قدس انلاین – سعید کوشافر:بورس که درواپسین روزهای دولت دهم پله های ترقی را نه یکی و دوتا که ده تا ده تا طی میکرد پس از روی کار امدن دولت یازدهم و برغم روزهای افتابی تر اقتصاد ایام خوبی را پشت سرنگذاشت .

تشکیل شرکتهای سهامی عام راهکار تحقق فرمایش رهبری برای مردمی سازی اقتصاد/دولت ومجلس زمینه مشارکت مردم در اقتصاد را فراهم میکنند؟/تعاونی وسهامی عام یعنی هدایت نقدینگی مردم

چند ماهی دست وپاشکسته روی مدار قبلی قدم زد و درنهایت افت و نزول را شروع کردو تقویت با برگهای سیاسی مذاکره و توافق هم نتوانست بیماری مزمن بازار سرمایه را درمان کندو هر روز به بهانه ای راهی بیمارستان واتاق مراقبتهای ویژه میشد.

درعین حال دولت یازدهم که بازار سرمایه را چشم اسفندیار اقتصادش میداند نیز تلاشهای زیادی کرده تا این بخش را نجات دهد اما انگار قرار نیست این در روی پاشنه رونق و شکوفایی بچرخد.

اما مقام معظم رهبری علاوه برتاکید روی تولید ورونق صنایع داخلی بر مردمی سازی اقتصاد نیز تاکید دارند که یکی از راهکارهای ان تشکیل شرکتهای سهامی عام است ، مساله ای که چندی است نگاهی جدی تر به ان شده اما هنوز درمرحله اجرا یا فراگیر شدن قرار نگرفته است.

***حرکت بورس برمدار شرکت‌های سهامی عام

درهمین خصوص نایب رئیس مجلس، با تاکید بر ضرورت تحقق اقتصاد مقاومتی با تکیه بر توان و ظرفیت مردم، گفت: توجه به تعاونی‌ها، شرکت‌های سهامی عام و هدایت سرمایه مردم به بورس از راهکارهای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری در راستای نیل به اقتصاد مقاومتی است.

محمدرضا باهنر با تاکید بر ضرورت تحقق اقتصاد مقاومتی، گفت: پاشنه آشیل تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی اجرای درست اصل 44 قانون اساسی و بها دادن به فعالیت‌ مردم در تمامی امور در غالب تعاونی‌ها و شرکت‌ها سهامی بوده که رهبر معظم انقلاب نیز در مقدمه سیاست‌های مذکور به آن اشاره کرده‌اند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه برخی گرفتاری‌ها اجازه اجرای کامل اصل 44 قانون اساسی را تاکنون نداده است، افزود: در صورتی که مردم در تمامی امور کشور مشارکت داده شوند می‌توانیم به آینده اقتصاد در سایه اجرای فرامین رهبری مبنی بر تحقق اقتصاد مقاومتی امیدوار باشیم.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به بخش تعاونی و شرکت‌های سهامی عام، تصریح کرد: متاسفانه یکی از دلایل عدم موفقیت در تحقق اقتصاد مقاومتی تاکنون واگذاری مسئولیت‌ها به نهادها و بخش‌های نیمه دولتی و شبه دولتی از صندوق های بازنشستگی گرفته تا صندوق‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها به جای شرکت‌های سهامی عام و تعاونی است.

وی با تاکید بر اینکه تعاونی‌های مدنظر در اصل 44 قانون اساسی به نام شرکت‌های سهامی باید مدنظر واقع شوند، گفت: یکی از پایه‌های توجه به تحقق اقتصاد مقاومتی در شرایط کنونی کشور بازار بورس است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، افزود: باید با عنایت به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص حضور مردم در فعالیت های اقتصادی و با توجه به بند یک سیاست های اقتصاد مقاومتی به سمت و سوی حمایت از تعاونی‌ها و شرکت‌های سهامی عام در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم.

*** حمایت دولت ازشرکت‌های سهامی عام

درعین حال سخنگوی دولت با تاکید بر ضرورت تقویت بازار بورس کشور گفت: با استفاده از بازار بورس و شرکت‌های سهامی عام می‌توان مردم را در اقتصاد کشور مشارکت داد و با انجام این مهم بند یک سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را اجرایی کرد.

محمد باقر نوبخت با تاکید بر ضرورت تقویت بازار سرمایه گفت: همه تلاش دولت این است که بازارهایی مانند بازار پول و بازار سرمایه تقویت شود و در این زمینه تدابیری اتخاذ کرده که بازارهای مختلف در تعادل قرار بگیرند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ادامه داد: بازار بورس در برخی اوقات تحت تاثیر مسائل رسانه‌ای خاص و تصمیمات عجولانه قرار می‌گیرد، این در حالی است که اگر اطمینان و آرامش متقاضیان خرید و فروش سهام تامین شود می‌توان امیدوار بود که در آینده بازار بورس از بهره‌بری مطلوبی برخوردار باشد.

نوبخت تصریح کرد: با استفاده از بازار بورس و شرکت‌های سهامی عام می‌توان مردم را در اقتصاد کشور مشارکت داد و با انجام این مهم بند 1 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را اجرایی کرد.

وی افزود: به دلیل اینکه بازار بورس جزو سالم‌ترین بازارهای کشور محسوب می‌شود بنابراین باید تلاش کرد که منابع مالی به این بازار سوق داده شود.

سخنگوی دولت یادآور شد: فعال کردن و هدایت منابع مالی مردم به سوی بورس از راهکارهای تقویت بخش تولید کشور است.

*** شرکت‌های سهامی عام یعنی هدایت نقدینگی مردم

دراین راستا همچنین رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با تاکید بر اینکه تحقق اقتصاد مقاومتی بدون مشارکت مردم در تمامی امور ممکن نخواهد بود، گفت: نیل به اقتصاد مقاومتی در شرایط کنونی نیازمند فعال شدن تعاونی‌ها و شرکت‌های سهامی عام است.

غلامرضا تاجگردون در گفت وگو با خانه ملت، با یادآوری تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر استفاده از توان مردم در تمامی حوزه‌ها برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور، گفت:برای تحقق اقتصاد مقاومتی و بهبود شرایط کشور نیازمند مشارکت دادن مردم در تمام امور هستیم.

نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر توجه به رونق فعالیت تعاونی‌ها و شرکت‌های سهامی عام، افزود: توجه به تعاونی‌ها و شرکت‌های سهامی عام یعنی هدایت نقدینگی مردم در امور اقتصادی کشور که به طور حتم از هدر رفت منابع جلوگیری خواهد کرد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه برای جبران محدودیت‌های مالی باید از توان و ظرفیت مردم استفاده کرد، گفت: یکی از محدودیت‌های جدی ما کمبود منابع برای سرمایه گذاری در قلمرو نفت و گاز به ویژه در ذخایر و میادین مشترک بین ما و همسایگان بوده که برای رفع چنین محدودیت‌هایی باید منابع مالی مردم به طرق مختلف مورد استفاده قرار بگیرد.

تاجگردون با تاکید بر اینکه تحقق اقتصاد مقاومتی در اصل نیازمند توجه به مردم و همچنین مشارکت دادن آن‌ها در تمامی امور است، افزود: دولتمردان باید فرصت مشارکت مردم در تمامی زمینه‌ها برای بهبود شرایط کشور را فراهم کنند.

وی با یادآوری پیشنهاد کمیسیون تلفیق مجلس برای افزایش مشارکت مردم برای تحقق اقتصاد مقاومتی، گفت: ما در قانون بودجه راهکاری را در خصوص ایجاد فرصت سرمایه‌گذاری برای افراد با یارانه دریافتی خود فراهم کرده‌ایم که اگر این موضوع به تصویب مجلس برسد مردم می‌توانند با منابع یارانه دریافتی خود در ایجاد و توسعه پارس جنوبی مشارکت داشته و در نهایت از این سرمایه‌گذاری سود ببرند.

وی ادامه داد: فراهم کردن شرایط حضور مردم در تمامی عرصه‌ها به تحقق اقتصاد مقاومتی و همچنین صرف منابع مالی کشور در جای خود کمک شایانی خواهد کرد.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: منابع مالی افراد هر چقدر از طریق سیستم بانکی، سیستم سرمایه‌گذاری، اوراق مشارکت و سیستم خزانه اسلامی و همچنین بورس و تعاونی به جریان سرمایه‌گذاری ورود کند به طور حتم تحقق اقتصاد مقاومتی ممکن خواهد شد.

***مشارکتهای مردمی بایدعملیاتی شود

همچنین یک عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس مشارکت دادن تمامی مردم را در اقتصاد کشور لازمه نیل به اهداف اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: عملی شدن مشارکت مردمی در اقتصاد صرفا با انجام حمایت های قانونی از تشکیل و توسعه شرکت های سهامی عام ممکن می شود و هیچ راهکار دیگری ندارد لذا این مهم باید هرچه سریعتر اجرایی وعملیاتی شود.

عبدالکریم رجبی درباره راهکارهای اجرایی کردن بندهای سیاست اقتصاد مقاومتی گفت: براساس سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی باید زمینه حضور اقشار مختلف مردم را در اقتصاد کشور فراهم کرد که در این راستا انجام حمایت های قانونی و لازم ضرورت اجتناب ناپذیر است

نماینده مردم مینودشت، کلاله، مراوه تپه و گالیکش در مجلس شورای اسلامی افزود: توسعه شرکت های سهامی عام راهکاراصلی و مهم برای سهیم کردن مردم در اقتصاد کشوراست که متاسفانه تاکنون بیشتر در حد شعاربوده وحالا وقتش رسیده که مجلس و دولت این موضوع راعملیاتی کنند تا فرمایشات مقام معظم رهبری اجرا و طعم شیرین آن در اقتصاد کشور چشیده شود.

رجبی افزود : باید سیاستهای اصل ٤٤ قانون اساسی که مقام معظم رهبری برروی آن تاکید دارند بصورت کامل و صحیح اجرا شوند که اصلی ترین روش اجرای این سیاستها، عملی کردن مشارکتهای مردمی در تمر اقتصاد کشور است.

عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه  مجلس آمادگی  کامل دارد از همه ظرفیتهای کارشناسی موجود، مخصوصا توانمندی فعالان بخش خصوصی در راه رسیدن به اهداف مورد نظر استفاده کند، یادآور شد: باید پذیرفت اگر مردم به صورت جدی وفعالانه  در بنگاه های اقتصادی مشارکت داشته باشندو در منافع آنها سهیم شوند با انگیزه وآرامش بیشتری زندگی می کنند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.