۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۹
کد خبر: 268925

قدس آنلاین: آموزه های روایی حتی برای عطسه کردن که امری جزئی در زندگی انسان است آدابی را توصیه کرده اند از آن جمله روایتی از امام رضا (ع) در این باره است.

توصیه امام رضا (ع) برای عطسه کردن

به گزارش قدس آنلاین، دین اسلام و آموزه های آن به همه امور زندگی حتی جزئی ترین آنها توجه داشته و برای آنها نکته و توصیه ای دارد تا جایی که می بینیم برای عطسه کردن نیز که در ظاهر عملی ساده است، مسائلی را ذکر می کند.

امام صادق (ع) فرمودند: از حقوق مسلمان بر برادرش اين است كه چون با او برخورد كند، سلامش كند، و چون بيمار شود به عيادتش رود، و چون پنهان شود (پشت سرش) براى او خيرخواهى كند، و چون عطسه زند و بگويد: «الحمد للَّه رب العالمين لا شريك له» به او بگويد:  «يرحمك اللَّه» او نيز در جواب اين گويد:  «يهديكم اللَّه و يصلح بالكم» و چون او را (به كارى يا به جائى) بخواند (و دعوتش كند) بپذيرد، و چون بميرد تشييعش كند.»

صفوان بن يحيى گويد: در خدمت حضرت رضا (ع) بودم پس آن حضرت (ع) عطسه زد، من به ایشان گفتم: «صلى اللَّه عليك» دوباره عطسه زدند و من گفتم: «صلى اللَّه عليك» براى سومين بار عطسه زدند و من‏ گفتم: «صلى اللَّه عليك» و عرض كردم: قربانت: اگر مانند شما (امام معصومى) عطسه زد همان طور كه ما به هم مي گوئيم «يرحمك اللَّه» آن طور بگوئيم يا اين طور كه من مي گويم؟ فرمودند: چرا مگر نمي گوئى: «صلى اللَّه على محمد و آله»؟ عرض كردم: چرا، فرمودند: (تو مي گوئى:)  «ارحم محمدا و آل محمد» يعنى پس از آنكه مي گوئى: «صلى اللَّه على محمد و آله» دنبالش مي گوئى: «ارحم محمدا و آل محمد» و اين هر دو طلب رحمت است به دو لفظ: يكى به لفظ «يرحمك اللَّه» و ديگر به لفظ  «ارحم محمدا و آل محمد»

سپس فرمودند: «آرى محققا خداوند بر محمد صلوات و رحمت فرستاده و جز اين نيست كه صلوات ما بر او براى ما رحمت و تقرب به خدا است.»

احمد بن محمد بن ابى نصر گويد: از حضرت رضا (ع) شنيدم كه مي فرمودند: «دهن دره از شيطان است و عطسه از خداى عز و جل است.»

برگرفته از اصول کافی، جلد چهار

انتهای خبر/

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.