نوام چامسکی با اشاره به مخالفت‌های نتانیاهو و کنگره آمریکا با مذاکرات هسته‌ای گفت : هدف آن‌ها این است که در خاورمیانه هیچ نیروی مخالفی با تجاوزات آمریکا و اسرائیل وجود نداشته باشد.

چامسکی: مخالفت اسرائیل با مذاکرات، برای ادامه تجاوزاتش است
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، نوام چامسکی، اندیشمند و تحلیلگر سیاسی برجسته آمریکایی در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری « اکنون دموکراسی» گفت: هدف بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و جنگ‌طلبان کنگره این است که مذاکره‌ای که در آن ممکن است مسئله مربوط به ایران حل شود را تضعیف کنند.

چامسکی ادامه داد: آن‌ها دارای یک نفع مشترک هستند که اطمینان یابند هیچ نیروی منطقه ای برای مقابله با خشونت آمریکا و اسرائیل در خاورمیانه وجود ندارد و اعتقاد اطلاعات آمریکا بر این است که اگر ایران به دنبال دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته ای است، این بخشی از استراتژی بازدارنده آن‌ها است.

چامسکی افزود: بر اساس اطلاعات آمریکا،‌ دکترین استراتژیک آن‌ها این است که تا جایی که دیپلماسی می تواند موثر باشد از حمله نظامی اجتناب کنند. از نظر من هیچ کس اینگونه فکر نمی کند که آن‌ها از این یک سلاح هسته ای استفاده یا حتی برای این کار تلاش کنند.

وی تاکید کرد: اما آمریکا و اسرائیل تنها نیروهایی هستند که مرتکب خشونت و تجاوز در منطقه می‌شوند و نمی خواهند کسی مانع آن‌ها شود.

چامسکی گفت:‌ از طرفی جمهوری‌خواهان کنگره یک منفعت دیگر هم دارند،‌اینکه هر کاری را که اوباما برای آن تلاش می‌کند تضعیف کنند و هدفشان از این کار این است که دوباره قدرت را به دست گیرند.

وی همچنین بیان کرد: من تاکید می کنم که ایران تحت نظارت قرار دارد و مراقبت های ماهواره ای هر آنچه در ایران در جریان است را نشان می دهد. اگر ایران حتی به سمت بارگذاری یک موشک برود احتمالا این کشور نابود خواهد شد و شما هر طرز فکری که درباره ایران داشته باشید هیچ شواهدی که ثابت کند آن‌ها کشنده هستند وجود ندارد.

این اندیشمند آمریکایی در پاسخ به این سوال که آیا لغو تحریم ها در ازاء محدودیت برنامه هسته ای ایران عادلانه است ؟ و آیا آمریکا حق اعمال تحریم علیه ایران را دارد؟ گفت: نه ندارد. اصلا حق اعمال تحریم چیست؟ در این صورت ایرانی ها نیز می‌توانند علیه ما تحریم صادر کنند. لازم به یادآوری است که وقتی کاخ سفید می گوید جامعه بین الملل از ایران می‌خواهد این کار یا آن کار را انجام دهد منظورش از جامعه بین الملل آمریکاست و نه هیچ کس دیگر. اگر مفهوم جامعه بین الملل همه جهان است پس داستان متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها دو سال پیش در نشست خود از حق ایران برای گسترش انرژی هسته ای اش به عنوان یک عضو معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) حمایت کردند.

همچنین باید بگویم در طول 60 سال گذشته یک روز نبوده است که آمریکایی ها مردم ایران را شکنجه نکرده باشند. این کشور علیرغم نقض حقوق بشر، خشونت و ترور در رژیم شاهنشاهی از شاه حمایت می‌کردند و پس از سرنگونی وی نیز با پشتیبانی از عراق این کشور را به حمله به ایران ترغیب کردند. حتی پس از جنگ دست از آزار و اذیت برنداشتند و سراغ تحریم رفتند و از آن زمان تاکنون به فشارهایشان از این طریق ادامه داده‌اند.

وی ادامه داد: این در حالی است که اسرائیل 40 تا 50 سال است که تسلیحات هسته ای در اختیار دارد که حدود 100 تا 200 سلاح است . این آن‌ها هستند که تجاوز می‌کنند. اسرائیل تاکنون پنج بار به لبنان حمله و فلسطین را بطور غیر قانونی اشغال کرده است. آن‌ها سلاح هسته ای در اختیار دارند.

نتانیاهو می‌خواهد مانع از دستیابی ایران به چنین سلاح هایی شود چون نمی تواند مخالفی را در منطقه تحمل کند و این بسیار ساده است چون اگر شما می خواهید یک دولت متجاوز و خشن باشید باید بتوانید آزادانه از نیروهایتان استفاده کنید پس نباید هیچ قدرت مخالفی با آن وجود داشته باشد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • طاوسی IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
    0 0
    خوشحالم مردی مردانه واقعیت گفته است مضافا به اینکه اگر امریکا هم مخالف اسراییل باشد نتانیاهو به مردم امریکا هم رحم نخواهد کرد