عضو شورای عالی کار با تأکید بر اینکه طبق محاسبات انجام‌شده، سال پایه تورم سال‌های پس از ۵۹ همواره دستخوش تغییراتی بوده است، گفت: پیشنهاد روشن نمایندگان کارگری، افزایش حداقل مزد با توجه به عقب‌ماندگی ۳۶۶ هزار تومانی مزد ۹۳ است.

پیشنهاد اعضای کارگری شورای عالی کار درباره حداقل مزد ۹۴+جدول/ حقوق مطابق تورم یعنی ۱.۵ میلیون تومان

فرامرز توفیقی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به نشست فردای شورای عالی کار که با محوریت تعیین حداقل مزد کارگران با حضور مسئولان اقتصادی دولت یازدهم برگزار می‌شود، اظهار داشت: در این نشست، نمایندگان کارگری پیشنهاد مشخص خود را ارائه کردند که بر همین اساس، باید عقب‌ماندگی سال 93 جبران شود.

وی افزود: در سال 93 قدرت خرید کارگران طبق محاسبات انجام‌شده، 366 هزار تومان کاهش پیدا کرد که جبران این عقب‌ماندگی را برای حفظ قدرت خرید کارگران به عنوان پیشنهاد مشخص در شورای عالی کار ارائه شده است.

توفیقی در واکنش به صحبت‌های نمایندگان کارفرمایی مبنی بر افزایش حقوق به نسبت تورم از سال 57 تاکنون تأکید کرد: طی سال‌های 57 تا 93 سال پایه و مبنای محاسبات تورم دستخوش تغییراتی شده است و بر همین اساس، تورم واقعی تاکنون اعلام نشد.

این نماینده فعال کارگری با بیان اینکه پس از اجرای فاز اول هدفمندسازی یارانه‌ها و افزایش شدید قیمت‌ها، سال پایه آماری نرخ تورم تغییر کرد گفت: مسئولان برای جلوگیری از نمایش تورم شدید سال پایه اعلام نرخ تورم را به سال 90 تغییر دادند که در صورت عدم تغییر تورم واقعی نمایان می‌شد.

این عضو شورای عالی کار با اشاره به اینکه نمایندگان کارفرمایی معتقدند، باید افزایش حقوق بر مبنای تورم باشد، گفت: اگر واقعاً راجع به افزایش حداقل مزد به نسبت تورم اعتقاد دارند، پس از سال 88 تا 93 عقب‌ماندگی‌های تورم را بپردازند و از آن به قبل، مبارکشان باشد.

وی گفت: اگر مطابق نرخ تورم واقعی، حداقل دستمزد افزایش پیدا می‌کرد، اکنون مزد سال 93 یک میلیون و 510 هزار و 994 تومان بود، اما حقوق کارگر 609 هزار تومان تعیین شد.

توفیقی با اعلام نرخ تورم واقعی از سال‌های 88 تا 93 و میزان افزایش دستمزد طی این‌سال‌ها، خواستار توجه به عقب‌ماندگی‌های دستمزد در نشست شورایعالی کار شد.

ردیف سال تورم واقعی پیش از تغییر سال پایه/درصد

میزان افزایش حداقل مزد با احتساب مزایای جانبی/ درصد

1 1388 %20 %20
2 1389 %39 %15
3 1390 %30.5 %9
4 1391 %31.5 %18.1
5 1392 %43 %25
6 1393 %31.6 %25

مشاور مجمع عالی نمایندگان کارگری با بیان اینکه با یک حساب سرانگشتی عقب‌ماندگی‌ دستمزد کارگران طی 5 سال گذشته کاملا مشخص می‌شود، گفت: نمایندگان کارگری پیشنهاد مشخص خود را افزایش حداقل مزد بر اساس عقب‌ماندگی سال 93 به شورای عالی کار ارائه کرده‌اند.

به گزارش فارس، جدیدترین جدول بررسی تاثیر تورم در سبد هزینه خانوار که معیار و مبنایی برای افزایش حداقل مزد سال 1394 کارگران قرار خواهد گرفت، نشان می‌دهد که قدرت خرید کارگران با تورم اعلامی مراجع رسمی در سال 93 (12 ماهه منتهی به بهمن ماه) 366 هزار و 966 تومان و 5 ریال کاهش پیدا کرده است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کارگر IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    1 0
    واقعا کارگرانی که حداقل حقوق را میگیرند نه به درمان خود میرسند نه به کوچکترین تفریح خدا شاهد است این زندگی خفت بار صد مرتبه بدتر از مردنه وای بر این زنگی من سالی یک بار هم نمیتونم به ازمایش برم
  • ایرج IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
    0 1
    خدا رفتگانتان رو رحمت کنه. من خودم یه کارگرم. اگه حقوق افزایش پیدا بکنه کارفرما اولین کارش اخراج کارگرهست. اون زمان می خوان چکار بکنند. نمایندگان کارگری
  • شاهرخ IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
    0 0
    سلام خداقوت مفید بود انشاالله مسئولین امر نیز مقید به اعلام و اجرای نرخ تورم واقعی باشند و به ملاحظات سیاسی ربط ندهند