گروه اقتصادي-  خوش قلم - معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اینکه دولت باید برای تأمین مسکن اقشار کم درآمد جامعه چاره‌ای بیندیشد، گفت: یکی از مهمترین حمایتهای دولت از اقشار کم درآمد باید در بخش مسکن باشد.

 طرح مشترک دو وزارتخانه برای تأمین مسکن اقشار کم درآمد

به گزارش مهر، اسحاق جهانگیری در جلسه شورای عالی رفاه و تأمین اجتماعی با اشاره به طرح مشترک وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و راه و شهرسازی برای تأمین مسکن اجتماعی و حمایتی ویژه اقشار کم درآمد، این طرح را مثبت ارزیابی کرد و افزود: این طرح به دلیل آنکه وابستگی اندکی به منابع دولتی دارد و بیشتر متکی به منابع نهادهای حمایتی است، می تواند آثار مثبتی به همراه داشته و طرح موفقی در حوزه مسکن باشد.

در این جلسه، وزیر راه و شهرسازی نیز گزارش جامعی از طرح مشترک این وزارتخانه با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تأمین مسکن اقشار کم‌درآمد بویژه معلولان، مستمری بگیران، مددجویان تحت پوشش بهزیستی، کارگران و بازنشستگان ارایه کرد و گفت: مبنای اصلی این کار استفاده از تجربیات موفق در دنیا و نیز بازگشت به فرمان امام خمینی (ره) مبنی بر محرومیت زدایی و تأمین مسکن محرومان است.

عباس آخوندی با بیان اینکه در این طرح اشکالها و نواقص طرح مسکن مهر رفع شده است، تصریح کرد: در این طرح متصدی اصلی و مباشر، نهادها و دستگاه‌های حمایتی هستند و دخالت دولت و وزارت راه و شهرسازی به حداقل رسیده است.

وی همچنین از وجود نظامهای تأمین زمین، تأمین مالی و نظارت در این طرح خبر داد و افزود: وظیفه پایش و ارزیابی پیشرفت پروژه بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است و پیگیری و هماهنگی حسن انجام کار به عهده وزارتخانه های راه وشهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواهد بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز با اشاره به اینکه نداشتن نقشه و بانک جامع رفاه و تامین اجتماعی مشکلاتی را در سیاستگذاری به وجود آورده بود، گفت: در جلسه دیروزآیین نامه تشکیل شد و راهبری پایگاه اطلاعاتی نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی و نقشه رفاه و فقر کشور به تصویب رسید. علی ربیعی  ادامه داد: یکی از مشکلات در سیاستگذاری و برنامه ریزی رفاهی کمبود آمار و اطلاعات اعلام شده است که تکالیف قانونی متعدد برای تشکیل بانک های اطلاعاتی خانوار صورت گرفته بود که هزینه های زیادی را برای دستگاه های اجرایی به وجود می‌آورد.

وی اظهار داشت: با تشکیل نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی جمع آوری اطلاعات به صورت متمرکز صورت خواهد گرفت و قدرت برنامه ریزی را برای سیاستگذاری رفاهی از جمله یارانه ها، مسکن، شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل، مسائل بیمه ای و دستگاه ها و نهادهای حمایتی امکان برنامه‌ریزی را افزایش خواهد داد.

وی همچنین با اشاره به تصویب تدوین نقشه رفاه و فقر کشور، گفت: برای منسجم شدن سیاستگذاری رفاه باید این نقشه با مرکز آمار تدوین شود که قرار شد تا نیمه سال آینده این نقشه برای کاهش نابرابری در استان‌های مرزی نسبت به مرکز و نابرابری در شهرها برنامه‌ریزی شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.