وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: تعداد 8 پروژه در این وزارتخانه در حال برنامه ریزی و اجراست که هر کدام به تنهایی می تواند نقش اساسی در دستیابی به توسعه پایدار و متوازن کشور ایفا کند.

8 پروژه در وزارت اقتصاد برای دستیابی به توسعه پایدار درحال اجراست

به گزارش قدس آنلاین، علی طیب نیا روز سه شنبه در حاشیه برگزاری همایش دو روزه الگوی توسعه پایدار و متوازن در وزارت کشور در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: یکی از این پروژه ها، طرح جامع مالیاتی می باشد که مربوط به ایجاد زیرساخت ها، شناسایی و اصلاح وصول درآمدها به منظور ایجاد عدالت در جامعه است.

وی با بیان اینکه، وزارت امور اقتصادی و دارایی بخش عمده ای از مسوولیت های اقتصادی کشور را برعهده دارد، ایجاد بستر لازم برای مبادله اطلاعات اقتصادی با سایر مراجع ذیربط را از دیگر طرح های در دست اجرای وزارت اقتصاد در زمینه توسعه متوازن در کشور عنوان کرد.

وزیر اقتصاد اظهار داشت: ایجاد عدالت در کشورمان به طور حتم نیازمند جمع آوری اطلاعات اقتصادی مناسب از تمام بخش های اقتصادی است.

طیب نیا تصریح کرد: مفهوم توسعه پایدار همان اقتصاد پویا و فرایندی است که می تواند در طول زمان تداوم و استمرار داشته باشد و بواسطه تخریب محیط زیست ، نابرابری و همچنین بحران های اجتماعی دچار ناپایداری نشود.

وی با بیان آنکه در مفهوم توسعه پایدار و متوازن صرفا افزایش تولید مدنظر نیست، گفت: عدالت اجتماعی، تامین نیازهای همه جانبه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه و ایجاد تحول در همه ابعاد و شئونات فردی و اجتماعی از مواردی است که بصورت جمعی در توسعه دنبال می شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: توسعه پایدار و متوازن در واقع منافع نسل فعلی و آینده را بصورت کامل تامین می کند و به خوشبختی همه جانبه بشر می انجامد.

وی با اشاره به نظام برنامه ریزی بخشی که در طول سال های گذشته تاکنون در کشورمان رواج داشته است، گفت: آن چیزی که در نظام برنامه ریزی توسعه کشور دنبال شده، برنامه بخشی بوده و در این نوع برنامه ریزی با تعیین میزان سرمایه گذاری، نرخ رشدی را برای بخش های مختلف از جمله کشاورزی و صنعت در نظر می گرفتند.

طیب نیا افزود: در برنامه ریزی بخشی به هیچ عنوان نحوه توزیع فعالیت های اقتصادی به نسبت جمعیت در مناطق و حوزه های مختلف سرزمینی کشورمان مهم نبوده است.

وی با تاکید بر اینکه، نظام برنامه ریزی آمایشی نسبت به نظام برنامه ریزی بخشی در توسعه پایدار و متوازن بسیار کارآمدتر است، افزود: در نظام برنامه ریزی آمایشی آنچه مهم است توزیع عادلانه و کارآمد امکانات و فعالیت های اقتصادی و جمعیت در عرصه سرزمین است.

طیب نیا اظهار داشت: توسعه پایدار و متوازن منطقه ای نیازمند درک مفهوم مشترک به منظور دستیابی به عزم مشترک و ملی برای تعیین راهکار و سیاست های اجرایی در این خصوص است.

وی تصریح کرد: ما تصمیم جدی داریم نظام برنامه ریزی کشور را به نظام آمایشی تغییر دهیم و این موضوع در طراحی برنامه ششم توسعه نیز مورد توجه ویژه قرار گرفته که امیدواریم با طراحی و اجرای صحیح آن به ایجاد تعادل و توازن و همچنین توزیع عدالت در بین مناطق مختلف کشور کمک شود.

همایش ملی الگوی توسعه پایدار و متوازن با حضور رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، وزیر کشور، وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر راه و شهرسازی، استانداران و برخی از مقام های بلندپایه کشورمان صبح روز جاری (سه شنبه)در وزارت کشور آغاز شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.