صورت گرفته که شفافیت مالی کسانی که در حوزه انتخابات وارد می شوند مورد بررسی قرار گیرد و ما نیز در قانون احزاب این موضوع را آورده ایم که همه احزاب و گروهها باید از شفافیت مالی مطمئنی برخوردار باشند.

وزیر کشور با بیان اینکه در حوزه قاچاق افرادی هستند که تمایل به ورود به حوزه قدرت دارند، گفت: به همین منظور ما در انتخابات اعلام کردیم که همه کاندیداها از یک حساب پول واحد برخوردار باشند تا زمان حسابرسی معلوم شود که چه میزان پول برای تبلیغات هر کاندیدا هزینه شده است.



**پول های کثیف در حوزه فرهنگی تاثیرگذاری زیادی دارد

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه پول های کثیف در حوزه فرهنگی نیز تاثیرگذاری زیادی دارد، گفت: اقدامات ضد ارزشی و ضد اعتقادی از طریق همین شبکه های قاچاق صورت می گیرد که دنبال اشاعه و گسترش برخی بی اخلاقی ها در جامعه هستند و زمانی که این موضوع کنترل نشود ابعادش گسترده تر می شود.

وی اضافه کرد: برای اینکه مبارزه را انجام دهیم باید جامعه، مسوولان و کسانی که وارد مبارزه شده اند را متوجه موضوع کرد و برای اینکه در این سه سطح آگاهی بخشی را با تنوع انجام دهیم باید کار پژوهشی و دقیق علمی انجام دهیم.

وی تصریح کرد: همانطور که رهبر معظم انقلاب توسعه مطالعات و پژوهش های بنیادی، کاربردی و توسعه ای در امر مبارزه با موادمخدر با تکیه بر دانش روز دنیا و استفاده از ظرفیت های تخصصی و علمی را مطرح کرده اند، ما باید برای تحقق این امر کار جهادی انجام دهیم چرا که این موضوع ابعاد مختلف زندگی ما را تحت تاثیر قرار می دهد و ما ناگزیریم با قدرت مبارزه کنیم.

وی بهترین راه مبارزه با موادمخدر ار اجتماعی کردن این موضوع دانست و گفت: از حدود 1،5 پیش رویکرد اجتماعی کردن مبارزه با موادمخدر در دستور کار ستاد قرار گرفته و ما باید تلاش کنیم که مرد را وارد عرصه مقابله با موادمخدر کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر 98،5 درصد مردم ایران پاک و 1،5 درصد اعتیاد دارند و باید 98،5 را متولی افراد معتاد کنیم تا مبارزه جدی در این عرصه صورت گیرد.

وزیر کشور با بیان اینکه عموم مردم جامعه از عوارض و آثر سو موادمخدر آگاه نیستند، افزود: مسوولان نیز متوجه این موضوع نیستند اما نه به این معنا که مسوولان ندانند موادمخدر چیست و معتاد کیست بلکه ابعاد قضیه فاجعه آمیز است.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: یک میلیون و 300 هزار معتاد در کشور وجود دارد که با خانواده های آنها پنج تا 6 میلیون نفر تحت تاثیر این امر قرار دارند که با توجه به مشکلاتی که برای خانواده ها ایجاد می کند باید این موضوع بیشتر مورد توجه باشد.

در پایان این نشست ضمن تقدیر از برگزیدگان آثار برتر مکتوب در بخش های پژوهش، مقاله، پایان نامه، کتب علمی و بخش رمان و داستان، از 46 عنوان کتاب در حوزه موادمخدر نیز توسط وزیر کشور رونمایی شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.