۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۲
کد خبر: 268886

قدس آنلاین-ایلام-غلامرضا محمدمرادی: شب عید از راه می رسد و مردم منتظر خرید شب عید هستند تا شاید بتوانند در ایام عید از استرس های طول سال، شانه ای خالی کنند و لااقل چند روزی فارغ از کارهای روزمره و قسط و بدهی بگذرانند. اما مگر ...!!

پرواز مرغ!؟/سلام گرانی دولتی به نوروز

در روزهای منتهی به آخر سال همیشه در همه شهرها نمایشگاه های بهاره برپا می شود تا مردم بتوانند کمی از این بازار نابسامان خلاصی یابند و اجناسی به قیمت پایین تر خریداری کنند، اما ...!!

در شب عید « هردم از باغ گرانی بری می رسد » و گرانی بدون توجه به شیب ملایم، تخته گاز می تازد و در تازه ترین اقدام مرغی که برای تنظیم بازار به ازای هر کیلو 5500 تومان در برخی مراکز عرضه می شد، به کیلویی 8000 تومان افزایش یافت و بدون شک گوشت قرمز و میوه نیز در رقابت با مرغ خوش اقبال سر از فلک در خواهند آورد و دست خانواده ها را در شب عید در حنا گذاشته و قدرت حداقل خرید را از مردم نیز خواهند گرفت.

البته دولت در اقدامی تأمل برانگیز برای امتحان کردن قدرت تحمل مردم، سه نوع نان سنگک، سنتی و فانتزی را به آزادپز تغییر داد تا دست خود را برای افزایش قیمت قوت غالب مردم در سال آینده باز بگذارد و بهانه ای داشته باشد و حداقل ها را از مردم بگیرد.

دیروز (دوشنبه) در جلسه تنظیم بازار استان ایلام در اقدامی بسیار عجیب و تأمل برانگیز، این شورا در تصمیمی نابجا و بدور از تدبیر، قیمت پایه مرغ را به یکباره به 8000 تومان افزایش داد و آن را با افتخار تمام رسانه ای نمود که موجی از نارضایتی را در بین آحاد جامعه بوجود آورده و علامت سؤال بزرگی را در پیش روی مردم و مسؤلان قرارداده است.!!

نکته جالب و عجیب در این گرانی ها عملکرد دولت و عوامل آن است که خود باعث گرانی هستند و قیمت ها را افزایش می دهند و بعد از آن اعلام می شود که این نرخ ها با شیب ملایم در حال افزایش است در حالی که بعنوان مثال در 4 ماه اخیر نان بعنوان قوت غالب مردم 2 بار افزایش قیمت داشته و بطور متوسط قیمت برخی از انواع نان 35 درصد گران شده است و یا مرغ یخ زده ای که بیش از یکسال از زمان تولید و بسته بندی آن می گذرد از 5500 تومان قیمت دولتی به 8000 تومان افزایش می یابد و طبعاً در بازار آزاد بیشتر نیز خواهد شد.

گویا دولت با کسری بودجه 46 هزار میلیارد تومانی برای سال 94 روبرو است و در روزهایی که نفت با شیب تند در بازارهای جهانی قیمتش به پایین ترین حد خود در 2 دهه اخیر رسیده و برای کسری بودجه بندهای عجیب و غریبی به قبوض آب، برق، گاز، تلفن اضافه شده و حال این اپیدمی افزایش قیمت به مرغ، پرتقال، سیب، گوجه، نان و ... رسیده تا شاید کسری چند هزار میلیاردی بودجه کشور از جیب ملت و اقشار ضعیف و آسیب پذیر جامعه جبران شود.!!

حال با وضع موجود و نارضایتی مردم از قیمت کالاهای اساسی، سؤالی که مردم از خود و دولت می پرسند این است که چرا با وجود گرانی های بی حد و حصر، مبلغ یارانه های نقدی افزایش نمی یابد؟ چرا کیفیت نان با وجود گرانی تغییری نکرده است؟ چرا در شب عید که مردم به اندک آرامشی نیاز دارند، این آرامش از آنان با افزایش قیمت ها سلب می شود؟ و سؤالاتی بی پاسخ از این قبیل!!

دولت تدبیر و امید که در پاسخ به افکار عمومی روند افزایش قیمت ها را ملایم ارزیابی کرده و مردان اقتصادی دولت در برخی از نطق های خود به کاهش تورم از 40 درصد به زیر 14 درصد اشاره می کنند، لازم است از شیب ملایم و کاهش تورمی که فریادش می کشند، تفسیری عقلانی و جامعه پسند ارائه دهند تا افکار عمومی نیز صحبت ها و سخنان اقتصاددانان دولت را باور و این ارزانی های مدنظر آنان را به خوبی لمس کنند.

دولت تدبیر و امید در آغاز کار خود وعده داد که 100 روزه مشکلات اقتصادی را ریشه کن کند و مردم را به رفاه نسبی می رساند و عدالتی که دولت گذشته در تحقق آن ناکام ماند را به سر منزل مقصود می رساند! اما نه مشکلات اقتصادی در 100 روز حل شد و نه عدالتی برقرار و مردم کلافه و سردرگم شده اند.!

امید است دولت تدبیر و امید به وعده های داده شده به خوبی عمل نماید و با سرانگشت تدبیر و با کلید طلایی ارزانی، امید و آرامش را مجدداً به مردم بازگرداند.

 

 

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.