قدس آنلاین - تبریز : مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی گفت: تاکنون عملیات تثبیت شن در دو هزار هکتار از اراضی حاشیه دریاچه ارومیه انجام شده است .

عملیات تثبیت شن در دو هزار هکتار از اراضی حاشیه دریاچه ارومیه

به گزارش قدس آنلاین از تبریز ، داور نامدار افزود : دراین خصوص 10 میلیاردریال ازمحل اعتبارات داخلی طرح های تملک این اداره برای تثبیت شن در حاشیه دریاچه ارومیه هزینه شده است .

وی نهال کاری، بذرکاری، بوته کاری، استقرار باد شکن های زنده و مرده، ایجاد هلال های آبی و مدیریت روان آب ها را از جمله اقدامات انجام شده در این طرح برشمرد و ادامه داد : بر اساس برنامه ریزی ها و در صورت مناسب بودن شرایط آب و هوایی، تا پایان سال جاری این طرح در چهار هزار هکتار از اراضی حاشیه دریاچه ارومیه اجرا می شود .

نامدار یادآور شد : 300 میلیارد ریال اعتبار از محل طرح احیای دریاچه ارومیه برای استان های آذربایجان شرقی و غربی اختصاص یافته که 180 میلیارد ریال آن برای طرح های این استان اختصاص می یابد .

مدیر کل منابع طبیعی وآبخیزداری آذربایجان شرقی با بیان اینکه طرح های تثبیت شن در حاشیه دریاچه ارومیه پیش از تخصیص این اعتبارات آغازشده است، اظهار امیدواری کرد : ظرف حداکثر دو هفته آتی اعتبارات اولیه این طرحها ابلاغ شود .

وی همچنین با اشاره به وسعت زیاد مناطق بیابانی اطراف حاشیه دریاچه ارومیه، تاکید کرد : به طور قطع تخصیص به موقع اعتبارات ، موجب شتاب گیری روند اجرای طرح های بیابان زدایی و تثبیت شن در این منطقه می شود .

ایشان با بیان اینکه شرایط حاشیه دریاچه ارومیه و وقوع طوفان های شنی، در درجه نخست اراضی کشاورزی و باغی منطقه و در مرحله بعدی سکونت گاه های روستایی را تهدید می کند، گفت: ماموریت منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی جلوگیری از تشکیل بادهای نمکی و شنی با ایجاد مانع در مقابل حرکت شن های روان و توسعه فضای سبز حاشیه دریاچه ارومیه است .

نامدار ادامه داد : در این عرصه سازمان های بین المللی همچون فائو (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) از حیث نظرات کارشناسی با اداره کل منابع طبیعی استان همکاری می کنند. وی اظهار امیدواری کرد: ادامه این همفکری ها در نهایت به امضاء تفاهم نامه های بیشتر و جذب اعتبارات بین المللی برای طرح های بیابان زدایی منطقه منجر شود .

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.