به گزارش خبرنگار ما، این مراسم با حضور حسامالدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس جمهور و سرپرست مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری، سیدضیاء هاشمی، معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم، محمد کافی، رئیس دانشگاه فردوسی و چند تن از نخبگان برگزار شد.
آشنا با طرح اهمیت ماجرا به انعقاد تفاهمنامهای میان مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری با وزارت علوم برای شکلگیری اتاق فکر استانها با محوریت دانشگاه مادر آن استان اشاره کرد و گفت: دانشگاه مرکز خلاقیت و فکر است و در رویکردی جدید میبایست پای جامعه به دانشگاهها باز شود.
وی با تاکید بر بهرهگیری از خرد جمعی نخبگان در تصمیمگیریهای کشور، آن را موجب بالندگی جامعه دانست و خاطرنشان کرد: کارآمدی دولت، عنصر مشترک مقبولیت و مشروعیت بسیاری از جوامع است.
به گفته آشنا، بسیاری از نهادها برای جذب بیشتر بودجه و امکانات دولتی، استراتژی خاصی دارند و بنا به اولویتها و برنامههایشان سعی در گرفتن بیشترین امکانات و اختیارات را دارند. در این میدان رقابت دستگاههایی که از گذشته قوی بودهاند، قویتر شدهاند و ضعفا، ضعیفتر.
او اضافه کرد: تنها دانشگاهها میتوانند در این زنجیره تصیمگیری، شکاف ایجاد کنند تا دستگاههای ضعیف، صدایشان به مرکز برسد.
مشاور رئیس جمهور معتقد است: این یک شوخی است که با سازوکارهای قدیمی بتوان نتایج جدیدی گرفت، باید در سازوکارها تجدید نظر کرد.
جای خالی دانشگاه سیاستپژوه
او اصلاح سازوکارها را منوط به تغییر در چهار حوزه دانش، بینش، روش و برش دانست و گفت: باید در نظام دانشی بازنگری شود تاکنون فقط دانش معطوف به آموزش در دانشگاهها تولید شده است.
آشنا با انتقاد از آموزشمحور بودن دانشگاهها که منجر به تولید تحصیلکردگان بیکار شده، خاطرنشان کرد: تلاشهایی برای ایجاد دانشگاه کارآفرین و پژوهشمحور انجام شد که بینتیجه ماند اما هیچ تلاشی در دانشگاهها برای تولید دانش سیاستگذاری انجام نشده است.
او با تاکید بر اینکه دانشگاهها باید سیاستی باشند نه سیاسی، افزود: دانشگاه سیاستی یعنی دانشگاهی که بتواند اولویتهای منطقهای و ملی را طرح و از آن دفاع کند. دانشگاه سیاستپژوه، دانشگاهی است که عملکرد دولتها را ورای ادعایشان، نقد و بررسی میکند. دولتی که با رویکرد سازندگی روی کارآمد، چقدر سازندگی داشت؟ در دولت اصلاحات، چه چیزهایی اصلاح شد؟ نتایح دولتی با شعار عدالتمحوری، کجاست؟ ودولت تدبیر و امید، در چه زمینههایی تدبیر داشته است؟
آشنا معتقد است: چنین دانشگاهی روبروی قدرت حاکم نمیایستد بلکه قدرت حاکم به احترام او میایستد. او گفت: پژوهشهای دانشگاهی باید به مسایل واقعی و مبتلابه جامعه بپردازد، چه از نظر مساله پژوهی، چه از نظر راهحلجویی و چه از منظر نقد عملکردها.
این مسوول اظهار داشت: ممکن است برخی استادان به حرفهای من بخندند و بگویند که نفسش از جای گرم بلند میشود چطور میتوانیم عملکرد دولت را نقد کنیم؟! بسیاری از مسایل هست که دانشگاهیان باید به آن ورود پیدا کنند، دانشگاهیان خود را جزو مشکلات دولت میبینند یا سرمایههای چارهجویی.
کشف مصلحت در روشهای سیاستگذاری
او تغییر بینش را در اصلاح رابطه میان دولت و دانشگاهها ضروری خواند و گفت: تا زمانیکه استادان خود را یک کارمند حقوقبگیر دانشگاه بدانند، اتفاقی نمیافتد. سرمنشا تحولات از تغییر در بینشهاست.
به گفته وی، دانشگاهیان جزو دهکهای برتر فکری جامعه هستند و میبایست راهبران جامعه باشند.
آشنا با اشاره به اهمیت تغییر در روشها خاطرنشان کرد: دانشگاهیان متدلوژی تحقیقات جزیینگر را میدانند اما اگر بنا باشد که رویکرد دانشی و بینشی خود را تغییر دهند لازم است که روشها نیز اصلاح شود. او تاکید کرد: در سیاستگذاری نباید به دنبال حقیقت و واقعیت بود، کشف مصلحت مهم است یعنی یافتن درستترین راهحل ممکن.
وی شرط امکان آن راهحل را با اهمیت دانست و افزود: خیلی چیزها، درست است اما ممکن نیست برای نمونه در مذاکرات هستهای، درستترین راهحل این است که امتیاز ندهیم و امتیاز بگیریم اما آیا این راهحل ممکن است؟ وقتی وارد میدان واقع میشوید شروع به تعامل به محدودیتها خواهید کرد درحالیکه متدلوژی مصلحت را جایی نیاموختیم. روش پژوهش در سیاستگذاری، جدای از روش پژوهش در علوم است.
آشنا، آخرین مرحله برای اجرای یک راهحل مناسب را «برش» عنوان کرد و گفت: تا زمانیکه نظام مرکزی را در تصمیمگیریها بپذیریم، صدای پیرامون به مرکز نمیرسد. اتاق فکر استانها باید صدای محلیها را به مدیران ملی برساند.
او اتاق فکر را تشکلی غیرسیاسی برای امور سیاستی خواند که متشکل از ذینفعان و ذیربطان است و تاکید کرد که ما به اصل گفت و گو در اتاقهای فکر استانی، معتقدیم.
عرض تسلیت وزارت علوم به دانشگاه فردوسی!
معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم نیز با اشاره به اهمیت و ضرورت نقشآفرینی دانشگاهها در جامعه گفت: اتاقهای فکر استانی با محوریت دانشگاهها بنا به حل مسایل جامعه دارند چرا که سرمایههای سرشار فکری و علمی در دانشگاهها نهفته است.
سید ضیاء هاشمی با تاکید بر اینکه بایستی سیاستگذاریها از پشتوانه علمی برخوردار باشند، یادآور شد: دانشگاه جایی برای آموزش صرف یا صدور مدرک نیست و باید پاسخگو به مسایل اجتماعی باشد.
وی با بیان اینکه تاکنون پیوندی میان دانشگاه و جامعه آنطور که بایسته و شایسته است، شکل نگرفته، خاطرنشان کرد: امروز دانشگاه نتوانسته جایگاه خودش را پیدا کند، امروز با دانشگاه ها بیمهری میشود و پنجه بر چهره دانشگاهها میکشند، دلیلش جز این است که هنوز دانشگاه در جامعه شناخته نشده است. چقدر باید هزینه بدهیم و خسارت ببینیم تا این اهمیت دانشگاه در جامعه را دریابیم.
او با اظهار تاسف از وقایع اخیر در دانشگاه فردوسی مشهد گفت: از همینجا به ساحت دانشگاه و دانشگاهیان، تسلیت عرض میکنم که چنین تعرضی به دانشگاه فردوسی شد و امیدوارم که درس عبرتی باشد تا چنین مواردی دیگر تکرار نشود.
هاشمی خاطرنشان کرد: توقع داریم که مجریان قانون نیز خود پاسخگوی قانون باشند و این حق دانشگاهیان است که چنین رفتارهای نسنجیده ای را به چالش بکشند.
او از مواجهه عقلانی مدیران دانشگاه فردوسی در این ماجرا قدردانی کرد و افزود: ماجرای اخیر در دانشگاه فردوسی میتواند مسالهای برای طرح و بررسی در اتاق فکر خراسان رضوی باشد تا به پرسشها و مسایل پیرامون این حوزه پاسخی عقلانی، شرعی و عرفی داده شود.
وی تاکید کرد: به جای مشاجره باید با گفت و گوی آزاداندیشانه، راه حل یافت.
نظر شما