نایب‌ رئیس مجلس با اشاره به ضرورت ایجاد ارتباط مناسب بین صنعت و دانشگاه گفت: گردش مالی وزارت علوم از برخی بنگاه‌های مالی کمتر است.

گردش مالی وزارت علوم از برخی بنگاه‌های مالی کمتر است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری تسنیم، محمدرضا باهنر نایب‌ رئیس مجلس شورای اسلامی در هجدهمین کنگره سراسری "همکاری‌های دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی" که پیش از ظهر امروز در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد، گفت: مقوله همکاری صنعت و دانشگاه علیرغم برگزاری کنگره‌های مختلف متاسفانه به آن جایگاهی که ضرورت است، نرسیده است.

وی گفت: همکاری این دو نهاد نیز مانند همکاری حوزه و دانشگاه که برای آن 27 سال کنگره برگزار کرده‌ایم و جایزه می‌دهیم است، اما به نظر می‌رسد برخی از این کم‌کاری‌ها یک حلقه مفقوده و یا یک فوت کوزه‌گری دارد، شاید هم اراده جدی است برای وجود این همکاری‌ها در آن وجود ندارد.

باهنر با اشاره به اینکه مردم ما نشان دادند اگر روی مسئله‌ای متمرکز شدند آن کار را به نتیجه رساندند، گفت: این شعار نیست، اما جاهایی که بیشتر تحت فشار بودیم و بیشتر حس گرفتیم سریع‌تر حرکت کردیم. امروزه در مقوله‌هایی مانند هوافضا، نانو، سلول‌های بنیادی، IT و ITC در جایگاه‌های خوبی قرار داریم و این در حالی است که در اکثر این حوزه‌ها از ابتدای انقلاب در تحریم کامل بودیم. 

نایب‌ رئیس مجلس تاکید کرد: در هسته‌ای و نانو نیز کارهای خوب و سنگینی انجام داده‌ایم و حتی موجود زنده به فضا فرستاده‌ایم، اما هنوز نتوانسته‌ایم مشکل پراید و پژو را حل کنیم و این دو مقوله باعث مرگ برخی می‌شود و می‌گویند عمر دست خداست و اینها وسیله‌اند. 

وی ادامه داد: دانشگاه و بازار کار یا به هم اعتماد ندارند و یا حس همدیگر را نگرفته‌اند، یا بازار کار و صنعت به دانشگاه مراجعه نمی‌کند تا دانشگاه از تجربه آنها استفاده کند و از دانش خود به آنها اعطا کند. 

باهنر با بیان اینکه گردش مالی وزارت علوم با وجود دانشگاه‌ها و دانشجویان فراوان از برخی بنگاه‌های مالی کشور کمتر است، گفت: اگر نیم‌نگاهی و یا یک‌ صدم نگاهی از سوی صنعت به دانشگاه شود، قطعا این ارتباط متحول می‌شود. اگر  دانشگاه چند مسئله از کشاورزی و صنعت را حل کند، قطعا در ارتباط صنعت و دانشگاه غوغایی برپا خواهد شد. 

نایب‌رئیس مجلس با اشاره به برخی از معضلات و مشکلات کشور که به ورود دانشگاه‌ها نیاز دارد، گفت: ما در شهر کرمان یک میلیارد متر مکعب اضافه برداشت آب داریم و این پدیده باعث شده باغ‌های مختلف و باغ‌های پسته این شهر یکی پس از دیگری از فعالیت خارج شود. 

وی گفت: در کرمان تنها 5 درصد آب صرف مصارف شرب و صنعت می‌شود و بقیه صرف کشاورزی می‌شود، اما بهره‌وری از این میزان آب زیر 30 درصد است، یعنی اگر دانشگاه کمک کند این 30 درصد به 35 درصد افزایش یابد کل خشکی‌های 10 سال گذشته این شهر جبران می‌شود و همین باعث گردش مالی متقابل در دانشگاه شده است.

باهنر تاکید کرد: سال آینده در برخی از استان‌های کشور بحران کم‌آبی خواهیم داشت و در آب شرب هم مشکل پیدا خواهیم کرد. 

نایب‌ رئیس مجلس با اشاره به معضل دریاچه ارومیه گفت: یکی از ریشه‌های این مسئله احداث غیرعلمی چاه‌های مختلف برای کشاورزی است. اکنون هم اگر چاه‌هایی را که هم‌اکنون فعال هستند به حالت اول در بیاوریم و با دادن یارانه و یا مسائل دیگر از آنها بخواهیم به جای کشت نه کشت کنند، دریاچه ارومیه پس از 10 یا 11 سال به شرایط قبل خود بازمی‌گردد. 

وی افزود: طبق یک تحقیق انجام گرفته در ظرف 50 سال گذشته ما 20 میلیارد دلار پسته صادر کردیم، در حالی که 40 میلیارد دلار آب مصرف کردیم، لذا باید در این زمینه‌ها دانشگاه‌ به کمک بیاید و برخی از این معضلات را حل کند. 

باهنر با اشاره به ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: این‌گونه نیست که شرکت‌های دانش‌بنیان تنها با داشتن یک یا چند فرهیخته و متخصص می‌تواند کار خود را به پیش ببرد، چون این شرکت‌ها همان‌طور که یک فرهیخته علمی می‌خواهد، به حقوق‌دان و مالی‌چی هم نیاز دارد تا کار تجاری‌سازی را برای آنها انجام دهد و این زمانی محقق می‌شود که همه این مهره‌ها به درستی کنار هم قرار بگیرند و باعث پیشرفت ارتباط صنعت و دانشگاه شوند، اما تجاری‌سازی آن نیازمند حلقه‌های مفقوده زیادی است. 

نایب‌رئیس مجلس در پایان گفت: جای تشکر دارد که برخی از دانشگاه‌ها رشته‌ای را به نام مهندسی ارزش راه‌اندازی کردند که حضور افراد تحصیل‌کرده در این فرآیند می‌تواند ارزش افزوده فراوانی تولید کند، مشروط بر اینکه درست در کنار هم قرار گیرند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.