هاشم رسایی فر: نیشابور به عنوان یکی از بزرگترین شهرستان‌های خراسان رضوی از دیرباز جزو شهرهای پیشرو در عرصه های مختلف بوده است .

اعتراض منتقدان و پاسخ رئیس

  ورزش نیز به عنوان یکی از این عرصه هایی که جایگاهی ویژه در بین مردم ورزش دوست این دیار مورد توجه بوده است. از پهلوان شوروزی و سخدری گرفته تا بازیکنان سرشناس فوتبال همچون یونس شاکری و سعید خانی در کنار ورزشکاران نامداری دیگری در رشته‌های سنگنوردی ، دوومیدانی و رزمی همه و همه نشان از سرزنده بودن ورزش در این شهر و دیار دارد. اما بروز برخی کمبودها و مشکلات در عرصه ورزش نیشابور باعث شده تا ورزشکاران و دست اندرکاران ورزش در این شهر از شرایط موجود چندان رضایتی نداشته باشند.

 

 نیشابور سرشار از استعداد‌های  ناب ورزشی است

علی اکبر شکیبا از مربیان و پیشکسوتان فوتبال نیشابور در خصوص شرایط ورزش این شهر می گوید: مشکلات و معضلات ورزش نیشابور در چند مورد خاص خلاصه نمی شود که بشود به سادگی از کنار آن گذشت اداره ورزش و جوانان نیشابور سالهای زیادی است با چالش روبروست و نابسامانی در زیر ساختها و همچنین اماکن ورزشی تا آنجا پیش رفته که ورزشگاه بزرگ انقلاب (که یکی از زیباترین ورزشگاه های کشور است )هم اکنون رو به تخریب می رود و در آینده ای نه چندان دور تبدیل به یک خرابه  خواهد شد. 

 وی در ادامه افزود: ورزش نیشابور هر چند گهگاهی قهرمانان ارزشمندی را به کشور معرفی نموده است اما متأسفانه باتوجه به پتانسیل بالادرساماندهی باشگاه ها و توسعه پایدار ورزش وتوجه به زیر ساختها عملکرد خوبی نداشته است. همانطور که عنوان شد با چالشهای جدی روبروست.

شکیبا به موارد گوناگونی از کمبودها و چالش های رو به روی ورزش نیشابور اشاره کرد و اظهار داشت: كيفيت پايين و  نامطلوب وزوال سرمايه در اماكن ورزشي ، کیفیت پایین باشگاهها در رشته های مختلف، بکارگیری افراد غیر متخصص  در حوزه ورزشی در هیأتهای ورزشی، عدم وجود برنامه مدون و سیستماتیک در هیأتهای ورزشی ،استفاده محدود از توان بخش خصوصي وبی اعتنایی  به تعداد محدود سرمایه گذاران، هدفمند نبودن ورزش همگاني در راستاي ايجاد  شور ونشاط در شهروندان ،عدم تعامل و توجه به ورزش جانبازان .معلولان و اقشار آسيب پذير،عدم توجه جدي به ورزش بانوان در بخش قهرمانی وهمگانی ، بی توجهی به فرهنگ  درحوزه ورزش بخصوص در باشگاهها و اماکن ورزشی، معطل ماندن طرحهای ورزشی شهرستان‌،عدم استفاده از مشاوره نخبگان علمی و ورزشی شهرستان از جمله مواردی است که ورزش نیشابور با آنها مواجه است و مسؤولان ورزش استان برای خروج از این معضلات باید فکری به حال آنها بکنند.

وی همچنین افزود: شهرستان نیشابور سرشار از استعداد های ناب ورزشی است که اندک نگاه مسؤولان می تواند آینده درخشانی برای ورزش شهر و استان و حتی کشور رقم بزند.

     بی برنامگی و نداشتن هدف مشخص

ابوالفضل فولادی یکی از مربیان سنگنوردی نیشابور که فعالیت های خوبی در ورزش سنگنوردی داشته است می گوید: ورزش نیشابور در حال حاضر با چالش ها و معضلات فراوانی رو به رو است نداشتن اعتبار لازم برای سر و سامان دادن به آن یکی از اصلی ترین این مشکلات است و بی برنامگی و نداشتن هدف مشخص دیگر معضل آن .

وی در ادامه افزود: مثلا در همین رشته سنگنوردی   چندین ماه است که مدیریت وجود ندارد و هیأت رئیس ندارد تا بتواند کار را به جلو ببرد. من و امثال من تا کی می توانیم زحمت بکشیم و جایی دیده نشود چه کسی حاضر است از کار زندگی خودش بزند و برای سربلندی ورزش شهرش تلاش کند و در آخر با عدم توجه و بی اعتنایی مسؤولان رو به رو شود.

     نبود افراد کارآماد در رأس هیأت‌های ورزشی

نعمت ا... خیاط از پیشکسوتان والیبال نیشابور است که گویا اصلا دل خوشی از روند اداره ورزش در شهرخودش ندارد او با انتقاد صریح از رئیس اداره ورزش و جوانان نیشابورگفت: نه اینکه من به عنوان یکی از افرادی که عمرم را در والیبال شهرم تمام کردم از شرایط موجود ناراضی باشم بلکه دوستانی هم که حتی در اداره ورزش و جوانان مشغول به کار هستند از نحوه اداره ورزش در نیشابور نارضایتی دارند.  وی نبود افراد کارآماد در رأس هیأت های ورزشی را یکی دیگر از مشکلات ورزش نیشابور می دادند و می افزاید تا زمانی که شرایط به همین منوال باشد نباید چندان به آینده ورزش در نیشابور امیدوار بود.

     ورزش شهرمان تحقیر شده است

مسعود فرح نیا از داوران مطرح فوتبال در نیشابور است که سابقه قضاوت حتی در لیگ برتر را نیز دارد او در خصوص شرایط ورزش در نیشابور معتقد است با اتفاقاتی که در طول سال های اخیر در حوزه ورزش نیشابور افتاده است ورزش شهرش تحقیر شده است . فرح نیا می گوید: کافی است به چند سال گذشته ورزش نیشابور مراجعه کنید خواهید فهمید که شهر ما تیم ها و ورزشکاران زیادی در سطوح بالا داشته و همواره جزو مدعیان هر رشته ورزشی بوده است اما در حال حاضر باید بگویم جز یک نام از ورزش این شهر چیز دیگری باقی نمانده است این هاهمه برمی گردد به خانه ورزش یا اداره ورزش که متأسفانه خیلی ضعیف عمل کرده است یکی از دلایل اصلی آن هم نبود افراد کاربلد در رأس ورزش و هیأت های ورزشی است اینجا افراد کار بلد ورزش را نمی خواهند!

 

     ورزش در شهر ما به خواب رفته است

سید مصطفی حقیقی پیشکسوت فوتبال و یکی از مربیان مطرح فوتبال نیشابور است که که به گفته خودش در زمین های فوتبال نیشابور مو سفید کرده است او نیز می گوید: ورزش در شهر ما به خواب رفته است دست روی هر رشته که می گذارید می بینید پیشینه خوبی دارد و چیزی برای ارایه برای اکنون و آینده ندارد.حقیقی در ادامه می افزاید : دوستان مسؤول ورزش شهر با هزینه 300 میلیون تومانی مسابقات محلات برگزار می کنند که هیچ برآیندی برای ورزش نیشابور جز هزینه های بی خود ندارد!

چرا فکری به حال ورزشکاران موجود شهر نمی شود که هر کدام به نحوی آواره شهرهای دیگر می شوند نمی توانند ورزششان در نیشابور ادامه دهند؟

متأسفانه بحث انتخاب مدیران آن هم در ورزش سیاسی شده است و برای آن باید فکری اندیشیده شود. اینجا افراد زحمت کش و کاردانی داریم که کارایی زیادی دارند اما دیده نمی شوند. درخواست ما از مدیران ورزش استان این است که برای رفع موانع موجود چاره‌ای بیندیشند.  

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.