قدس انلاین – سعید کوشافر: درپی افزایش ظرفیت بدون ضابطه طی دولتهای نهم ودهم دردانشگاههای کشور اکنون این ظرفیت که دانشجویی برای پذیرش نمیبیند راهی جز پذیرش بدون ازمون یا پذیرش دانشجو با سطح علمی پایینتر از نرمالهای مطلوب نداردو یا اینکه باید ظرفیت ایجاد شده خاک بخورد.

250هزارصندلی خالی دانشگاهی وظرفیت جذب دانشجویان خارجی/ دانشجوی خارجی هزار مزیت دارد اما قانون و تبلیغات نداریم/دانشجویان کشورهای منطقه میتوانند ظرفیتهای خالی را پرکنند

این درحالی است که درکشورهای دیگر یا ظرفیتی ایجاد نمیشود یا از قبل برای جذب دانشجو وحتی مشاغلی که این دانشجو باید پس از تحصیل جذب شود اندیشیده شده است .این درحالی است که جذب دانشجوی خارجی نیز یکی از راههایی است که دردانشگاههای معتبر دنیا پیگیری میشود که موجب جذب نخبگان کشورهای جهان سوم شده وهم ارزاوری ودرامد زایی خوبی برای دانشگاهها به همراه دارد.

***250 هزار صندلی خالی دانشگاه‌ها

به گفته رییس سازمان سنجش، در کنکور 93 بیش از 252 هزار صندلی خالی در دانشگاه ها، روی دست نظام آموزش عالی مانده است.

ابراهیم خدایی گفته است که از این 252 هزار و 883 صندلی خالی در کنکور امسال، 99 درصد این ظرفیت خالی مانده در دوره آموزشی دانشگاه پیام نور و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی است؛ به گونه ای که 179 هزار ظرفیت خالی در دانشگاه پیام نور و 61 هزار ظرفیت خالی نیز در موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی، خالی مانده است.

در بین این ظرفیت های خالی اعلام شده، در گروه علوم ریاضی و فنی 120 هزار نفر، در گروه علوم تجربی 37 هزار نفر، در گروه انسانی 81 هزار نفر و در گروه زبان هم 8000 صندلی خالی وجود دارد.

دراین حال مهدی ناظمی اردکانی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی معتقد است که مهم ترین دلیل وجود این صندلی های خالی، برنامه ریزی های نادرستی است که در بلند مدت باعث شده است ظرفیت خالی در نظام آموزش عالی وجود داشته باشد. به باور این مقام مسئول، آموزش دانشگاهی باید با دو هدف عمده تولید علم و ایجاد اشتغال انجام شود، ولی وقتی ده ها هزار صندلی خالی در دانشگاه ها وجود دارد، بوضوح این معنی را می دهد که برنامه ریزی بلندمدت و کلانی برای ایجاد ارتباط منطقی بین سه راس دانشگاه، فضای اشتغال و تولید علم وجود ندارد.یعنی به اعتقاد ناظمی اردکانی، وقتی دانشجو فکر کند که با تحصیل در این رشته های دانشگاهی، نمی تواند شغلی دست و پا کند، در نتیجه ترجیح می دهد اصلا وارد این رشته های کم طرفدار در حوزه اشتغال نشود.

ابوالفضل حسنی مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی هم  درباره میزان صندلیهای خالی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور در مقاطع کاردانی و کارشناسی به استثنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: با توجه به ظرفیتهایی که برای پذیرش دانشجو در نظر گرفته شده بود، از کل ظرفیت ۴۲۵ هزار و ۴۷۲ نفری دانشگاه پیام نور، ۲۵۴ هزار و ۲۵۵ نفر پذیرفته شدند و ۵۱ درصد از این ظرفیت خالی مانده است.

با توجه به ظرفیت ۲۲ هزار و ۲۷۹ نفری دانشگاه تربیت معلم، تنها ۱۴ هزار و ۹۱۸ نفر پذیرفته شده و بیش از ۳۵ درصد ظرفیت این دانشگاه بدون دانشجو ماند.

دانشگاه فرهنگیان به گفته این مقام مسئول وزارت علوم دارای بیش از ۸۹ درصد صندلی خالی و میزان ظرفیتهای خالی مناطق محروم نیز ۱٫۶۳ درصد است

دانشگاه آزاد اسلامی، نیز در رابطه با میزان صندلی های خالی اوضاع خوبی ندارد. هم اکنون بر اساس جدید ترین آمارهای مسئولان این دانشگاه، هفت هزار رشته محل دانشگاه آزاد اسلامی داوطلب ندارد و 400 هزار صندلی واحدهای دانشگاهی خالی مانده است. دانشگاه آزاد اسلامی ، در کشور حدود 20 هزار رشته محل دارد که این رشته محل ها در دو سال گذشته بالاترین میزان پذیرش دانشگاه را با جذب 600 هزار دانشجو داشته اند و این در حالیست که ظرفیت دانشگاه یک میلیون نفر است.

***پذیرش دانشجوی خارجی

یکی از راههایی که به نظر میرسد میتواند علاوه بر پرکردن ظرفیتها و صندلیهای خالی دانشگاهها باعث شود تا اوضاع مالی این دانشگاهها هم تا حدی ارتقا یافته و ارزاوری برای کشور را هم به دنبال داشته باشد پذیرش دانشجویان خارجی از کشورهای منطقه وحتی افریقایی و امریکای جنوبی است که بعضا سطح تحصیلی درکشورشان پایینتر از کشورمان است .

این درحالی است که جز تعداد معدودی دانشجوی خارجی بورسیه عملا هیچ کاری برای جذب دانشجوی خارجی انجام نشده و نتوانسته ایم از این ظرفیت استفاده کنیم یا حداقل به اندازه دانشجویی که خارج میفرستیم دانشجوی خارجی جذب کنیم .

البته ناگفته نماند که دراین زمینه کمبودهای و خلاهای قانونی هم وجود دارد که باعث شده تا دانشگاهها ندانند به واقع درصورت جذب دانشجوی خارجی باان چکار کنند یا درکدام رشته ها و به چه صورت دانشجویان را روانه دانشگاههای کشور کنند.

دراین خصوص قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه پذیرش دانشجوی خارجی سبب ارتقا دانشگاه های کشور می شود، گفت: دانشگاه تهران اکنون در رابطه با پذیرش دانشجویان خارجی بسیار فعال عمل کرده است.

ایرج حریرچی افزود: باکشورهای سوریه و عراق در حال مذاکره ایم تا دانشجویان در دانشگاه های علوم پزشکی ایران تحصیل کنند، اما هدف اصلی این است که دانشجویان خارجی مانند کشورهای اروپایی دانشگاه های مورد نظر را خود انتخاب کنند و دانشجویان خارجی با هزینه خود در این دانشگاه ها تحصیل کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران هم ، توسعه ارتباطات بین الملل و همچنین جذب دانشجوی خارجی را از مهم ترین برنامه های این دانشگاه عنوان کرد و گفت: بنا داریم تا پنج سال آینده 1000 دانشجوی خارجی را برای تحصیل در این دانشگاه جذب کنیم.

دکتر علی جعفریان دانشگاه علوم پزشکی را جزو 10 تا 20 دانشگاه مطرح منطقه دانست و تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی تهران در منطقه ظرفیت خاصی دارد و و تا کنون توانسته است بیش از 220 دانشجوی خارجی را از 27 کشور جهان جذب کند.

جعفریان خاطر نشان کرد: این دانشجویان شخصاً به طور مستقیم این دانشگاه را برای تحصیل انتخاب کردند و بسیاری از آنها می توانستند دانشگاههای دیگری را انتخاب و در کشورهای دیگر تحصیل کنند. اما پتانسیل دانشگاه علوم پزشکی تهران در حدی است که مورد انتخاب این افراد قرار گرفته است.

وی افزود: برای بین‌المللی شدن دانشگاه نیازمند ابزاری هستیم و یکی از این ابزارها روش‌های آکادمیک است که در این راستا با بسیاری از سفرای کشورهای دیگر دیدار داشته‌ایم و با آنها این مسیر را گسترش می‌دهیم و خوشبختانه در این راه وزارت بهداشت و وزارت خارجه از ما حمایت می‌کنند.

جعفریان همچنین جذب هزار دانشجو را از مهم ترین برنامه دانشگاه طی پنج سال آینده عنوان کرد و گفت:‌ تلاش می‌کنیم تا با دانشگاه‌های معتبر کشورهای دیگر ارتباطاتی برقرار کنیم و قطعاً به دنبال کشورهای برتر در این زمینه هستیم و در این راستا با مسئولان دانشگاه ولسفبورگ و یک از دانشگاه‌های ایالتی آمریکا مذاکراتی را انجام داده‌ایم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان اظهار کرد: در راستای تبادلات علمی با دانشگاههای دیگر دنیا، در نظر داریم دانشجو و هیات علمی مشترک و وابسته از کشورهای دیگر در ایران داشته باشیم و همچنین دانشجویان و اعضای هیات علمی این دانشگاه نیز به دانشگاه‌های کشورهای دیگر بروند که این اقدام نیازمند زیرساخت‌های زیادی از جمله شرایط اجتماعی و سیاسی مناسب است.

رییس دانشگاه‌آزاد ازجمله اقدامات راهبردی دانشگاه آزاد در حوزه بین‌الملل را افزایش ٢٠برابری پذیرش دانشجویان خارجی و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری علمی با دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی بین‌المللی دانست. رییس دانشگاه آزاد در اجلاس ٦٩، به فعال‌سازی مجدد واحد آکسفورد و ‌شروع‌به‌کار دو‌مرکز همکاری‌های بین‌المللی آکسفورد (OICC) و کالج زبان آکسفورد (OLC) اشاره کرد. وی افزود: اخذ موافقت تاسیس واحدهای دانشگاهی در کشورهای عربی‌اسلامی و تصویب، تاسیس و راه‌اندازی دانشگاه بین‌المللی گروه D٨ به میزبانی دانشگاه‌آزاد‌اسلامی در دستور‌کار قرار گرفته است.

رییس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول گفت:این دانشگاه ظرفیت پذیرش و آموزش دانشجویان خارجی از کشورهای مختلف را دارد.

محمدرضا عصاری از امضای تفاهم نامه تبادل دانشجو بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای سوریه و عراق در حاشیه اجلاس سران کشورهای غیر متعهد در تهران افزود:محمد فرهادی وزیر علوم ،تحقیقات و فناوری در این اجلاس بر تبادل دانشجو بین دانشگاه های ایران و نیز کشورهای عراق وسوریه تاکید کرد.

وی افزود:در این راستا دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول و دانشگاه الزهرا (س) آمادگی خود را برای همکاری و جذب دانشجو از کشورهای عراق و سوریه اعلام کردند.

عصاری با اشاره به تخریب زیر ساخت های آموزشی و دانشگاههای کشور سوریه افزود:این امر موجب مهاجرت دانشجویان سوری به دیگر کشورها برای تحصیل شده است.

رییس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول افزود:برای پذیرش دانشجویان عراقی و سوری در دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول هیچ محدودیتی وجود ندارد و زمینه اقامت و تحصیل آنها در این شهرستان فراهم می شود ضمن اینکه تلاش می شود کلاس های درس این دانشجویان به زبان عربی برگزار شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
    0 0
    این چه کاریه که خارجی می گیرید مگه اونا می زارن ما به راحتی تو کشوراشون تحصیل کنیم که شما می خواهید سهم مارا به انها بدهید