قدس آنلاین - تبریز : مدیر بحران شهرداری تبریز گفت : شهرک 10 هزار نفری اسکان موقت موسوم به شهرک امن که از سوی شهرداری تبریز در پارک عباس میرزا احداث شده به عنوان الگوی موفق و برتر کشوری مطرح است .

شهرک 10 هزار نفری " امن" یک الگوی موفق و برتر کشوری است

به گزارش قدس آنلاین از تبریز ، مسعود حسن نژاد گفت : طرح احداث شهرك اسكان موقت شهرداری تبریز که در پنجمين كنفرانس بين المللي مديريت جامع بحران، از میان طرح هاي ارائه شده در کشور رتبه طرح بر‌تر را به خود اختصاص داده است از سوی مدیریت بحران کشور به عنوان الگوی  موفق در سطح کشور مطرح شده است .

وی با اشاره به ضرورت‌ها و الزامات احداث شهرك امن تبریز، این امر را در راستای ایجاد بستری امن و مناسب برای اسكان موقت شهروندان در مواقع بحران و حتی ایجاد شهری امن در جوار تبریز ارزیابی و خاطرنشان كرد: زلزله به عنوان یک بلای طبیعی غیرقابل پیش بینی همواره در کمین شهرهایی نظیر تبریز است و به دلیل آسیب پذیری تبریز در برابر این بلای طبیعی و با توجه به این که در صورت وقوع زلزله در این شهر بسیاری از مناطق شهری در معرض آسیب جدی قرار خواهند گرفت، شهرک 10 هزار نفری اسکان موقت موسوم به شهرک امن در حاشیه تبریز احداث گردیده است .

وی افزود: این شهرک که  در14 هکتار و در فازهای 1 و 2 به اتمام رسیده است در فازهای بعدی تا 2000 هکتار قابلیت توسعه را دارد .

وی خاطرنشان کرد: ما تلاش می کنیم با تسریع در روند احداث  فازهای بعدی این شهرک و ایجاد زیرساخت های مورد نیاز آن، محلی امن و مطمئن برای اسکان شهروندان در مواقع بحران ایجاد کنیم .

وی ابرازامیدواری کرد با نهایی شدن مراحل ساخت شهرک امن تبریز بخش قابل توجهی از نگرانی های موجود در حوزه مدیریت بحران شهری مرتفع شود .

مدیر بحران شهرداری تبریز به ویژگی های برتر این طرح اشاره کرد گفت : اين مركز براي سه زمان (قبل، حین و بعد از زلزله) طراحي شده است. به گونه ای که از تمام استانداردهای لازمه برخوردار است تا پس از حادثه بتواند کلیه نیازهای ضروری  آسیب دید گان را فراهم نماید .

حسن نژاد اهداف احداث این شهرک را برشمرد و عنوان کرد : ايجاد نظم در امر ساماندهي اوليه حادثه دیدگان ، تسهيل در عمليات امداد و نجات ، سرعت عمل در پاسخگويي به بحران ، افزايش بهره وري در استفاده از امكانات ، كاركرد فرهنگي– آموزشي -  ورزشي و تفريحي  قبل از بحران از عمده‌ترین اهدافی است که در ایجاد شهرک اسکان موقت شهرداری تبریز مطرح است .

مدیر بحران شهرداری تبریز، موقعيت جغرافيايي شهرك اسكان اضطراری را از مهمترین مزیت های آن عنوان کرد وگفت : در احداث این شهرک نهایت دقت در مکان گزینی مناسب از نظر خطر زلزله و دوري از گسل شمال تبريز با توجه به طرح ريز پهنه‌بندي لرزه‌اي شهر تبريز به كار گرفته شده است .

وی همچنین با اشاره به اینکه درساخت شهرك اسكان اضطراري شهرداري تبريز براي اولين بار از استاندارد SPHERE استفاده شده است ، تصریح کرد :  اين استاندارد يك استاندارد بين المللي بوده و شامل كليه نيازمندي هاي و احتياجات جامعه انساني در مواقع بحراني است .

مدیرعامل سازمان بحران شهردرای در ادامه گفت: علاوه بر استاندارد یاد شده شهرک های اسکان موقت باید از یک سری استانداردها ومتدهای عمومی نیز  پیروی کنند تا بتوانند محیطی مناسب برای آرامش شهروندان در مواقع بحرانی فراهم آورند .

مسعود حسن نژاد در پایان با اعلام اینکه  احداث چنین شهرکی حداقل این امکان را بوجود می آورد که مسئولین شهر در زمان حادثه بتوانند سریعا آن را مورد استفاده قرار دهند گفت : در زمان بحران 72 ساعت اولیه بسیار مهم است و اگر شدت حادثه زیاد باشد ممکن است در زمان کمی تعداد حادثه دیده گان و زخمی شده ها و همچنین آوارگان خیلی زیاد شود و از نظر روانی دچار شوک روحی گردند ولی با انتقال سریع اینگونه افراد که نیاز به مراقبت دارند می توان سریعا وضع را به حالت اولیه برگشت داد .

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.