برنامه نود این هفته در حالی روی آنتن رفت که مهمترین بحث آن به مشکلات جامعه داوری اختصاص داشت و رضا غیاثی اتهامات و انتقادات تندی را علیه فریدون اصفهانیان رئیس کمیته داوران مطرح کرد.

افشاگری علیه عضو هیات رئیسه فدراسیون در برنامه نود

به گزارش خبرنگار مهر، برنامه این هفته نود با سئوال محبوبترین بازیکن استقلال در دو دهه اخیر آغاز شد که آرش برهانی، مجتبی جباری، جواد زرینچه، فرهاد مجیدی و علیرضا منصوریان گزینه‌های این سئوال بودند.

در ادامه این برنامه چند آنالیز کوتاه پخش شد که یکی از آنها مربوط به عملکرد خوب دروازه بان تیم فوتبال صبای قم بود. همچنین تغییر پست پژمان نوری در ملوان و نتایج خوب این تیم هم مورد بررسی قرار گرفت.

زارع: دوست داشتم دروازه‌بان شوم
میهمان حضوری برنامه، مازیار زارع بود. او تاکید کرد که دوست داشته دروازه‌بان شود ولی پدر او (اصغر زارع) که خودش دروازه‌بان بود، مانع شده بود مازیار گلر شود. او  همچنین اعتراف کرد که قصد داشته زودتر از پرسپولیس به ملوان برگردد ولی پدرش خواسته بود او فعلا به ملوان فکر نکند.

وی همچنین گفت: من اواخر حضورم در پرسپولیس اضافه وزن داشتم. البته اکثر فوتبالیستهای ایرانی «شکم دارند» به جز شما (عادل فردوسی پور). البته حسین ماهینی هم هست. او روزی هفت وعده غذا می‌خورد ولی چاق نمی‌شود. (با خنده)

24 میلیارد تومان برای 29 خارجی
ارائه آمار بازیکنان خارجی لیگ از دیگر بخش‌های برنامه نود بود. طبق آمار برنامه، ۲۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه بازیکنان خارجی این فصل لیگ برتر شده است که به طور متوسط هر بازیکن حدود ۶۳۳ میلیون تومان دریافت کرده است. بازیکنان خارجی لیگ از ۲۱ کشور مختلف در ایران هستند که به ترتیب سهم برزیل، کامرون، ازبکستان، کرواسی و مالی بیشتر است. این بازیکنان خارجی بیشتر در سه پست مدافع میانی، هافبک دفاعی و خط حمله به کار گرفته می شوند.

عسگری: داوران فوتسال خودشان بلیت هواپیما خریدند!
حسین عسگری رئیس دپارتمان داوری به همراه رضا غیاثی عضو پیشین کمیته داوران هم از دیگر میهمانان حضوری برنامه نود بودند.

ابتدا عسگری مشکل مالی داوران فوتسال را تایید کرد و گفت: ما برای داوران فوتسال نتوانستیم هفته گذشته بلیت هواپیما بگیریم و آنها مجبور شدند از جیب خودشان پول بدهند. البته این مشکل  حل شد. حل مشکل مالی داوران مربوط به مدیران ارشد فدراسیون است که ما بارها آنرا تذکر داده ایم.

غیاثی و افشاگری «فینگلیشی» علیه اصفهانیان
در ادامه، غیاثی صحبت‌هایش را شروع کرد. او که رابطه خوبی با فریدون اصفهانیان رئیس فعلی کمیته داوران ندارد، بارها صحبت های تندی را علیه وی مطرح کرد. غیاثی گفت: اختلافات بین مسئولان سازمان لیگ با رئیس کمیته داوران کار دست آنها داده است چون اصفهانیان تعامل خوبی با تاج ندارد.

وی افزود: حضور اصفهانیان در کمیته داوران غیر قانونی است. همانطور که رئیس کل سازمان بازرسی و دیوان عدالت اداره اعلام کرده اند حضور همزمان در شورای شهر و مناصب ملی و  کشوری ممنوع است.

غیاثی همچنین نسبت به اصفهانیان دست به افشاگری زد و گفت: در یکی از کلاس های دانش افزایی داوران در خارج از کشور، آقای اصفهانیان گزارش خود را به صورت فینگلیش (جملات انگلیسی که به زبان فارسی نوشته می‌شود) خوانده است که آنرا هم نوید مظفری برایش نوشته بود. بعد اصفهانیان مصاحبه می کند و می گوید من در جلسات انگلیسی حرف زدم و حتی برایم کف زدند!

عضو پیشین کمیته داوران در ادامه موضعگیری هایش علیه فریدون اصفهانیان، تاکید کرد: ایشان خودش برای خودش ابلاغ می زند که در فلان مسابقه ناظر باشد یا در فلان کلاس مُدرس شود. این خلاف قانون است. ضمن اینکه تیمی در لیگ دسته دوم به نام شهدای زنجان (اصفهانیان عضو شورای شهر زنجان است) است که خود اصفهانیان به عنوان رئیس کمیته داوران و رئیس هیات فوتبال زنجان سر مسابقاتش می رود و حتی داوران را ملاقات می کند! اینها استفاده شخصی بوده و خلاف قانون است.

پاسخگویی درباره شائبات یک تیم زنجانی
در ادامه، فریدون اصفهانیان روی خط تلفنی برنامه آمد تا از خودش دفاع کند. وی خطاب به غیاثی گفت: زمانی که ما داور بودیم، خودتان هم ناظر ویژه مسابقات بودید و هم رئیس کمیته داوران. خود من چندین بازی داور بودم و شما به عنوان ناظر در استادیوم حضور داشتید. الان هم یکی از وظایف کمیته داوران این است که بر کار داوران نظارت کند.

وی با رد ادعای غیاثی درباره دخالت در کار داوران بازی های تیم زنجان در لیگ دسته دوم، تاکید کرد: من اصلا در چیدمان داوران لیگ دسته دوم دخالت نمی کنم تا مبادا نگویند اصفهانیان هوای تیم خودش را دارد. قبلا هم زنجان یک تیم داشت که از دسته اول به دسته دو و سپس به دسته سه و زیرگروه رفت ولی اصلا درباره آن دخالتی نداشتم. من همان اصفهانیان هستم و عوض نشده ام. اصلا به من چه مربوط است؟ داوری که بخواهد خودش را به خاطر من زیر سئوال ببرد، داور نیست.

درخواست برای تماس با یک شاهد
غیاثی با انتقاد مجدد از اصفهانیان به وی گفت: چرا فقط شما باید در کلاس های دانش افزایی شرکت کنید؟ شما که نه زبان انگلیسی بلد هستید نه کامپیوتر. رئیس کمیته داوران هم پاسخ داد: من هشت سال داور بین المللی بودم. نمی گویم انگلیسی ام قوی است ولی در حدی هست که مفهوم را برسانم.

غیاثی برای اثبات ادعایش مبنی بر روخوانی اصفهانیان از متن فینگلیش در جلسه داوران در خارج از ایران از فردوسی پور خواست تا نوید مظفری زاده که همراه اصفهانیان در این کلاس حضور داشت را روی خط برنامه بیاورد.

مشروح درگیری لفظی در برنامه
ادامه جر و بحث و درگیری لفظی اصفهانیان با غیاثی و نوید مظفری زاده به این شرح بود:

غیاثی: آقای اصفهانیان! شرافتا وقتی تاج در کمیته داوران بود، درخواست نکردی بدون امتحان دادن به کلاس ها بروی؟ مگر آن موقع نگفتی حسین (عسگری) با من بد است و او نمی خواهد که من به این کلاس ها بروم؟ آن موقع سر جلسه امتحان نیامدی و گفتی معلوم است که قبول نمی شوم. حالا که به این کلاس ها رفته ای، آیا امتحان دادی یا فقط به این خاطر که رئیس کمیته داوران بودی؟ هر دفعه هم یک نفر را با خودت می‌بری که انگلیسی بلد باشد و سری آخر هم آقای رفعتی را به این کلاس ها بردی.

نوید مظفری زاده: من سه بار در کلاس های دانش افزایی داوران شرکت کردم. دفعه سوم با فریدون اصفهانیان رفتم که از ما امتحان نگرفتند. حتی من پافشاری کردم که چرا امتحانی در کار نیست ولی اصفهانیان گفت اگر هم امتحان بگیریم معلوم است که چه کسی اول می شود.

غیاثی: بگو متن فینگلیش را چه کسی نوشت.

مظفری زاده: درست نیست من وارد این بحث شوم. خود اصفهانیان یادش هست که چقدر با هم کار کردیم و من روی برگه نوشتم.

فردوسی پور: از چپ به راست یا از راست به چپ؟!

مظفری زاده: این دیگر مهم نیست. من سه بار در این کلاس ها شرکت کردم و در هر سه کلاس به هر کسی که توانستم کمک کردم.

غیاثی: مگر شما به من نگفتی که برای اصفهانیان متن فینگلیش نوشتی؟

مظفری زاده: الان هم انکار نکردم. من دوست ندارم وارد این بحث شوم.

جر و بحث طرفین بعد از دقایقی ادامه داشت. غیاثی تاکید کرد: اصفهانیان آدم خود رایی است و با اعضای کمیته داوران مشکل دارد.

غیاثی: تاج ذلّه شده است!
اصفهانیان درباره بحث دو شغله بودنش هم اظهار کرد: من شنیده ام که اعضای شورای شهر نمی توانند رئیس فدراسیون باشند. من نمی دانم تعبیر غیاثی از منصب ملی چیست ولی در هر حال ما تابع قانون هستیم.

وی درباره عدم کمک سازمان لیگ به داوران گفت: ما با تاج و کفاشیان جلسه داشتیم. آقای تاج می گوید اگر ما بخواهیم پول داوران را بدهیم، باید ابلاغ ها را هم ما انجام بدهیم ولی با توجه به اینکه سازمان لیگ خودش به عنوان یک پیمانکار با فدراسیون فوتبال همکاری می کند، قرار شد پول داوران را خود فدراسیون فوتبال بدهد نه سازمان لیگ.

غیاثی هم در پایان برنامه گفت: می دانید چرا تاج کمک نمی کند؟ چون از دست اصفهانیان ذله شده است!

مجیدی با اختلاف اول شد
طبق آمار پیامک برنامه این هفته نود، حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در مسابقه شرکت کرده بودند که فرهاد مجیدی با ۵۹ درصد به عنوان محبوبترین بازیکن دو دهه اخیر استقلال انتخاب شد.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.