بشرویه ـ خبرنگار قدس:  بیش از چهار هزار تن وش پنبه در کارخانجات پنبه پاک کنی شهرستان بشرویه دپو شده و خسارتی حدود 20 میلیارد تومان به این کارخانجات وارد شده است، دولت چاره ای بیندیشد....

واردات  بی‌رویه، پنبه کاران بشرویه را متضرر کرد

به گزارش خبر نگار ما؛ شهرستان بشرویه به عنوان قطب کشاورزی خراسان جنوبی و روزگاری هم به عنوان سرزمین «طلای سفید» شهرت داشت،  عکس اقتصاد مقاومتی عمل شد  و 20درصد اشتغال کشور در حال نابودی است و طلای سفیدی که این روزها در هجوم سیاستهای بی رویه  در واردات پنبه و فراوری آن، روسیاه شده است.

 در سال اخیر با افزایش واردات بی رویه و بدون کارشناسی پنبه و فراوری های آن خسارتهای جبران ناپذیری به پیکره بخش کشاورزی بویژه محصول پنبه و همچنین صنایع وابسته به آن وارد شده است تا آنجا که کشاورزان و سرمایه گذاران این بخش را مجبور به واگذاری محصول به قیمتهای پایین کرده و البته بیش از چهار هزار تن وش پنبه در کارخانجات پنبه پاک کنی بشرویه دپو و خسارتی  حدود 20 میلیارد تومان به این کارخانجات وارد شده است.

کارخانجات پنبه پاک کنی و کشاورزان در آستانه ورشکستگی

 چهار هزار و 300 هکتار از اراضی کشاورزی به کشت پنبه اختصاص دارد و در همین راستا دو کارخانه پنبه پاک کنی مشغول فعالیت هستند که با اعمال سیاستهای بی رویه دولت در واردات پنبه و فراوری های وابسته به آن از جمله نخ، پارچه و روغن افزون بر اعمال خسارتهای جبران ناپذیر به کشاورزان و دپو شدن محلوج پنبه و تولید داخل کشورمان، کارخانجات پنبه پاک کنی با ورشکستگی روبه رو شده‌اند.

محمد کیانی زاده، مدیر عامل کارخانه پنبه پاک کنی کوثر کویر بشرویه، واردات پنبه و فراوری های وابسته آن را آن هم دقیقاً همزمان با برداشت محصول کشاورزان کشورمان، نابودی 20 درصد اشتغال کشور دانست و گفت: اگر اشاره به دهه هفتاد داشته باشیم، در آن زمان یکی از صادرکنندگان عمده در پنبه در سطح  کشور بودیم و از دهه هفتاد با تداوم سیاستهای بی رویه به یکی از بزرگترین وارد کنندگان  پنبه به کشور تبدیل شده ایم.

وی افزود:  شغل اصلی مردم بویژه شهرستان بشرویه کشاورزی است و 20 درصد اشتغال صنعت کشور نیز در حوزه پنبه و فراورده های آن است و در حال حاضر دولت با واردات بی رویه محصولات پنبه به کشور ضرر بزرگی به این بخش از اشتغال زده است.

* واردات پنبه و فراوری آن همزمان با برداشت محصول عکس اقتصاد مقاومتی

 کیانی  با تأکید بر اینکه این روند سیاستهای اشتباه،  موازی کاری با اقتصاد مقاومتی است، گفت: کاهش قیمت خرید پنبه، واردات بی رویه روغن، نخ و پنبه از کشورهای ترکمنستان، هندوستان، تاجیکستان و برزیل  آن هم در صورتی که پنبه کشاورزان کشورمان هنوز فروش نرفته و کارخانجات پنبه پاک کنی مقادیر قابل توجهی محلوج پنبه برای فروش دارند، نشان دهنده عمل به اقتصاد مقاومتی نیست! و متأسفانه حتی در حد شعار هم عمل نمی شود.

 از 28 کارخانه فعال در خراسان بزرگ فقط 2 کارخانه باقی مانده است.

 مدیر عامل کارخانه پنبه پاک کنی بشرویه افزود: متأسفانه 28 کارخانه در خراسان بزرگ در حوزه فراوری پنبه کار می‌کرده اند و الان فقط دو کارخانه باقی مانده و کارخانجات پنبه پاک کنی بشرویه نیز با دپو شدن بیش از چهار هزار تن محلوج پنبه و وارد شدن خسارتی حدود 20 میلیارد تومان به زیستگاه پرندگان تبدیل شده و با یک سوم قبل کار می‌کند.

 کیانی متذکر شد: این حمایت نکردن از سرمایه گذاران و تولید کنندگان سبب می‌شود، روند تولید در کشور متوقف شود. برخی ادعا می‌کنند که دنبال ایجاد اشتغالند و به نظرم بهتر است با سیاستهای درست، همین فرصتهای  شغلی را حفظ کنند.

 * مرهمی بر زخم پنبه کاران

وی افزود:این وضعیت در سال 1387 نیز به وجود آمد که در آن سال هم خسارت بزرگی بر کشور وارد شد و دولت با خرید محلوج باقی مانده کارخانجات و محصولات پنبه توانست تا حدودی جبران خسارت کند که پیشنهاد می‌شود دولت نیز هر چه سریع تر جلوی این واردات بی رویه و بی اساس را بگیرد و با خرید محلوج و پنبه کشاورزان مرهمی بر زخم آنان بنشاند.

 برپایی نمایشگاه محصولات نساجی ترکیه

 کیانی همچنین از برپایی نمایشگاه هایی که موازی تولید ایرانی است، انتقاد کرد و گفت: اخیراً در تهران، کشور ترکیه تمام محصولات نساجی خود را به نمایش گذاشته است و در واقع این سیاستها هیچ کدام در راستای حمایت از تولید داخلی نیست، بلکه گامی بر نابودی است .

 در ادامه محمد تورانی  گفت: در کشور ما  مافیای واردات کمر همه کشاورزان را شکسته و تاجران و دولتی ها به نفع کشاورزان کار  نمی کنند و متأسفانه نبود برنامه مدون برای رشد حوزه کشاورزی واقعیت تلخی است که سالهاست با آن دست به گریبان هستیم.

*حراج پنبه در کشور

پنبه کار بشرویه ای، واردات بی رویه پنبه و فراوری آن را بسیار نگران کننده توصیف کرد و گفت: متأسفانه تمامی پنبه کاران و کارخانجات وابسته از جمله پنبه پاک کنی، روغن کشی و نخریسی با این سیاست از بین رفتند و کشاورزان  مجبور شده اند برای پاس شدن چکهای خود در قبال هزینه های تولید پنبه، محصول خود را به حراج بگذارند، وضعیت بسیار نگران کننده ای در حوزه کشاورزی به وجود آمده است.

  وی بیان داشت: دولت فقط اعتباراتی را جزیره وار به بخش کشاورزی می‌دهد که عملاً قابل بهره برداری نیست، به نظر من  اینکه می‌گویند دولت حمایت می‌کند، یک دروغ بزرگ است، ما زندگی خود را گذاشته ایم در بخش کشاورزی و نابود شدیم.

*صندوق پنبه موظف به خرید توافقی محصول شود

 این کشاورز خسارت دیده از سیاستهای بی رویه واردات افزود: پیشنهاد می‌شود، قیمت نهاده‌ها را پس از برداشت محصول  بگیرند تا کشاورز بتواند نفسی بکشد. همچنین صندوق پنبه موظف شود محصول را به قیمت توافقی بخرد و از سویی روند واردات را متوقف کنند.

 *صفر بودن تعرفه وارداتی گمرک برای محصول استراتژیک

 علی قلیان  اول، رئیس شورای اسلامی شهر و شهرستان بشرویه  نیز با تأکید بر پیگیری سریع دولت در جهت جبران خسارت به پنبه کاران و کارخانجات وابسته به آن گفت: متأسفانه این سیاستهای غلط، کشاورزی کشور را عملاً نابود می‌کند و به نظرم صفر بودن تعرفه وارداتی گمرک آن هم برای محصول استراتژیک پنبه ظلم بزرگی در حق کشاورز است.

  آیا مافیایی پشت این مسایل است

 رئیس شورای اسلامی شهر و شهرستان بشرویه افزود: واردات پنبه با این حجم بالای تولید در کشور اصلاً قابل توجیه نیست و گویا مافیایی پشت این مسایل هست که دولت باید بررسی کند و اگر ناهماهنگی بین دو وزارت بازرگانی و کشاورزی برای واردات پنبه وجود دارد، مرتفع کند.

به گزارش خبر نگار ما، در همین راستا فرمانداری بشرویه در دو ماهه اخیر بیش از هفت نشست داخل شهرستانی و استانی برای رفع این مشکل و انتقال وضعیت دردناک کشاورزان و کارخانه های وابسته به پنبه به مجریان این سیاست گذاری ها در کشور گذاشته است.

 طلای سفید کشورمان که یکی از محصولات استراتژیک بوده و صادر می‌شده بر اثر واردات بی رویه این محصول و فراوری آن روزگاری سیاه را سپری می‌کند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.