گروه میهن  - نبود موج شکن با طراحی مناسب در حوضچه مروارید خارک سبب تحمیل خسارتهای فراوانی در سالهای اخیر به صیادان شده است. 

صیادان جزیره خارک در انتظار تدبیر مسؤولان

به گزارش مهر، صیادی در جزیره خارک به دو قرن پیش باز می‌گردد و مردمان این جزیره در صید مروارید در استان و حتی کشور پیشتاز بوده‌اند، ولی متأسفانه تاکنون مسؤولان استانی و کشوری برای رفع آن اقدام اساسی انجام نداده اند.

یکی از قطعات این پازل، نبود شیلات منسجم با چارت سازمانی مشخص در جزیره خارک بوده است. نبود موج شکن مناسب در حوضچه مروارید سبب ورود موج هایی با ارتفاع بالای دو متر در زمان طوفانی بودن دریا به داخل حوضچه می‌شود که باعث از بین رفتن قایقهای متعدد صیادی شده است.

 

 غرق شدن قایقها به علت نبود حوضچه مناسب

یکی از صیادان خارکی در این باره می گوید: هر ساله در این فصل با توجه به وجود بادهای شدید که وارد (خور) حوضچه صیادی می‌شوند، سبب ایجاد موج بسیار سنگین و با ارتفاع بالایی می‌شود و مجبوریم برای جلوگیری از غرق شدن قایقهای خود شب را کنار اسکله بخوابیم.

البته با توجه به سیلابها و طوفانهای سالهای اخیر و خسارتهای فراوانی که صیادان متحمل شدند، انتظار می‌رفت این مسأله امسال برطرف شود و مسؤولان را وادار به ساخت موج شکن اسکله صیادی کند که متاسفانه این مسأله تاکنون محقق نشده است.

 

 ضرورت ترمیم حوضچه صیادی خارک

بخشدار ویژه خارک نیز بیان می کند: صیادان خارکی قشر آسیب پذیر هستند و از بدو ورود من به جزیره خارک جلسات متعددی با قشر زحمتکش برگزار کرده‌ام و به صورت کامل به مشکلات صیادان خارک واقف هستیم.

عسکر زارعی اضافه می کند: در حال برنامه‌ریزی مدون برای رفع مشکلات این قشر زحمتکش هستیم و تاکنون مکاتبات متعددی در ارتباط با ترمیم حوضچه صیادی با مسؤولان استانی صورت گرفته است.

وی تصریح می کند: هر چند مسؤولان استانی برای رفع مشکل و اصلاح موج شکن تلاشهای بسیار داشته‌اند، این مشکل هنوز پابرجاست.

بخشدار ویژه خارک خاطرنشان می کند: هر چند مسؤولان محلی تاکنون برای رفع این مسأله تلاشهای بسیاری کرده‌اند، می‌طلبد مسؤولان استانی نگاه ویژه‌تری به این موضوع داشته باشند.

 کمترین امکانات صیادی

نماینده صیادان خارکی هم  اظهار می دارد: بیش از 400 صیاد در جزیره خارک فعالیت دارند که از کمترین امکانات صیادی در کشور برخوردار هستند.

باغبانی با بیان اینکه ما حتی برای پهلوگیری شناورهای خود نیز مشکل داریم، تصریح می کند: تاکنون وعده‌های زیادی به جامعه صیادی در خارک داده شده، ولی تاکنون هیچ‌کدام از آنها عملی نشده و در حد وعده مانده است.

امام جمعه خارک  هم در ارتباط با مشکل صیادان می گوید: بارها از طریق تریبون نماز جمعه مشکلات صیادان جزیره را مطرح کرده‌ایم و متاسفانه مسؤولان همچنان به آن توجهی ندارند.

حجت‌الاسلام موسی کمالی با دفاع از این قشر زحمتکش ادامه می‌دهد: تقاضای ما از مسؤولان، رسیدگی بیشتر و حل سریع مشکلات صیادان است که امیدوارم هر چه زودتر این مشکلات برطرف شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.