قدس آنلاین- آمنه مستقیمی: ما به عنوان جامعه منتظر باید مراقب باشیم که به تعبیر حضرت زهرا (س) این فکر به ذهن ما نیاید که مبارزه و مقاومت تا کی ادامه دارد؟ و بیندیشم که امروز وقت آن رسیده که به آرامش برسیم و با آن زندگی کنیم.

شاه بیت خطبه‌های فاطمی مقاومت و مبارزه تا ظهور است

به گزارش قدس آنلاین، به مناسبت فرا رسیدن ایام فاطمیه و سالروز شهادت حضرت زهرا (س) با حجت الاسلام والمسلمین جواد جعفری، عضو هیئت علمی پژوهشکده مهدویت و مولف کتبی همچون «دیدار در عصر غیبت، از نفی تا اثبات»، «مشترکات شیعه و اهل سنت در مهدویت» و «شرح حال بانوان رجعت کننده» درباره مشترکات فرهنگ فاطمی و فرهنگ مهدوی به گفتگو پرداخته‌ایم که مشروح آن از نظرتان می‌گذرد:

 

بین فرهنگ فاطمی و فرهنگ مهدوی چه مشترکاتی وجود دارد و چطور می‌توان از آن‌ها برای ارتباط صحیح با ذخیره الهی روی زمین بهره برد؟

مهم‌ترین منبعی که می‌توان ارتباط بین فرهنگ فاطمی و فرهنگ مهدوی را به واسطه آن شناخت به موضوع انزوا و خانه نشینن حجت خدا و بسته شدن دست امام زمان (ع) باز می‌گردد.

با مراجعه به دو خطبه‌ای که حضرت زهرا (س) آن‌ها را در اواخر عمرشان ایراد کردند یعنی خطبه فدکیه که در مسجدالنبی (ص) و دیگری خطبه‌ای که در منزل و در بستر بیماری و در عیادت زنان مهاجر و انصار از ایشان، ایراد کردند، بسیاری از نقاط مبهم در این رابطه مشخص می‌شود چراکه این دو خطبه علاوه بر در بر داشتن معارف فراوان، بر یک نقطه اشتراک نظر دارند، به ویژه خطبه آخرِ عمر حضرت صدیقه (س) که در آن از مسلمانان شکوه و گلایه دارند.

ایشان از پیمان شکنی مردم یاد می‌کنند چراکه از آسیب‌های دوران بعد از رحلت پیامبر (ص)، پای کار نبودن مردم و پا پس کشیدن و پیمان شکنی آن‌ها اطلاع داشتند.

اما مهم آن است که چرا آن‌ها چنین کردند؛ وقتی خطبه فدکیه حضرت زهرا (س) را مرور می‌کنیم در قسمتی از آن آمده که رو به انصار یعنی اهل مدینه کردند و فرمودند: «قدرت اقتصادی در دست شما است و قدرت نظامی (کنایه از اینکه اسلحه در دست شما است) و نیروهای جنگجویی و نیز انسان‌های اهل خیر و صلاحید...» این یعنی شاخص‌هایی که افراد یک جامعه برای دفاع از حق داشته‌اند را حضرت زهراء (س) یک به یک بر می‌شمارند و می‌گویند شما انصار و یاران پیامبر (ص) هستید.

بعد ادامه می‌دهند: «پس چرا از حق دفاع نمی‌کنید!؟»

سپس خود ایشان پاسخ می‌دهند: «آگاه باشید که می‌بینم شما به آسودگی تن داده‌اید و می‌خواهید آرامش زندگیتان بر هم نخورد و این باعث شد حق را‌‌ رها کرده و به ناحق بپیوندید...»

همین یک جمله بسیار کلیدی است که فرهنگ مهدوی را نمایان می‌سازد و دریابیم امت چگونه باید باشد که بتواند پذیرای امام عصر (عج) شود و در رکاب آن حضرت (عج) شمشیر بزند.

به تعبیر حضرت زهرا (س) امت با آرامش خلوت کرده و نمی‌خواستند آن آرامش به هیچ قیمتی پایمال شود از این رو، برابر ناحق سر تعظیم فرود آوردند.

 

منظور حضرت زهرا (ص) از بیان این جملات و آن خطبه‌ها چه بود؟

منظور حضرت زهرا (س) این بود که شما عمری در رکاب پدرم جنگیدید و برای اسلام جهاد کردید تا قوت گرفت اما الان به این نتیجه رسیدید که جبهه و جهاد کافی است و باید کمی هم زندگی کرد! چون این فکر به ذهنتان رسیده که اصل مجاهده و تلاش تمام شده و باید زندگی کنید دیگر از حق دفاع نمی‌کنید و طبیعتا حق مهجور مانده و امام زمان خانه نشین شده است و این مهم‌ترین پیام فرهنگ فاطمی به امروز ما است.

باید توجه داشت که اگر ما انقلاب کردیم و جوانان بسیار از دست دادیم و بعد از آن هشت سال دفاع مقدس و جهاد و مقاومت و بعد‌تر از آن تحریم‌های اقتصادی را تحمل کردیم، به عنوان جامعه منتظر باید مراقب باشیم که به تعبیر حضرت زهرا (س) این فکر به ذهن ما نیاید که مبارزه و مقاومت تا کی؟ و امروز وقت آن رسیده که در پی آرامش برسیم.

 

اگر چنین تفکری در جامعه امروزی بروز و ظهور بیابد چه نتیجه‌ای در پی خواهد داشت؟

در چنین موضعی جامعه از حق جدا شده و حق مهجور می‌ماند و در نتیجه آن امام زمان نیز خانه نشین می‌شود.

بنابراین، اگر بخواهیم جامعه منتظر و توام با لیاقتِ درک حضور امام عصر (عج) را ایجاد کنیم باید به جامعه القا کنیم که تا آمدن امام عصر (عج)، این مبارزه و تحمل عذاب و گرفتاری ادامه دارد تا حضرت (عج) ظهور کرده و عدالت را ایجاد کنند و رفاه و راحتی برای مومنین ایجاد شود؛ از این رو، تا ظهور حق و ایجاد عدالت مهدوی در سراسر دنیا رخ ندهد، نمی‌توان تصور کرد با انقلاب اسلامی، هشت سال دفاع مقدس و محاصره اقتصادی دیگر مبارزه بس است و باید به آرامش رسید.

که اگر چنین تفکری در جامعه تسری بیابد به مصیبت بعد از رحلت پیامبر (ص) گرفتار می‌شویم بنابراین، باید تا ظهور آماده مبارزه و پذیرش مشکلات بود.

در روایت است که امام صادق (ع) از برخی شیعیان پرسیدند: «مرزبانی نزد شما چه مدت است؟» آن‌ها پاسخ دادند: ما ۴۰ روزه مرزبانی می‌کنیم.

سپس امام (ع) فرمودند: «ولی مرزبانی ما در تمام دوران و زمان‌ها است»، این کنایه از آن است که ما هیچ‌گاه نباید حس نکنیم که از مرز به عقب آمده‌ایم همچون دوران دفاع مقدس که رزمندگان می‌گفتند: «تا زنده‌ایم رزمنده‌ایم!»

این رمزی است که فرهنگ فاطمی بیان می‌کند و برای حاکمیت فرهنگ مهدوی در جامعه نیز اثرگذار است چراکه با آن می‌توان امام عصر (عج) را از مهجوریت و گوشه نشینی خارج کرد.

 

حضرت مهدی (عج) چه خصایص و ویژگی‌هایی را از حضرت زهرا (س) به ارث برده‌اند؟

در پاسخ به این سوال بهترین گواه روایت خود حضرت حجت (عج) است که فرمودند: «در دختر پیامبر (ص) برای من الگویی زیبا و نیکو است.» این سخن در حالی است که ایشان امام زمان (عج) هستند اما با صراحت حضرت زهرا (س) را الگوی خود معرفی می‌کنند اما با این بیان عظمتشان حضرت زهرا (س) را نشان می‌دهند.

 البته حضرت حجت (عج) توضیح نمی‌دهند که منظورشان از این الگوگیری چیست؟ اما وقتی زندگانی حضرت زهرا (س) را با اوصاف امام عصر (عج) بررسی می‌کنیم برخی شاخص‌های مشترک را در می‌یابیم.

به عنوان مثال نماز شب‌های طولانی حضرت زهرا (س) و ایستادن‌های مکرر در حال عبادت ایشان تا جایی بود که پای مبارکشان ورم می‌کرد و درباره امام زمان (عج) نیز داریم که ایشان چشم‌های فرورفته و صورت رنگ پریده دارند که این در اثر بیداری و مناجات‌های شبانه است!

علاوه بر این، در ارتباط با اخلاق فردی و کمک‌های علمی، مادی و معنوی به مردم و خدمت به جامعه بین سیره فاطمی و رفتاری مهدوی شباهت بسیار است، همچون بخشش به مستمندان یا علم آموزی به مردم و توجه به مسئله تعلیم و تعلمِ بدون خستگی.

در رابطه با امام مهدی (عج) نیز می‌بینیم امام عصر (عج) برای شیعه در عصر غیبت توقیعات و نامه‌های متعدد نگاشه‌اند و همیشه در فکر شیعه و امت بوده و به آن‌ها کمک کرده‌اند.

 

چرا آشکار شدن مزار مخفی حضرت زهرا (س) به عصر ظهور و حضور ظاهری امام عصر (عج) موکول شده است؟

باید توجه داشت اختفای مزار حضرت زهرا (س) برای بیان مظلومیت ایشان در گوش تاریخ است و نیز مظلومیت اهل بیت (ع) تا ثابت شود علی رغم اینکه محبت اهل بیت (ع) در قرآن اجر رسالت پیامبر (ص) بیان شده آنهم برای نفع امت و تقرب به خدا اما مردم به این توصیه توجه نکرده و تنها یادگار ایشان یعنی حضرت زهرا (س) را اجر ننهادند و حتی ایشان مخفیانه به خاک سپرده شدند که تا عصر ظهور این مسئله یادآوری عدم رعایت اجر رسالت پیامبر (ص) و مظلومیت اهل بیت (ع) است تا همه بپرسند چرا باید دختر پیامبر (ص) شبانه غسل و دفن شوند و چرا امت در تشییع ایشان حضور نداشتند؟

بنابراین، با ظهور ولی عصر (عج) و برقراری حکومت عدل مهدوی، این مظلومیت زدوده شده و مزار حضرت زهرا (س) برای همه آشکار می‌شود.

انتهای خبر/

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.