مشاور فرهنگی رئیس جمهور گفت: رویکرد دانشگاه‌ها باید به سمت سیاست‌پژوهی حرکت کند.

رویکرد دانشگاه‌ها باید به سمت سیاست‌پژوهی حرکت کند

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری تسنیم، حسام الدین آشنا عصر امروز در دانشگاه فردوسی مشهد مقدس و در جلسه اتاق فکر این دانشگاه اظهار داشت: مهمترین منبع دولت، مشروعیت و مقبولیت است و استحقاق اداره جامعه باید توسط مردم انجام شود، در کشور ما منبع مشروعیت انتخاب مردم و نصب مقام معظم رهبری است.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور بیان کرد: مشروعیت مردم وقتی مورد قبول است که تنفیذ مقام معظم رهبری در کنار آن قرار گیرد و سبب می‌شود که ریشه‌های مشروعیت عمق پیدا کند که آن را گاهی ریشه‌های قدسی مشروعیت می‌نامیم.

وی افزود: برخی دولت‌ها در جهان به واسطه کودتا بر سر کار آمده‌اند و توانستند جنبه‌های ضعف خود را به واسطه مشروعیت یا ناکارآمدی جبران کنند؛ حکومت‌های خاندانی در منطقه اگر کارآمدی نداشته باشند به راحتی سقوط می‌کنند، کشورهایی که در آنها بیداری اسلامی اتفاق می‌افتد بخاطر ضعف و ناکارآمدی دولت‌ها است، این دولت‌ها؛ دولت‌های فرسوده و شکست خورده بودند.

آشنا خاطرنشان کرد: منابع توانمندی حکومت برای اداره کشور چه به صورت مشروعیت بایستی نسبتش با جامعه تعریف شود؛ اگر حاکمیت نسبت خود را با جامعه تعریف کند و با اتکا به منابع قدرت سخت جامعه را اداره کند، در جایی که در امور جامعه خللی صورت می‌گیرد جامعه همیشه متهم است.

وی بیان کرد: هر تصمیمی که در سطح ملی و منطقه‌ای گرفته می‌شود به طور حتم منافع ملی را جابجا می‌کند، در جریان تصمیم‌گیری همه تلاش می‌کنند منافع خود را بیشینه نشان دهند، هر گروهی برای تصمیم گیری‌های کلان و حیاتی خود منافع خود را بیشینه می‌کند که این به عنوان یک استراتژی معرفی می‌شود, همه نهادها و سازمان‌ها مجموعه‌ای از توجیهات و برنامه‌ها و اولویت‌ها و از همه اینها مهمتر طرحی برای اینکه جهان چگونه است را ارائه می‌کنند.

آشنا گفت: از دید هر کدام از اینها، جهان به شکل خاصی است و جهان آنها متناسب با منظره‌ای است که در آن اشتغال دارند.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور اظهار داشت: اگر کشور نفتی باشد، موضوعات نفت در اولویت قرار می‌گیرد و در استخراج و فروش نفت قبل از هر چیزی درصدی از فروش به شرکت نفت به عنوان اولویت کشوری واریز می‌شود، در تلاش دست اندرکاران تصمیم گیری برای اینکه اولویت‌های خود را توجیه کنند ضعف و قوت‌هایی در دستگاه‌ها که به صورت تاریخی اتفاق افتاده است نشان داده می‌شود.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور تصریح کرد: به همین منظور ساز و کارهای گذشته، نتایج جدیدی نمی‌دهد و مجبور هستیم در سازو کارها تجدید نظر کنیم، باید بازنگری در نظام دانش وجود داشته باشد و تلاش کردیم که دانشگاهی معطوف به کارآفرینی داشته باشیم؛ این در حالی است که تولید تحصیلکرده بیکار داشته‌ایم.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور گفت: آیا دانشگاه توانمند است که سیاست تولید کند؟ یا پژوهش‌های خود را برای سیاستگذاری انجام دهد؟ همیشه ترسیده‌ایم از اینکه دانشگاه سیاسی شود این در حالی است که امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری فرموده‌اند که دانشگاه باید سیاسی باشد.

آشنا گفت: ما از سیاسی بودن دانشگاه ترسیده‌ایم زیرا آن را به معنای جناحی بودن دانسته‌ایم و دانشجویان و دانشگاهیان را به عنوان پیاده نظام جناح‌های سیاسی قلمداد کرده‌ایم. دانشگاه‌های ما باید این توانایی را داشته باشند که سیاستی شوند و نه سیاسی؛ دانشگاه سیاستی دانشگاهی است که می‌تواند اولویت‌های منطقه خودش را مطرح و از آن دفاع کند، دانشگاه سیاست پژوه عملکرد دولتها را ورای ادعاهایشان نقد و بررسی می‌کند.

وی افزود: کسی که گفت دولت سازندگی، کسی از او نپرسید که چه ساخته‌ای؟ کسی که گفت دولت اصلاحات کسی از او نپرسید اصلاحات در چه؟ کسی که گفت دولت عدالت مدار کسی از او نپرسید نتایج آن چه شد؟ کسی که گفت دولت تدبیر و امید کسی نپرسید تدبیرت در چیست؟ دانشگاه توانمند دانشگاهی است که در مقابل دولت‌ها این سوال را می‌پرسد.

آشنا افزود: هر اتفاقی که در اطراف ما رخ می‌دهد به نوعی مرتبط با دولت است و قابلیت بررسی آن در دانشگاه به وجود می‌اید، چه بخواهیم و چه نخواهیم دولت و قوه قضائیه و مقننه بر دانشگاه تاثیرگذار هستند، در این میان تاثیر دانشگاه بر این قوا مشخص نیست که آیا آنها در نگاه به دانشگاه ما را به عنوان راه حل می‌بینند یا مشکل و اینکه جزو مشکلات آنها هستیم یا راه حل مشکلات؟

وی گفت: در این میان دانش باید مورد تغییر قرار گیرد، دانش‌ها نباید خالی از سیاست باشد، تغییر رابطه دولت و دانش با بینش میسر می‌شود و اگر بینش تغییر نکند چیزی تغییر نمی‌کند، انقلاب اسلامی اگر در تحول د انشگاهی شریک نمی‌شد تغییری صورت نمی‌گرفت؛ ما جزو دهک‌های فکری جامعه هستیم، اگر عادلانه کنکور برگزار شده باشد و عادلانه مدرک توزیع شود و عادلانه نظام ارتقا، عمل کرده باشد کسانی که در دانشگاه به عنوان استاد حضور دارند جزو دهک‌های فکری برتر جامعه هستند.

آشنا افزود: مسئله روش جزو اصولی است که باید تغییر کند، متدولوژی تحقیقات جزیی نگر را بلد هستیم و اگر بخواهیم رویکرد دانشی و بینشی خود را تغییر دهیم به روش‌های جدید احتیاج پیدا می‌کنیم.

وی گفت: دانش، بینش، روش و برش مهم است، ممکن است به راه‌حل‌های مناسبی برسید اما برش نداشته باشید، ایده اتاق فکر استان که با پیوند مرکز استراتژیک ریاست جمهوری و معاونت فرهنگی استان شکل گرفت نیاز به برش دارد که صدای شهرستان‌ها بلند شنیده شود.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور با بیان اینکه امیدواریم دست یاری که از سمت تهران به سمت خبرگان استانی دراز شده است پس زده نشود افزود: البته در این راه موانعی وجود دارد که غلبه بر آن، برعهده دانشگاه، مسئولان عاقل استان و حامیان دانشگاه است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.