معاون سلامت و تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش از صدور شناسنامه سلامت دانش آموزان به صورت دیجیتال خبر داد واظهار امیدواری کرد که با همکاری بیمارستان بقیه الله و وزارت بهداشت شناسنامه سلامت دهان ودندان نیز ارایه شود.



ورود یونیت‌های سیار دندانپزشکی به مدارس ابتدایی از 20 اسفند

به گزارش خبرنگارخبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکترمهرزاد حمیدی در همایش ارتقاء سلامت دهان و دندان، ویژه مربیان بهداشت مدارس با تاکید براینکه نیروهای بهداشت مدارس از بهترین نیروهای انسانی آموزش و پرورش هستند، افزود: در حال حاضربرای 13میلیون دانش‌آموز و 105 هزار مدرسه به شیوه موثر خدمات ارایه می کنیم و آشنایی با غذای سالم و وضعیت غربالگری زمینه راست قامتی، تناسب اندام، وزن مناسب، زندگی سالم و مفید در جرگه اهداف آموزش و پرورش قرار دارد.

دکتر حمیدصمدزاده، رییس دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت هم در این همایش با اشاره به کمبود مربی بهداشت مدارس گفت: شاخصDNFT که تعداد دندان های پوسیده، پرشده و کشیده شده را نشان می دهد؛ اخیرا این شاخص در ایران در کودکان 12 ساله 2.09 درصد و در کودکان 6 ساله 5.1 درصد اعلام شد.

وی تصریح کرد: در آمار جدید بیش از 45 درصد هزینه درمان سرپایی کشور صرف خدمات دندان پزشکی می شود که این خدمات جزو خدمات دندان پزشکی لوکس نیست؛ بلکه خدمات الزامی است. بنابراین فشار بالایی بر مردم وارد می شود که با توجه به طرح تحول سلامت در بحث دارو و بستری به خوبی کار شده است، اما نیاز به تحول درعرصه دهان ودندان حس می‌شود.

صمدزاده با اشاره به اینکه برنامه مشترک ارتقاء سلامت دهان ودندان دانش‌آموزان مقطع ابتدایی در بیستم ماه جاری کلید خواهد خورد، گفت: این برنامه با همکاری صدا و سیما پیگیری می شود و قرار است در هر منطقه یک مدرسه مشخص و تعدادی یونیت سیار، وضعیت سلامت دندان دانش آموزان را بررسی کنند و درمان اولیه انجام شود. همچنین قرار است 70 درصد هزینه دندان پزشکی توسط بیمه پرداخت شود.

اکبرزاده رییس همایش ارتقاء سلامت دهان و در همایش ارتقاء سلامت دهان و دندان، ویژه مربیان بهداشت مدارس نیز بر اهمیت پیشگیری تاکید کرد و گفت: اکثرا پوسیدگی دندان از کودکی آغاز می‌شود؛ اما عواقب آن تا پایان عمر همراه فرد می‌ماند، به همین علت پیشگیری از درمان مهمتر است.

وی افزود: در انتقال پیام سلامت، مربیان بهداشت مدارس بخصوص مربیان مهد کودک‌ها و دبستان‌ها مهمترین فرد هستند. درست مسواک زدن، استفاده از نخ دندان، تصحیح عادات غلط غذایی و استفاده از فلوراید عادت‌هایی است که باید توسط مربیان نهادینه شود تا افراد جامعه تا پایان عمر دچار مشکل نشوند، البته در تقویم مدارس هفته‌ای به نام هفته بهداشت داریم که باید در این هفته بروشور یا مجلاتی در مدارس توزیع گردد.

اکبرزاده در ادامه هدف از برگزاری این همایش را آموزش بهداشت و توانمند سازی عنوان کرد و گفت: قرار است در این همایش روش‌های جدیدی در این زمینه مطرح شود، البته یکی از نعمت‌هایی که همیشه دور از دیده مانده، سلامتی است و برای حفظ سلامت دهان و دندان باید از کودکی آموزش و پیشگیری را شروع کنیم.

وی تصریح کرد: افراد جامعه در مورد درمان با دو مشکل روبرو هستند، یکی اینکه هزینه درمان بالاست و دیگر آنکه درمان‌های صورت گرفته جایگزین صدردرصدی نیست که بهتر است قبل از درمان به فکر پیشگیری باشیم که در این راستا ما می توانیم با استفاده از ظرفیت بزرگ آموزش و پرورش به نتیجه مطلوب برسیم.

حسین بابویی معاون سلامت و تربیت بدنی آموزش و پروزش استان تهران نیز در این همایش گستره آموزش پرورش را به اندازه تمام خانه‌های تهران دانست و گفت: آموزش و پرورش با 1200 هزار دانش‌آموز و 600هزار فرهنگی در تمام تهران گسترده شده است.

وی ادامه داد: این سازمان، دانش آموزان را برای در دست گرفتن سکان مملکت آماده می کند و در سند تحول بنیادین همه چیز مشخص شده است. ما باید در 12 سال خدمتی که به دانش‌آموزان ارایه می دهیم به اهدافی چون دستیابی به سلامت جسمی و روحی، ارتقاء معلومات، شناخت خدا و خود و ... دست پیدا کنیم.

بابویی همچنین ادامه داد: بر اساس سند آموزش و پرورش برای رسیدن به اهداف می توان از همه نهادهای مربوطه کمک گرفت. آموزش و پرورش، آموزش تمام دانش آموزان را به عهده دارد و نقش هماهنگ کننده را هم ایفا می کند.

وی افزود: در حال حاضر تفاهم نامه مشترکی را با وزارت ورزش و جوانان امضا کرده ایم. ضمن اینکه این گونه همایش‌ها بازخورد خوبی خواهد داشت و برآنیم تا آخرین تحولات در زمینه سلامت را به اطلاع برسانیم، در این زمینه تعاملاتی با سازمان های مختلف داشته ایم که این همایش هم با کمک بیمارستان بقیه الله در حال برگزاری است و به صورت کارگاهی برپا خواهد شد.

دکتر سروری رییس پژوهشگاه علوم پزشکی حضرت بقیه الله (عج) نیز در ادامه این همایش گفت: دندان فراتر از یک وجه دارد . سلامت دندان در فرهنگ، اقتصاد و رسم و آیین ما موثر است.

وی ادامه داد: ممکن است از سلامت دندان به عنوان کالایی لوکس حرف بزنیم . این درحالیکه اگر به عمق موضوع دخول کنیم در زندگی افراد موثر است. با تمام احتمامی که آموزش و پرورش در این امر داشته آگر همکاری وجود نداشته باشد کار موفقیت آمیز نخواهد بود.

رییس پژوهشگاه علوم پزشکی حضرت بقیه الله (عج) افزود: سلامت و روشهای سلامتی حد ندارد و مدام روش های جدید به وجود می آید در این خصوص با دو مشکل مواجه هستیم اول کمبود نیروی متخصص و دوم فقدان امکانات. در حال حاضر دو امر را مورد توجه قرار داده‌ایم یکی آنکه هدفمند باشیم و دیگری اولویت بندی داشته باشیم.

سروری این همایش را تولید به مصرف خواند و گفت: ما اینجا به مربیان آموزش می دهیم. سپس انتقال صورت می گیرد و در آینده نزدیک می توان مداخله های صورت گرفته و تاثیر آن را دید. قطعا این روش کاراتر است و حتی می توان نتیجه این همایش را به صورت یک کتاب منتشر کرد.

وی با بیان اینکه بیش از 65 درصد از کودکان زیر 12 سال پوسیدگی دندان دارند، تاکید کرد: این آمار مانند نوک کوه یخ است یعنی بیماری‌های دست اول را بیان می کند و بیماری هایی که به علت پوسیدگی عارض می شود را شامل نشده است. این مشکلات به دو علت عمده پروسه تغذیه ناصحیح و بی توجهی به بهداشت دهان و دندان به وجود می آید که هر دو با آموزش حل می شود.

سروری ادامه داد: دندان پزشکی خدمات لوکس محسوب شده و تحت پوشش بیمه نیست که با وجود اهتمام جدی وزارت بهداشت برای درمان آن، بازهم برخی از خانواده‌ها امکان استفاده از این خدمات را ندارند. امیدواریم با توجه به بار هزینه ای دندان و تاثیر در زندگی فرد همچون سایر بخش های درمان در طرح تحول سلامت مورد توجه قرار بگیرد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.