قدس آنلاین: بنابر تصریح روایات دعا کردن نیازمند رعایت آداب و التزام به شروطی است که اجابت آن را تضمین کند.

این شروط اجابت دعا را تضمین می کند

به گزارش قدس آنلاین، این سوال در ذهن اغلب انسان ها وجود دارد که چرا بعضا علی رغم دعا و درخواست از خدا به مقصد اجابت نمی رسند، در پاسخ به این سوال آموزه های دینی پاسخ های متعددی دارند که یکی از انها ناظر به شروط دعا و اجابت آن است.

امام صادق (ع) می فرمایند: «آداب دعا را رعايت كن . . . اگر شرايط دعا را به جا نياوردى، منتظر اجابت مباش. ... و بدان كه اگر خدا ما را به دعا كردن فرمان نداده بود، ولى ما خالصانه او را مى خوانديم، باز از روى فضل و كرم اجابت مى كرد، پس، چه رسد به اين كه خودش اجابت دعاى كسى را كه شرايط آن را به جا آورد ضمانت كرده است.»

پيامبر خدا (ص) می فرمایند: «خداوند عزّ و جلّ مى فرمايد: «هر كس با آگاهى از اين نكته كه سود و زيان به دست من است، از من چيزى بخواهد، اجابتش مى گويم.»

همان حضرت (ص) می فرمایند: «به مقدارى كه نمك براى غذا لازم است، دعا كردن با كار نيك لازم است.»

همچننی، رسول گرامی اسلام فرموده اند: «درآمدت را پاك كن تا دعايت مستجاب شود؛ زيرا هر گاه آدمى لقمه [اى حرام] به دهان خود ببرد تا چهل روز دعايى از او پذيرفته نمى شود.»

امیرمومنان علی (ع) نیز می فرمایند: «بهترين دعا، دعايى است كه از سينه اى پرهيزگار و دلى پاك برخيزد.»

امام صادق (ع) نیز درباره شروط استجابت دعا می فرمایند: «هر زمان كه به يكى از شما رقت قلب دست داد، دعا كند؛ زيرا قلب تا خالص و پاك نشود رقت نمى يابد.»

امام باقر (ع) فرموده اند: «[گاه] بنده حاجتى را از خداوند مى خواهد و از شأن خداست كه آن را در آينده اى نزديك يا با تأخير برآورده سازد؛ اما بنده بعدا مرتكب گناهى مى شود. پس، خداوند تبارك و تعالى به فرشته مى گويد: حاجت او را بر مياور و او را از آن محروم گردان؛ زيرا او خود را در معرض خشم من نهاد و مستوجب محروميت از سوى من شد.»

منابع:

بحارالانوار

مکارم الاخلاق

کافی

انتهای خبر/

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.